Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2014, 20:35
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Soitin korjaamolle aikaa, eikähän sitä olis saanu kuin parin viikon päästä. Sain sieltä kuiten oikeat kulmat, joten päätin alkaa itse säätämään. Camberin arvot oli muistaakseni -0ast44min - 0ast50min ja auraus +-1mm. En tiedä mistä kohtaa tuo 1mm kuuluisi mitata, mutta kumminkin molemmat niin lähelle nollaa kuin mahdollista, mikä helpottaa touhua aikas paljon, ettei tarvitse kulmia alkaa laskemaan.
Aluksi mittasin lähtötilanteen ja camberit oli odotetusti hieman pielessä jousien kirimisen seuraksena, lisäksi olen vaihtanut toisen ylätukivarren viime syksynä. Auraus oli sittenkin aika helppo mitata suoraan renkaasta. MudTerrainissa on keskellä rengasta valupurse , mikä toimii hyvin mittauskohtana, suorallakulmalla katsoin, että mittaan samalta korkeudelta molemmin puolin. Lähtötilanne oli se että ohjaus haritti 2,5cm! Ei ihme, että renkaat kuluu.
Säädin aluksi camberit kuntoon sopivan mittaisella vatupassilla vanteen reunasta mitaten. Sen jälkeen auraus em. tavalla rullamitalla mitaten. Lopputulos tuntui usean mittauskerran jälkeen hyvinkin tarkalta. Hankalinta oli saada ratti täsmälleen suoraan, mutta sekin onnistui muutaman koeajon ja säätökerran jälkeen. Siinä välissä huomasin hammastangon kiinnityksenkin olevan löysällä, mikä myös vaikutti ajettavuuteen huomattavasti.
Ei se homma tosiaan ihmeempiä työkaluja tarvinnut, mutta olisi ne helpottanut! Jonkinlainen mittari täytyy tehdä/ostaa tulevaisuutta varten. HV:n piirtämä keppi vaikuttaa aika toimivalta ja yksinkertaiselta ratkaisulta.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis topiikin aloittajan kaltaisessa tapauksessa kannattaisi miettiä, että palkonko tuo "täsmätieto" auttaa?
En minä hifistele näiden vehkeiden kanssa, enkä hae ajo-ominaisuuksia, niitä kun hiacessa ei ole. Minulle riittää, että renkaat kuluu mahdollisimman vähän ja tasaisesti, mutta en tiedä yhtään että kuinka pienet virheet kulmissa vaikuttavat siihen. Siksi mieluummin teen mahdollisimman tarkkaan nuo mittaukset.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.08.2014, 22:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Vähän huono sanavalinta.....


Mutta tuota juuri tarkoitin, siis että kun käytetään nelipyöräsuuntauksessa, niin siitä saadaan niin tarkka arvo (oliko asteen 1 sadas-, vai 60 osa) että ei mitään merkitystä.
Varsinkaan jos renkaat on korkealla ilmatilalla.... Toki tilanne on aivan toinen, jos renkaat on esim. korkean nopeuslukituksen 30 sarjalaisia...

Aikanaan kun noita kulmia mittailin enemmän, niin induktiokuumentimella kun lämmitti lukitukset auki, ja sääti kohdalleen, niin kun odotti 10 minuuttia, niin kohta 10 pykälää kierossa...

Tuo 2,5 cm haritusta on aika paljon, pelkästään renkaan kylkeä pitkin katsomalla takarenkaan suuntaan takaakselin kohdalla molemmilta puolin näkyy melkein puolet takarenkaan kulutuspinnasta....

Ja jos renkaan pystykallistuma on pielessä, siis renkaat alhaalta liian leveällä, niin pieni lisäys auraukseen VOI parantaa ajettavuutta/renkaiden tasaista kulumista....

Ja ainakin jäykkä etuakselisissa toyotissa vaikuttaa vanteiden leveys/offset, ja se että ajetaanko nelivetoisena (esim. hdj-80, itselläni mahdollisuus ajaa takavetoisena) vaikuttaa aurauskulmiin jonkin verran, siis juurikin noita asteen osia

ja yksi aste on siis n.57 cm halkaisijaisen renkaan 10mm auraus.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 08.08.2014 22:15
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.08.2014, 00:12
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Aurauskulmat oon säätäny ihan silmällä renkaiden ulkopintaa sihtaamalla, edellytyksenä tietysti sama raideleveys edessä ja takana. Camberikin onnistuu, casteri ei enää muuten kuin kokeilemalla. Tasaiseen on renkaat kulunu ja suoraan on hakematta kulkenu.

Tämä kyllästyneenä 4-pyöräsuuntauksiin, jonka jälkeen ratti ollu vinossa, puoltanu jarrutuksessa ja ihan silminnähden pyörät vituroillaan (yks kerta selvästi toinen camber miinuksella ja toinen plussalla).
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty työkaluja ts2000dsp O/M/V Muut 8 10.12.2012 08:43
Huuto Työkaluja allu-85 O/M/V Muut 5 23.07.2012 11:58
Myyty työkaluja 0ltzi O/M/V Muut 23 12.06.2012 19:54
pyöränkulmien säätö? (kingcap) tdi Tekniikka & Jutustelu 7 24.08.2009 20:26
O: työkaluja junnu78 O/M/V Muut 4 17.09.2006 19:10


Sivu luotu: 20:26 (GMT +2).