![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Sitten nopeena väliprojektina pistetääs näytille kuinka berttaan saa helposti suht näyttävän ja halvan volttimittarin, näkeepähän jos vaikka ei satu lataamaan.. Tää sai tosiaan alkunsa siitä kun ihmettelin kuinkas valot omituisesti on alkanut kellertää..? No virta oli aivan finaalissa akuissa! Laturi oli päättänyt lopettaa lataamisen ja bj:n orggis ampeerimittarista sitä ei enää kyllä luettu, virran loppumisen syy sinällään oli helppo korjata ja selvittää. Hiilet ja samalla laakerit vaihtoon ja taas palvelee pitkään, laturi oli muuten timmi ja liukurenkaissa ei näkynyt vähääkään kulumaa tai epätasaisuutta. Kestääpähän hiilet! Tästä rupesin vaan pohtimaan että entäpä jos tämä ois sattunut tapahtumaan vaikka jossain jumalan selän takana, autossa on sähköinen sammutin ja jos se ois kerennyt sammuttaa auton ennen kuin olisi tajunnut virran loppumisen vaaraa niin oispa kiva! ![]() Ostin siis tuollaisen led jännitemittarin audiocheck nimisestä puljusta Tällä hetkellä taitaa saada viiteentoista oiroon tuon mittarin, joku tarjous näköjään. Vähän aikaa haeskelin paikka sille kunnes välähti, mahtuiskohan se tuonne.. Hyvin mahtui!! Virrat saa ihan ex amppeerimittarilta itseltään, tosin itse vedin johdon myös ulkopuolelta että tuon saa vaikka katkaistua pois jos se häiritsee. Kyselin vielä että kestääkö pitää miten hyvin päällä yhtäsoittoa niin kehui että kaikkiin helsingin ratikoihin ois tullut tuollaiset jotka on koko ajan päällä ja kestää! Ääliö minä kun en ylennyt ottaa kuvia ilman salamaa! Oikesti näkyy selkeästi ilman että häiritsisi. Tuolla näkyykin alareunassa minne pompsahti samalla lämpö ja öljynpainemittari, vähän spesiaalimpi asennus! ![]() Eli tuossa! Nuo tuli sen saakutin naamalle puhaltavan ritilikkö härdellin tilalle, ei häiritse ilman virtausta lämppärissä kuiteskaan, tilaa on tuossa kohden paljon enemmän kuin muualla kanavassa. Samalla putsasin lämppärin kennon, pskaa muuten riitti! Pistetään vielä kuvajainen ohjaamosta, seuraava esiteltävä prokkis onkin asteen verran vaativampi kuin tämä.. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tässä vaiheessa bj:llä kestopäällysteitä pitkin rumutessa tuntui että ei perkules tää oo oikein, parempiakin autoja pelkästään tiellä ajoon on ja mitta alkoi tään bertan kohdalla täyttyä. Ei oo maastoon, ja tielle meluisa peruskotiloon verrattaessa!
![]() Päätin antaa lomaviikkoni bj:lle ja kattoa mitä siihen saa aikaiseksi sillä aikaa! Eli mielestäni auton kehityksen kannalta pahin ongelma hoitoon, sitä saatanan rattia pitää jaksaa kääntää ilman naaman punastumista tiellä ja varsinkin mettässä jos vaikka upottaisikin vähän. Ja tää taas tietty antais pelivaraa rengasvalintoihin, kuten ekalla safarilla tuli huomattua niin maa ei kantanut ja mulla oli gummit kapeimmasta päästä koko sakissa. ![]() Tästä alkoi entisten ohjaushimmelien purun jälkeen hommelit, päätös kun oli tehty että simpukka tulee ainoalle oikealle paikalla ihan eteen. Paksua rautaa tuli siis pohjalle, ja useastakin syystä. Ohjausakselien kulmat tuli paremmin, mahtui elämään syylarin kanssa ja toki tuo vahvistaa runkoa kohtaisen paljon.. ![]() Iskarin kiinnike mallauksessa, sipukka oli jo tässä vaiheessa jollain tapaa kiinni. Rautaa piti lisätä tämänkin alle kun tuo ohjausnivel tarviaa kohtuu paljon tilaa, sen takia iskarikiinnikkeeseen piti lisätä vähän mutkaa. Edestäpäin, simpukka toimii kuten kuvasta näkyy myös akkutelineen kiinikkeenä. Akkuja en halunnut sirtää sisälle, ois kyllä helpottanut helvetisti! Tässä sunnittelussa pumpun korvake, etukiinnike puuttuu vielä. Pumun kiinnityslevyn väkästelyä, ei muuten ensimmäisellä yrityksellä sattunut pumppu mieleiseen asentoon! Näkyy varmaan reikien määrästä.. ![]() Siinä pumpun kiinnike valmiina, tuli ihan bueno! Tuosta näkyy hihnan kiristys systeemi. Kuva huijaa, ei ole hihnapyörä kiinni seinässä! ![]() Ylhäältäpäin, lämpömittarin johdon pää tuli särjettyä niin on "väliaikaisesti" vain pyörittämällä tuossa anturin päässä kiinni. Säiliö löysi tiensä tuohon putsari viereen, tuosta kun seuraatte minne tuo kaarteleva letku menee niin näette moottorin huohotuksen toteutuksen, kuva on otettu juuri äskettäin ja voin sanoa että tuo ratkaisu kadotti moottorista kaiken öljyn "hikoilun" jota osassa näissäkin kuvissa vielä näkyy. ![]() Lopullinen kuva nurkasta, testiajoa jo reilusti takana Mitä voin sanoa? On kyllä ehdoton päivitys berttaan muttei ihan hetkessä valmis, itellä ei tahtonut viikko riittää.. ![]() Voisikos nyt tämän topicin nimen nyt vaikka muuttaa paremmin jatkoa kuvaavaksi, enää ei mielestäni ole kyse kunnostuksesta vaan bertan hitaasta jalostamisesta safareille ja harrastuskäyttöön! ![]() Laitetaan nimeksi Käyttis bj:n jalostuprojekti safaripeliksi! Jatkoa seuraa.. Viimeksi muokannut Bj 40 : 02.07.2014 16:22 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mistä ja miten sait toisen hihnapyörän kampuran päähän?
(Nm. Jo yli vuoden HJ60:n tehostin osat lojunu tallin lattialla. Liekkö jo ruostunu jumiin...) Niin ja mullaki menee huohotin putki suoraan putsariin. Oli sillain jo ostaessa. Edelleen hienoa luettavaa. Mukavaa kun joku jaksaa panostaa kirjoittamiseen ja kuviin! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Hihnapyörä on 2h motista eli hj:stä, jos ei näytä siltä se johtuu samasta asiasta kuin miksi tää auto näytti jonkun mielestä hyvin säilyneeltä.. Joka paikkaa on ropellettu! Heh!
Eli hihnapyörä on hj:n josta on pulttijakoa "venytetty ulospäin, keskireikää sorvattu suuremmaksi ja sokerina pohjalle kun sitä kerran silpoa muutenkin piti niin lyhensin sitä eli offsetti meni uusiksi! ![]() Mutta summasummarum.. Asiat ei aina ole niin simppeleitä miltä ne näyttää! Se tuli huomata taas tuotakin tehdessä, kaikki osat mitkä piti sopia heittämällä oli kaukana siitä ja parhaillaan tuli tietyt osat ostettua pariin kertaan ennenkuin tuli soiva peli. Pumppu piti vaihtaa kun äänti niin prkeleesti, oli kolme hihnapyörä vaihtoehtoa josta yksikään ei sopinut huonostikkaan tuohon. nivelhaarukka halki yms yms.. Mutta pikku vinkki jos jollekkin on apua niin jos muuten tekee tuota tehostin settiä berttaan vaikkapa tuon ohjeen mukaan: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=8288 Niin jos jostain sattuisi olemaan saatavilla bj42 ohjausakseli niin siinä on jo se törmäystilanteessa kokoonpainuva rattiakseli ja se käy suoraan jatkoksi hj:n ohjausakselille, ei siis tarvitse jyrsöstellä sitä suorakaiteen muotoista urososaa bj.n akselista.. Huomasin vaan! ![]() Bj42 rattiakselin päässä on myös sellainen mielenkiintoinen vakionopeusnivel jota ensi meinasin jo itse käyttää, sitten lopulta päätin ettei korvausosaa saa oikein mistään ja ulkokuori nivelellä oli vaan suhteelisen ohutta peltiä joten välystäkin voi siunaantua helposti..? Pistetääs vielä tälläinen minimaalinen ja tylsä tilapäivitys mittee bertalle tuon jälkeen tapahtui.. Tylsä siksi ettei asennuksesta ole yhtään kuvaakaan kun känny oli tuolloin säpäleinä, no nälkä oli siis saada bj:stä tuollainen edes kevyelle safarille sopiva laitos. Aikani pähkäillessäni ja kattelessani sitä youutuubia vai oliko se redtuubi vai mikä lie niin katse kääntyi ihan ameriikkaan asti! ![]() Budjettilaitos mutta aina messissä (vaikkei aina haluaiskaan) ja ilmeisen kestävä tuo toyotan isoon perään tuleva murikka! ![]() Enpä tuostakaan keksi mitään mahdottaman pahaa sanottavaa, toimii ja aina molemmat pyörät vetää. Jos tilanne vaatii toinen pyörä pääsee pyörimään kardaanin määräämää nopeutta nopeammin muttei kumpikaan hitaammin, eli luistamaan.. Jännältähän tuo alkuun tuntui kun tiukat asfalttimutkat taittui sillai aika vilkkaasti! Veto katsos menee tuolloin aina pitävällä alustalla sisäkaarteen puolelta ja toinen pääsee pyörimään nopeampaa, mutta käännökset siis vilkastui. Henkilökohtaisesti odotin ikävämpää asfalttikäytöstä, olin siis jopa positiivisesti yllättynyt kun homma sujuu näin sivistyneiden kilkatuksien säestämänä. Leimasetäkään ei osannut sanoa mitään pahaa kun leimalla tuossa käytin, itse pelkäsin kuin nätisti tuo jarrudyno menee muttei siinä ollut mitään erikoista kun kerran tuo autokin saa olla siinä vapaalla. Asennus sujui tuhon c-klipsi peräänkin suht kivuttomasti, pikkusen joutuu päätä raapimaan jos ei tajua ohjeesta mitään. Mutta kun homman oivaltaa niin hetken nyhräyksellä perä on kasassa, kasasin varoilta kaksi kertaa kun jäi yksi lukkotappi ensi yrittämällä laatikon pohjalle.. Helevatan vatuloija! ![]() Siinä huomasin eron kun maastoa varovasti autolle tarjoilin että takapotkulla tuli ajeltua entisiä neliveto paikkoja, ei perus loivat ojanylityksetään vaatinut nelikkoa enää, ei kato ristiriipu persaus enää.. ![]() Tästä on taas hyvä jatkaa.. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sitten piti miettiä mitäs seuraavaks..? Ratkaisu piti olla näitä lähes nolla budjettiin mahtuvia ratkaisuja ja safarivalmiutta oli haaveissa saada lisää parannettua? Pohjapanssaria,tractionbar... Ei pysty! Tään metallimiehen metallin muokkauksen sietokyky hetkellisesti vapaa ajalle ulottuvassa toiminnassa oli väliaikaisesti kaputt!!
Päätin jalostaa ajatuksiani toyotan jalostamisesta jaloviinalla.. Ei vaan lamppu syttynyt.. Jatkoin vahvempaan miettimiseen kannustavalla juomalla, mieti! mieti! Meinasin jo saada migreenin liiasta miettimisestä! ![]() Kuntelin jopa suomi iskelmiä.. http://www.youtube.com/watch?v=pa9rjtYgJL0 Prkule!!! Sitten rupes ajatus rullaamaan, nuo äijäthän tuntuu hävittävän ihan kaiken mahollisen! Männöö hevoset, traktorit, kissat ja koirat ja autotallit!!! Idea!!! Multahan katos viime safarilla kaikkea mahdollista! Kattokaahan tuota aimpaakin safari kuvaa jossa bertan takaloosteri on raollaan! Avainsarja makaa puoliksi avoimena hylsyjä vierellään aivan mudassa ja ties missä hevonhännän alustuotteessa, kadonneitten avainten lista oli musertava! Torxeja eri kokoja, tuumasia/millikoon hylsyjä jne. jne.. Tuo kikotin ravisteli heitoissa ja ojissa aika helvetisti kun niistä ei voinut päästä tuolloisella maastokyvyllä yli kuin turhankin korkealla tilanne nopeudella! Aamulla siis kun heräilin ensimmäinen ajatus oli että tänään tehdään pönttö!! Tai no ainakin laatikko.. ![]() 23mm vesivaneria oli yllinkyllin eli siitä lähdettiin liikkeelle, vähän sahailua ja mittailua.. ja moneenkertaan!! Mitenkäs se ajatus ei kulkenutkaan yhtä hyvin kuin eilen..? ![]() Lootan mitat: Leveys 98cm, korkeus 42cm ja syvyyttä 45cm. Liftillekkin tuli kiinnikkeet tuohon päälle väkrättyä, ja lifti tuo samalla lisää kanteen sopivasti painoa että se pysyy vakaasti auki tuossa n.90 asteen kulmassa johon tuo maksimissaan aukeaa. Tuolla muuten näkyy penkkien välissä tuo bertan lähes pakollinen varuste lämpimän talviautoilun puolesta, tarkenee kun tuo tohisee! Kenno tais olla 12-rivinen ja toistakymmentä senttiä paksu joten lämpöä tulee vaikkei muuten kokoa paljon olekkaan! ![]() Sitten katselin takalattian kuntoa ja ihmettelin miten paskoja nuo perusmaalit on kestämään käyttöä! Otin sitten vielä lootan ulos (on vain kahdella 10mm pultilla väliseinässä kiinni joten ei paha irroittaa) ja rälläkän käteen. Jonkin ajan kuluttua lattia sai sitten saman 2-komponenttisen konemaalin pintaan kun koko autokin on aiemmin saanut (toki väri on eri mutta sama maali siis kyseessä, koko autoon olen nyt käyttänyt vain tuota samaa maalia mustana/punaisena.) Loota takaisin sisään ja loppumaalit hyötykäyttöön ja pienen puhdistelun ja hionnan jälkeen sudin ne lootan reunoihin sekä takapuskuriin, kylläpä taas kelpaa kuunnella vituilua auton vahaamisesta ja hinkkaamisesta! ![]() Nyt pitää vielä muistaa tehdä liftin kiinnikkeisiin siipimutterit että liftin saa helpolla irti, laatikon ja kannen väliin tyrkkäsin vielä ovitiivisteen niin ei ainakaan ylly käytössä rämisemään! Ihan kelpo laatikko tuli ja omasta mielestä ja omaan käyttöön jopa käytännöllinen. ![]() (Edit: Pitipä korjata tuo vesivaneri 23milliseks, ei näkyy kaikkea muista! 30mm ois ollu mutta kai tuokin kestää..) Jatkuu.. Viimeksi muokannut Bj 40 : 04.07.2014 19:21 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
jallua kun ottaa niin sitten tulee ne kaikkeista parhaat iteat
![]() ![]() komia on tuo sinun luomus ja mukavaa luettavaa.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#7
|
||||
|
||||
![]()
minkä hintaset noi lukkopalikat oli
__________________
pitkähän on pilalla mutta lyhyttä voi aina jatkaa ![]() osta japanilainen auto ja opit hitsaamaan pensalla pestään pensselit ja diisselillä tehdään woimaa mä oon tämmönen ja multa löytyy tommonen Mikään ei mee ku stömsöössä vaikka vieressä asuuki ![]() Viimeksi muokannut offi_äijä : 06.07.2014 12:31 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Hienoa luettavaa ja katseltavaa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Lukkokalikka tuli tuolta:
http://www.ebay.com/itm/Powertrax-Lo...65a2e3&vxp=mtr Tuota hintaluokkaa tahtoo olla nuo osat kun uutta tilailee.. Eli tuolla näkyy tuo hinta EUR 239.37 + kaikki mahdolliset lisäkulut.. Kiitokset taas! Jatketaas huomenissa pikku toyotan päivityksellä joka tuli tuossa vähän aikaa sitten hankittua! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. | tp | Maasturiprojektit | 5 | 27.11.2015 16:12 |
Myydään Cosworth kisamoottorin ja käyttis. | Kala92 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 12.05.2012 23:21 |
BJ-42 kunnostus? | tp | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 08.08.2011 20:55 |
Ostettu Käyttis autoa toyota Hj,Bj tai nissan patrol, YM | Anfi | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 09.12.2010 17:16 |
Ajo jälkien hoito ja kunnostus | Peeveli | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.01.2006 14:33 |