Yleensähän perinteisissä automaateissa turbiini pyörittää öljypumppua. Eli se toimii siis aina kun kone käy. Tämä selittyy myös sillä, että öljynpainehan ne vaihteetkin kytkee, lukuunottamatta Park-asentoa ja on mekaaninen.
Öljynjäähdittymen kanssa kannattaa kyllä olla huolellinen mielestäni.
Laitoin omaan seiskakolmoseen rangeeni viime talvena vm-90 range roverin zf 4hp22-automaatin, jonka myös kävin läpi. Master-kitin vaihdoin ja kaikki tarvittavat kytkinlevyt. En siis kaikkia , vain a-ktykimen kaikki ja muuten ne mitkä näytti olevan vaihdon tarpeessa. Työn tein itse ja varaosakauppoihinkin on hyvät välit, silti omakustannushinta remontille pelkästään oli yli 500e. Jos olisi pitänyt hankkia enemmän osia, esim. joku räikkäkytkin ja olisi pitänyt maksaa projektilaatikosta jotain, hinta olisi noussut yli tonniin. No nyt voi todeta, et halvempaa on ostaa ehjä loota sitten vaan.
Jokatapauksessa, päätin, että kuumeta se ei saa ja letkujen ei pidä pettää. Letkut on areksen 1/2" Ivaloa hinta n. 15e/metri. Siinä on sisällä metallispiraali ja muutenkin älyttömän hyvän tuntuista kamaa. Lauhdutin on ihan moposportista ostettu mocalin kenno. Rangeissa on n. vm-91 ja vanhemmissa 8mm linjat lauhduttimelle ja uudemmissa 13mm.
Lauhdutin ja letkut maksoi yhteensä n. 160e, mut toisaalta ei tarvii ihmetellä, et milloin tulenarka ATF on pitkin auton alustaa ja maastoa, eikä tarvii pelätä lootan kuumenemista.
Antti L
RR-73
|