![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Soitin korjaamolle aikaa, eikähän sitä olis saanu kuin parin viikon päästä. Sain sieltä kuiten oikeat kulmat, joten päätin alkaa itse säätämään. Camberin arvot oli muistaakseni -0ast44min - 0ast50min ja auraus +-1mm. En tiedä mistä kohtaa tuo 1mm kuuluisi mitata, mutta kumminkin molemmat niin lähelle nollaa kuin mahdollista, mikä helpottaa touhua aikas paljon, ettei tarvitse kulmia alkaa laskemaan. Aluksi mittasin lähtötilanteen ja camberit oli odotetusti hieman pielessä jousien kirimisen seuraksena, lisäksi olen vaihtanut toisen ylätukivarren viime syksynä. Auraus oli sittenkin aika helppo mitata suoraan renkaasta. MudTerrainissa on keskellä rengasta valupurse , mikä toimii hyvin mittauskohtana, suorallakulmalla katsoin, että mittaan samalta korkeudelta molemmin puolin. Lähtötilanne oli se että ohjaus haritti 2,5cm! Ei ihme, että renkaat kuluu. Säädin aluksi camberit kuntoon sopivan mittaisella vatupassilla vanteen reunasta mitaten. Sen jälkeen auraus em. tavalla rullamitalla mitaten. Lopputulos tuntui usean mittauskerran jälkeen hyvinkin tarkalta. Hankalinta oli saada ratti täsmälleen suoraan, mutta sekin onnistui muutaman koeajon ja säätökerran jälkeen. Siinä välissä huomasin hammastangon kiinnityksenkin olevan löysällä, mikä myös vaikutti ajettavuuteen huomattavasti. Ei se homma tosiaan ihmeempiä työkaluja tarvinnut, mutta olisi ne helpottanut! Jonkinlainen mittari täytyy tehdä/ostaa tulevaisuutta varten. HV:n piirtämä keppi vaikuttaa aika toimivalta ja yksinkertaiselta ratkaisulta. Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Vähän huono sanavalinta.....
Mutta tuota juuri tarkoitin, siis että kun käytetään nelipyöräsuuntauksessa, niin siitä saadaan niin tarkka arvo (oliko asteen 1 sadas-, vai 60 osa) että ei mitään merkitystä.
Varsinkaan jos renkaat on korkealla ilmatilalla.... Toki tilanne on aivan toinen, jos renkaat on esim. korkean nopeuslukituksen 30 sarjalaisia... Aikanaan kun noita kulmia mittailin enemmän, niin induktiokuumentimella kun lämmitti lukitukset auki, ja sääti kohdalleen, niin kun odotti 10 minuuttia, niin kohta 10 pykälää kierossa... Tuo 2,5 cm haritusta on aika paljon, pelkästään renkaan kylkeä pitkin katsomalla takarenkaan suuntaan takaakselin kohdalla molemmilta puolin näkyy melkein puolet takarenkaan kulutuspinnasta.... Ja jos renkaan pystykallistuma on pielessä, siis renkaat alhaalta liian leveällä, niin pieni lisäys auraukseen VOI parantaa ajettavuutta/renkaiden tasaista kulumista.... Ja ainakin jäykkä etuakselisissa toyotissa vaikuttaa vanteiden leveys/offset, ja se että ajetaanko nelivetoisena (esim. hdj-80, itselläni mahdollisuus ajaa takavetoisena) vaikuttaa aurauskulmiin jonkin verran, siis juurikin noita asteen osia ja yksi aste on siis n.57 cm halkaisijaisen renkaan 10mm auraus. Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 08.08.2014 22:15 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Aurauskulmat oon säätäny ihan silmällä renkaiden ulkopintaa sihtaamalla, edellytyksenä tietysti sama raideleveys edessä ja takana. Camberikin onnistuu, casteri ei enää muuten kuin kokeilemalla. Tasaiseen on renkaat kulunu ja suoraan on hakematta kulkenu.
Tämä kyllästyneenä 4-pyöräsuuntauksiin, jonka jälkeen ratti ollu vinossa, puoltanu jarrutuksessa ja ihan silminnähden pyörät vituroillaan (yks kerta selvästi toinen camber miinuksella ja toinen plussalla). |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty työkaluja | ts2000dsp | O/M/V Muut | 8 | 10.12.2012 08:43 |
Huuto Työkaluja | allu-85 | O/M/V Muut | 5 | 23.07.2012 11:58 |
Myyty työkaluja | 0ltzi | O/M/V Muut | 23 | 12.06.2012 19:54 |
pyöränkulmien säätö? (kingcap) | tdi | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 24.08.2009 20:26 |
O: työkaluja | junnu78 | O/M/V Muut | 4 | 17.09.2006 19:10 |