Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.09.2014, 18:27
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Miten katsuri totesi venttiilin toimimattomaksi? Pitäis testata kuormaamattomassa asennossa ja sit kuormattuna asennossa ja verrata tuloksia. Jos niinku ihan totuus halutaan venttiilin toiminnasta, näin konttorin setäkin lopulta myönsi kun aikani intin vastaan ettei he pysty sitä tangosta tunnustelemalla testaamaan, eikä siihen säätimen pieneen nipukkaankaan pääse käsiksi kun on suoja kumi ym. edessä. Oma hiace hylättiin viimeksi myös venttiilin takia, en tehnyt asian hyväksi muuta kuin menin parin päivän päästä uusinta näyttöön ja setä totes et nyt toimii hienosti. Sanoin että kumma kun itekseen on korjaantunu. Sitten käytiin keskustelua siitä testaamisesta ja lopuksi käski menemään kassan kautta hakemaan uusintanäyttömaksu takaisin omaan lompakkoon.
Niin, tämä onkin hyvä kysymys.. Molemmissa autoissa sama konttori, eri katsuri. Metodi oli sama. Palataan ajassa muutama päivä taaksepäin, ja röökilakon ensimmäiseen aamuun:

"Aamun ensimmäinen aika konttorille, hodarin viimeinen päivä leimata. Kädet tärisee ja vituttaa, hermo on kireellä. *pikakelaus* "mites noi valojen referenssit?" "on toleransseissa" *pikakelaus* "Hei n.n tuus jeesaan niin katotaan toi venttiili" huutaa ukko, auto on tällöin pukeilla ylhäällä, katsuri hytissä. toinen kaveri menee auton alle ja käsin painelee venttiiliä, minkä päässä on suojakumi. "juu ei, laita käyntiin, niin kokeillaan" "ei tunnu mitään".. Kysyinkin sitten, "Mitähän mestarit oikein tuohuaa, ihan mielenkiinnosta, koska ikinä en moista jumppaa ole nähnyt.."

Kuulemma kuormaa tunteva jarrupaineensäädin, pitää ehdottomasti kokeilla joka katsastuksessa.

Ja koska hermo kireellä, en halunnut ottaa enempää kantaa, vaan olla hissukseen takavasemmalla, ja käyttäytyä asiallisesti, missään vaiheessa en siis vittuillut tai kiukutellut..

Ja eri päivinä, eri ukkojen toimesta sama konttori, täysin samat kuviot ja samanlainen hylsy molempiin. Hiluksiin sekä Cruiseriin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.09.2014, 20:09
saaman saaman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 28.08.13
Sijainti: Liminka
Viestit: 168
Perusasetus

Herää kysymys: miksi veit samaan konttoriin vielä toisenkin auton?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.09.2014, 20:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja saaman Näytä viesti
Herää kysymys: miksi veit samaan konttoriin vielä toisenkin auton?
Saa kait se kunnossa olla toinenkin. Testaus onnistuu kyllä varmasti noin; toinen ukko kabiiniin, auto käymään, ukko työntämään tankoa kohti lattiaa eli venttiilin mäntää vasten, jarrua painettaessa männän liike tulisi tuntua tangossa. Herkimmillään näkee jo tankoa koskematta että se heilahtaa jarrua painettaessa, mutta tangon ollessa kaukana tai vähän tahmealiikkeinen, sitä ei silmällä huomaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.09.2014, 22:16
D_Bar:n Avatar
D_Bar D_Bar ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 22.04.11
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 558
Blog Entries: 2
Perusasetus

Offtopikkia, mutta onneksi tääläpäin on konttorilla vaan yks katsastusmies (tai nainen) kerralla töissä
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep"
- Grand Cherokee 5.9 Limited -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.09.2014, 22:18
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

Tarkka katsastus on hyvä, että saa mielenrauhan, huono taas siksi, että käy kalliiksi. Mutta se katsastuksesta..

Huomenna, jos vaan kerkiän, olis tarkoitus aloitella Hiluksin alta ja tutkia mitä on tehtävissä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.09.2014, 10:44
Ambula Ambula ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.04.11
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 428
Perusasetus

En mä kyl pysty ymmärtämään, että miten tosta venttiilistä pystyy käsin perstuntumalla päättelemään yhtään mitään toimivuudesta / säädöistä / toiminnasta ylipäätään.

Ja vaikka ajaisi jarrudynossa ensin ilman kuormaa ja sitten kuorman kanssa, niin edelleen täyttä varmuutta on vaikea saada, koska jarrupolkimen painamiseen käytettävä voima pitäisi olla vakio.

Perkele kun ärsyttää, vähän liian mutua mun makuun nyt tää kierros..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.09.2014, 11:37
kzj kzj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.02.09
Sijainti: Kouvola
Viestit: 138
Perusasetus

No omalle kohdalle tarkastus oli: pumppaa sitä jarrua!

- Joo ei tunnu mitään, ei pelaa.

Jarrua pumpattaessa tuntuu vivustoon pieni liike kun alb-venttiilin mäntä liikkuu, jollei ole jumissa.

Se miten tuo kertoo yleensä jarruvoimansäädön toimivuudesta käytännössä...?

Citroen Xsarassa jokavuotinen toimi ennen katsastusta on irroitusöljyn ja pihtien kanssa herkistellä alb vivusto, muuten on aina jumissa/ruosteessa.. Juu on abs ja ei ole pakettiauto, miksi ranskalaiset on sinne alb mokkulan jättäneet..?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.09.2014, 12:04
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Saa kait se kunnossa olla toinenkin. Testaus onnistuu kyllä varmasti noin; toinen ukko kabiiniin, auto käymään, ukko työntämään tankoa kohti lattiaa eli venttiilin mäntää vasten, jarrua painettaessa männän liike tulisi tuntua tangossa. Herkimmillään näkee jo tankoa koskematta että se heilahtaa jarrua painettaessa, mutta tangon ollessa kaukana tai vähän tahmealiikkeinen, sitä ei silmällä huomaa.
Hyvä tietää... Olen suunnitellut laittavani painemittarin kabiiniin kertomaan takajarrujen paineen niin näkis kiva tietää asioita. Onkohan kukaan tällaista viritellyt?
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.09.2014, 18:20
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ambula Näytä viesti
En mä kyl pysty ymmärtämään, että miten tosta venttiilistä pystyy käsin perstuntumalla päättelemään yhtään mitään toimivuudesta / säädöistä / toiminnasta ylipäätään.
Pura yks joskus ja perehdy toimintaan muutenkin. Hyvinkin simppeli käikäle ja aivan varmasti pystyy sanomaan toimiiko vaiko eikö käsin kokeilemalla, säädöistä pystyy liikaa ja liian vähän antavat raakkaamaan jo helpoimmillaan koeajolla pois, mutta sopivaan normi-tilaan jumahtaneet ei tietenkään löydy kun käsin tutkimalla. Mutta sitä ei käsipelillä pysty toteamaan että säätyykö vena täydellä kuormalla täyteen asentoon.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD Näytä viesti
Hyvä tietää... Olen suunnitellut laittavani painemittarin kabiiniin kertomaan takajarrujen paineen niin näkis kiva tietää asioita. Onkohan kukaan tällaista viritellyt?
Sen perusteellahan saisi ALBin säädettyä tehdasarvoihin. Eikös se oo tollanen painekaavio esmes LJ:n hanttarin ovenpielessä (vaimissäseoli)? Taka-akselin kilot ja vastaava jarrupaine. Varmaan löytyy Toyotalta joku STT-työkalu homman tsekkausta varten.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.09.2014, 22:33
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eikös se oo tollanen painekaavio esmes LJ:n hanttarin ovenpielessä (vaimissäseoli)? Taka-akselin kilot ja vastaava jarrupaine. Varmaan löytyy Toyotalta joku STT-työkalu homman tsekkausta varten.
On juu kaavio. Se tässä on häirinnytkin kun tarkat paineet on annettu mutta milläs niitä kukaan koskaan mittaa.

Korjaamokäsikirjassa on muistaakseni tuo erikoistyökalu mainittu ja kuvattu.

EDIT: löytyihän tuo SST 09709-29017
EDIT 2: Sitten vielä lisäksi akselit vaa'alle niin näkee kuorman.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	unnamed (77).jpg‎
Views:	572
Size:	27,2 Kt
ID:	52219   Click image for larger version

Name:	unnamed (5)ki.jpg‎
Views:	441
Size:	33,2 Kt
ID:	52218  
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.

Viimeksi muokannut 2x4WD : 05.09.2014 08:54
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hilux jarrupaineensäädin kallep Tekniikka & Jutustelu 3 22.04.2014 06:40
Myyty Hilux LN65 jarrupaineensäädin Chips O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.01.2014 07:52
Hdj & traktorigeneraattori sampel Tekniikka & Jutustelu 27 21.11.2013 16:20
Myydään Hilux LN110 jarrupaineensäädin Essonbaari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 13.04.2012 17:06
Myydään hilux tehostin&laturi&startti ventora O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.05.2010 14:11


Sivu luotu: 04:12 (GMT +2).