![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() NiinSoa jousituksen kanssa ilmeisesti kannattaa riipukkeen "puslaholkki" upottaa runkoon mutta kuinka syvälle? Riittääkö että "holkin" alareuna on rungon alareunan tasalla vai kannattaako se upottaa keskemmällä (korkeussuunnassa) runkoa? Entä jousen etupää? Voiko jousen kiinnikkeen siirtää suoraan sellaisenaan rungon etupäähän vai kannattaako sitä korottaa tai madaltaa? Onko kellään Kokemuksia? Kuvia? Vai pitääkö mennä täysin kokeilemalla? ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kartaani riittä jos et soaa tee ja simmaat korvat kohdilleen ja jouset toimii suksina loistavasti kun riiput ei töki mutta jos haluat jousikorotusta tai herkkyyttä jousia muokkaamalla niin liuku loppuu ja tractionbar ei toimi vääräänsuuntaan.
En suosittele, tee soa. Tekisin itsekkin mutta liikaa muokattu noihin nykyvirityksiin. Soa on maastoauton ykkösnyrkki ja vasta sitten jousikevennys ja tractionbar. Vituttais purkaa kaikki noi muutokseni mutta soaa tai nelilinkkiä se pyytää, vakiojousista ja alustasta ei saa hyvää maastoalustaa mitenkään eikä milloinkaan. Soa suorilla jousilla tuplaa joustot jäykkiin korotusjousiin verrattuna, vaikket soassa kääntäisi riippuja niin ne ovat korkeammalla kuin jousikorotetun käännetyn korvat. Soa vaan ja heti, kaupunkiajettavuus tulee kärsimään, mulla nykyinen pysyy hlö autojen matkassa kylillä. Soalla ei pysyisi. Jompikumpi, vakaa mutkissa tai joustoja maastossa, molempia et saa. Officrosiin ei soaa vaan max pitkä jäykät joustot. Sitä pitää kokeilla vielä omalla alustalla, hullut iskarit eteen. En tiedä mistä puhun.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Älä kokeile, kopioi toimiva. Olennaista on että säilytät orkkis camberin eikä perää kannata kääntää liianylös käyttöautossa voitelupulan vuoksi. Kysy rohkeasti ensin ennenkuin tartut rälläkkään.
Kyllä me kerrotaan mutta useimmat vittuilee kaupanpäälle. HYvä alku, kysyit ensin mutta mitä teit?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
|||
|
|||
![]() SOA
Käänsin jousien kiinitys pisteet toisinpäin. Upotin riippujen "holkin" runkoon vähän yli puoliväliin. Mittasin että näin saan samoilla jousilla keulaa n.20mm matalammaksi kuin normaali soa keulan. (riippujen pituudella ja jousilla pystyy korjaamaan jos tulee liian matala
![]() Ajo tulee olemaan n. 50/50 tie/maasto kallistuksenvakaajat jää pois ajetaan mutkat rauhallisemmin. Nyt runko on hiekkapuhalluksessa ja toiveena olisi sinkitä runko siksi kyselin että olisiko jollain ollut kokemuksia asiasta. Maljat käännän vasta sitten kun jouset ja akselit on saatu rungon alle ja ajokorkeus on tiedossa. Voitelun tarpeen olen ymmärtänyt näissä joten jos ei millään muuten onnistu niin tehdää täyttö tropu ylemmäs ![]() Toi alin jousilati lähtee pois eikä jää töröttämään eteenpäin ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä tulee, ja eihän kukaan nelivedolla matkoja aja eli ei se voitelunpuute ongelma taida olla.
Kartaanin kulmat sais olla oikeat ettei nypytä muttei sekään edessä niin haittaa. Mulla noi etujouset on tasaiset kaaret ja sulla tollaiset epäsymmetriset, ne varmaan vaikuttaa enemmän kääntäessä? Sitä kulmaa voi vielä hienosäätää kulmapalalla jousipakan ja akselin välissä eli ei tarvi rälläköidä petejä heti jos ei osunu ihan oikein. Toi riipun upotus voisi vielä mullekin mahdollistaa soan kun taakse olisi hyvät soapakat olemassa mutta etupää ei sais nousta liikaa korinkorotuksen vuoksi. Eipä tullut ennen mieleeni. Etujouset kun on jo käännetty. Jousia on helppo myös takoa jos korkeus ei miellytä, suorempi jousi joustaa herkemmin tosin edessä toi vaikuttaa hyvältä ratkaisulta.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
LJ:n etujousien erilaisuus ??? | Rompe1 | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 12.08.2009 21:39 |
Shackle reversal HJ | osilpi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 07.11.2008 15:48 |
"Shackle Reversal" leimakelpoisuus ja kokemuksia? | HJ60 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 11.01.2007 21:31 |
Shackle reversal HJ-6X | hakoteilla | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 06.02.2006 21:37 |
shacle reversal kannattaako? | POHTO | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 20.02.2004 10:17 |