Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.07.2014, 19:30
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Ei kai ehjää tarvii korjata ?

Kuivain lienee ainoa peruste, mutta sen vaihto ei monia innosta, kun teettää usein sitten muutakin ohessa ... Mutta, toisinpäin, aina kun järjestelmästä jotain on auki, niin kuivain uusiks, aina.

Nykyainaisten kylmästys aineiden molekyylikoot lienee sitä luokkaa, ettei enää oikein pysy wanhemmissa, ainakaan useita vuosia

Meillä 2002 ruottinrauta alkup aineilla, ja hyvin toimii vielä näillä keleillä, mitään en aio sille tehdä, ennenkuin on pakko, kylmää tulee ja lauhde menee auton alle, eikä haise kostealle kennolle.

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 25.07.2014 19:32
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.07.2014, 22:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Tyhjäys/ kuivaus/ täyttöhuoöto ei ole "korjaa ehjää", se on vähän niinkuin määräaikaishuolto. Kannattaa tehdä järjestelmän varman ja pitkäaikaisen toiminnan kannalta. Varsinkaan toimivalla systeemillä ei ole kallis, kun n.60€ hintaan saa aineet täyteen joa ei vuotoja ole.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.07.2014, 23:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kun topiikki paisui...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Ei kai ehjää tarvii korjata ?

Kuivain lienee ainoa peruste, mutta sen vaihto ei monia innosta, kun teettää usein sitten muutakin ohessa ... Mutta, toisinpäin, aina kun järjestelmästä jotain on auki, niin kuivain uusiks, aina.

Nykyainaisten kylmästys aineiden molekyylikoot lienee sitä luokkaa, ettei enää oikein pysy wanhemmissa, ainakaan useita vuosia

Meillä 2002 ruottinrauta alkup aineilla, ja hyvin toimii vielä näillä keleillä, mitään en aio sille tehdä, ennenkuin on pakko, kylmää tulee ja lauhde menee auton alle, eikä haise kostealle kennolle.
Jos tarkoitat R12 ainetta, niin se on todella "paksua" verrattuna R134a:n Mutta tuota r-12 ei ole ollut enää aikoihin uusissa autoissa, kaikki lienee reilusti yli 20 vuotiaita? (ja sen ajan öljyt ei välttämättä sovi yhteen R134a:n kanssa... lisää alla..)

Tuo 2-3 vuoden "määräaikaishuolto" ei ole ollenkaan hölynpölyä:

Tuon kylmäaineen (R134a) tehtävänä on muutakin, kuin pelkästään tehdä "vähän" kylmenpää ilmaa kabiiniin. Siis se (kylmäaine) kuljettaa myös öljyä, joka on kompuran kannalta äärimmäisen tärkeää.
Siis Kompurassa oleva öljy kiertää hiljalleen kuivaimen, lauhduttimen, paisuntaventtiilin ja höyrystimen kautta takaisin kompressoriin.

Tuohon kuivarin vaihtoon en ota kantaa, omissa autoissa on ollut vajaa kilo aliapinetta repimässä vesihöyryä pois järjestelmästä, parhaillaan kymmeniä tunteja....

Ja jos kylmäainetta on vähän, niin nuo virtaamat/lämpötilat ei ole suunnitellussa: Kuivari ja lauhdutin (myös höyrystin) alkaa keräämään öljyä, ja sitten kompura kärsii öljynpuutteesta.....

Ja tuo ajoneuvokäyttö on tuolle ilmastoinnille, lähinnä kompressorille, huomattavan rankka ympäristö verrattuna esim. kodin jää/pakastin kaappiin verrattuna.
-Siis voima menee kompressoriin akselia pitkin, siis tuo tiivistys pitää hoitaa akseliin, joka on kuukausia pyörimättä, ja kun pyörii, niin kierroksia on pahimmillaan noin 10 000/min. ja "stefan" pitää pitää myös alipainetta, sillä Suomessa autot voivat seisoa pakkasessa (noin -26,5 C kylmemmässä)
Siis tuota tilannetta voi kokeilla kotona, jos omistaa kahvipannu ja tyhjän MUOVI pullon: kahvipannu puolilleen vettä, märkää vessa/talouspaperia muodolliseksi tiivisteeksi kannen alle, ja levy täysille: tuohon MUOVIPULLOON vesihöyryä kahvipannun nokasta, että höyry täyttää pullon, mieluusti muutaman mnuutin, ja sitten pullo pois kahvipanun nokasta, ja korkki kiinni!
(pullo krymppaa itsensä kokoon, siis voi rikkoontua, ja pullosta riippuen voi särötä jotain, siis suojalasit nenälle)

Ja "lepo" paineetkin ovat näin hellekaudella aika kovat, riippuu järjestelmästä, mutta puhutaan maastureissa yli rengaspaineiden???
Ja nimenomaan tuo suomen ilmasto on ongelma, ainakin täällä keskellä suomea: talvella on MONTA kuukautta, ettei ilmastointia saa päälle!
Ja silloin tuo "stefassa" oleva öljykalvo työntyy tiivisteestä pois ja kylmäaineella on "vapaa" tie ulos.

Tuon oman "Wararenkaan" (ford focus 1.8 tdic vm. 2001 farkku, n.350 tkm) käytin ilmastointilaite huollossa viimme viikolla, kylmäainetta oli hävinnyt vajaa 200g 740 grammasta parissa vuodessa, ja vika löytyi sähköistää, siis ilmastointi ei toiminut...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HDJ 80 Ovien keskuslukko ei pelitä Ambula Tekniikka & Jutustelu 2 13.02.2014 20:15
V70 2.5tdi mk1 eberin asennus vartiainen Tekniikka & Jutustelu 16 08.10.2013 18:05
4Runnerin takalasihässäkkä ei pelitä -MaTTi- Tekniikka & Jutustelu 9 01.02.2013 21:21
Myydään M/V: Volvo V70 2.5tdi -98 *JUURI HUOLLETTU* omni O/M/V Ajoneuvot 12 22.12.2008 11:47
M. Volvo V70 2.5TDI aut, MYYTY Kimpsu O/M/V Ajoneuvot 3 01.04.2008 18:42


Sivu luotu: 17:58 (GMT +2).