![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Tuli ostettua tuommonen 96vm grandi ja hetihän siihen piti kötöstää 3,5" korotus setti. Nyt ongelmana on että kardaanit ravistaa kohtuu jämäkästi ja siitä pitäis päästä eroon. Mut ei ole näistä maastureista juurikaan kokemuksia niin oisko vinkkejä et mitä tuolle pitäs nyt tehdä että pääsis tuosta vatkauksesta eroon? Jakolaatikko on laskettu, mutta siitä ei juurikaan ollut apua joten taidampa ruuvailla sen takaisin vakio paikalle.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Onko ravistus tasaista jyrinää vai äkisti alkavaa ravistusta koko autossa..?
Jos kaikki olisi kunnossa niin ei tosiaan pitäisi tuolla korotuksella kardaanien ravistaa... paitsi .. missä kunnossa on ristikot .. jos siellä hölkkää niin kyllä sitten jyristää ja täristää tuollakin korotuksella. Jos oireet alkaa aina tietyssä vauhdissa tai kuopasta niin sitten välys löytyy yleensä akselin "tuennoista"/ohjaus.. deathwobble. Ja siitä löytyy paljon juttua hakua käyttämällä. Myös omia ongelmiani woblasi ja ravisti johtuen väsyneistä tukivarsien puslista. Saako udella vielä että miten korotus on tehty..? Tai siis mitä vaihdettu korottaessa..? Kertoo jo jotain...
__________________
--------------------------- Apupoika Hessu jeep grand cherokee-97 4.0 Finnish jeep drivers club,, |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Korotus on tehty RC:n sippi kitillä missä tulee keulaan uudet jouset ja molempiin päihin uudet alatukivarret. Pahimmillaan jyristys on 50-60 km/h vauhdissa mutta tuntuu käytännössä joka nopeudella jossain määrin. Toi jyrinä loppuu kun kaasun nostaa et kaiketi sen pitäs jostain voiman siirrosta tulla?
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jyrinä toisin kuin vatkaus viittaa tosiaan kardaani(e)n eikä alustan ongelmaan. Koska kyseinen korotussatsi ei Jerkunkaan mielestä pitäisi aiheuttaa noita juttuja esim. väärän pinioni-linjauksen takia, niin ei tule muuta mieleen kuin että ristikot on väljiä, varsinkin jos kuuluu vain veto päällä. Käys auton alla ja kokeile onko ristikoissa miten suuri välys. Siis otat kardaanista kiinni ristikon vierestä ja ravistat sitä auton poikittaissuunnassa.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jos värinät edelleen jatkuu, niin sitten pinionikulmia ruuvaamaan. Voi toki olla ihan vain siitä että ristikot on loppu kuten Winchester epäilikin, ne kannattaa joka tapauksessa vaihtaa jos ei ole tietoa milloin viimeksi huollettu. Tilaa jenkeistä Spicerin alkuperäiset ristikot, on selkeästi parhaimpia..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Aluksi kokeilin ilman sitä laskusarjaa ja täristi takaa aika paljon. Sen jälkeen kun ruuvasin sen lasku kitin paikalleen täristys on etupäässä enimmäkseen. Pitää vaihtaa kaikki ristikot nyt aluksi ja sen jälkeen yrittää jotain muuta. Pinionin kulmia ei vissiin voi säätää jos ei ole jatkettavia ylätukivarsia?
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Edessä voi säätää niiden epäkeskojen avulla hieman, takana ei ollenkaan.
Toisaalta jos metsässä meinaa ajaa yhtään enempää, niin alkuperäiset pellistä prässätyt rimpulat kannattaa hävittää niin ala- kuin ylätukivarsien osalta molemmista päistä...
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Pinionin kulmista aloita.... Oli sama homma vuosia sitten ku tuli laitettua RC 3,5-4" sarja. Vaikka kardaanit/ristikot ihan uudet k-kardaanin tehtyä ja tasapainostettuja ja blaablaaa... Täristi ihan sikana, kunnes pinionin kulma tuli säätettyä oikeeksi. Joskus vaan käy näin... Alatukivarret sulla jo on oikeen pituiset... eli ylätukivarret leikkaat keskeltä irti ja hitsaat vaan kunnon rautaa täynnä.. ja tiedysti oikeen pituuseksi. Voin l'hetää mitaat oman autosta, että kuinka pitkät pitäis olla noin 3,5-4" korotuksella.
Ja muistakaa... kardaanit tarvii pitennystä(jos ollenkaan..) 1,5-2cm.. ei sen enempää... |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Jos on alkuperäiset, tai sitten alustasarjan valmistajan kiinteät alatukivarret, niin ne ei ole oikean pituiset
![]() ..ja mitä tulee noitten tukivarsien hitsailuun, niin kuka hullu alkaa sen enempää turaamaan noitten orkkisrimpuloiden kanssa yhtään mitään.. ylipäätään jommat kummat pitäisi olla säädettävät, kun aika pienestä on usein kiinni että täristääkö vai ei. Huomattavasti kivempi hienosäätää, kun ei tartte montaa kertaa rälläköi ja hitsata
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Ja oikeastaan tukivarsia ei sais edes hitsaamalla lyhentää!! Jos siis meinaa katulaillisen auton tehdä!!
__________________
Killing time is not murder |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
| M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
| Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
| M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 | |