![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Eipä paljon ole tähän nyt tullut tehtyä. Vähän ruosteita rapsutellut ja niitä kohtia maalaillut. Eilen tuli käytyä pitkästä aikaa tällä maastossa vähän ajelemassa. Pieniä ongelmia oli. Jostain syystä jakiksen lukko ei kytkeytynyt, tai pomppasi pois päältä. Valo kuitenkin paloi koko ajan, että sen kytkentäsylinteri oli kyllä painaneena koko ajan.. Pitää sitä tutkia jossain vaiheessa tarkemmin. Tänään sataa liikaa siihen hommaan. Jakishan siis tuonnäköinen: Lähtöä tehdessä huomasin, että toisessa takarenkaassa ei ollut oikein hyvä se, että pääsi vähän liian tyhjäksi ennen ajeluita paineita laskiessani niistä. Oisko 0,7 tai 0,8 ollut ja 1,0 oli tavoite. Siinä nyt oli sisäkumi muljunut silleen, että venttiilin tyvi oli siirtynyt pois vanteen urasta tai sitten koko rengas oli vähän vanteella pyörähtänyt. Sai tuon nyt paikoilleen, kun tunkkasi renkaan ilmaan ja kun ihan tyhjäksi laski, niin sai pihdeillä ja ruuvarilla kangettua venttiilin takaisin uraansa. Onneksi venttiili ei mennyt poikki, vaan vähän vaan varrestaan solmuun. Aika vehreää oli Punkalla ja näki, että ei nyt kesällä ollut pusikoissa paljon ajeltu: Tässä autossa kun näkyy hyvin tuo pakoputken pään kohta peilistä, niin pidempään jo savuja pähkäillyt. Miksi pölläyttää mustaa vahdetta vaihtaessa, kun täydellä kaasulla kiihdyttänyt. Sama tapahtuu myös silloin, jos isoimmalla vaihteella vedättää kaasu pohjassa vähän aikaa ja sitten nostaa kaasun kokonaan. On mulla tuohon teoria, mutta katotaan, jos joku keksisi jonkun muunkin selityksen. Mutta siis eilen kotimatkalla koitin tuota ilmiötä kuvata, kun sattui kamera olemaan mukana.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Miettiny joskus itsekkin tota pölläytystä. Mulla jokanen diiseli vehje tehny noin.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mun oma pähkäily tuohon on sellainen, että johonkin kohtaan putkistoa, esim vaimentimen johonkin nurkkaan, kertyy nokea, kun puhallus on koko ajan päällä. Sitten, kun kaasu nostetaan, niin paineen vaihtuminen äkkiä sitten pölläyttää ne noet sieltä ilmoille. Omassa autossa tämä ilmenee kaikista selvimmin, kun esim tunnin ajanut moottoritietä samalla vauhdilla. Sitten kun tulee vaikka rekka ohitettavasti ja sen mahdollisimman ripeästi, eli kaasu pohjassa, ohittaa ja oikealle kaistalle palatessa nostaa kaasun, niin silloin tulee semmoinen parin sekunnin läpinäkymätön pötkö putkesta ja levittyy hienoksi savuverhoksi. Tuossa siis ehkä tunnin aikana kertyneet noet pääsee väliaikaisesta loukustaan vapaaksi.
![]() EDIT: kattelin tuon savutusvideon ja silmään osui heti tuossa alussa, että joku taisi mut G-Mersusta (?) bongata liittymässä. Ainakin valoja näytti väläyttävän. Enpä silloin huomannut, mutta hyvä, että nyt edes. ![]() Viimeksi muokannut vmt : 29.06.2014 21:44 Perustelu: lisäys |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Ei, kyl se on ihan mekaanisesta syöttöpumpusta ja sen syötönsäädöstä johtuva systeemi. Voin kuvata malliksi protosta samanlaisen videon, ja siinä ei oo niin paljon ylimääräsiä mutkia, et mitään nokee kerkeis kertymään.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mitä siinä pumpussa sitten tapahtuu silloin, kun kaasun nostaa? Mä kun sitä olen koittanut miettiä, että ilmamäärä kun ei vaparissa kaasun nostaessa hetkessä muutu ja savu lisääntyy hetkeksi, niin eikö silloin vedonkin pitäisi pysyä sen aikaa, jos saa ilmaa ja polttoainetta? Sehän kuitenkin heti katkeaa.
Kuvaa ihmeessä Viipo, miten tuo Protossa ilmenee. Sitäkin miettinyt, että voisiko sillä olla tekemistä, että putkistoon tulee hetkessä jonkinlainen määrä puhdasta ilmaa, missä sitten tietty happeakin reilusti. Jos se vaikka osaisi pakosarjaan tms. kuumaan paikkaan tarttuneet noet polttaa mustaksi savuksi? Eipä tällä kovin suurta merkitystä ole, mutta kun jotain tuollaista havannoi, niin huvittaisi tietää, miksi niin tapahtuu... Siis hämmästyttää, kummastuttaa, pientä kulkijaa... ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
En ole "Diesel-ikko", mutta asiaan liittyen yksi kysymys ja päälle hyvä arvaus.
Onko systeemi sellainen, että imusarjassa on ilmamäärää säätävä "kaasuläppä"? Jos on systeemi missä kaasupoljin vaikuttaa suoraan läppään eli ilmamäärään niin arvaukseni on seuraava: Päästettäessä kaasu max teholta ilmaläppä menee kiinni heti, mutta pumpun syöttö laskee hitaammin. Menee hetkeksi rikkaalle ja mustaa tulee. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuo olisikin looginen selitys, mutta kaasupoljin vaikuttaa vain syöttöpumppuun eikä kaasuläppää ole minkäänlaista.
|
![]() |
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |