Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.06.2014, 20:04
Kuljukka Kuljukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.09.09
Sijainti: Pohjois-pohjanmaa
Viestit: 323
Perusasetus

Mahtava topicci! Erittäin mukavaa luettavaa ja äärettömän hieno auto

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.06.2014, 20:30
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Mukavaa tarinaa luettavaks!!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.06.2014, 17:23
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Kiitos mahdottomasti kehuista!

Nyt siis bj:stä oli tullut jo aika selkeä kuva itselle, alkaa näyttää omaan silmään ihan hyvälle mutta ei siitä kyllä pehmeään maastoon ole safaripeliksi! Tyhmää kun toinee rengas sutii mutakuopassa vailla mitään pitoa ja toinen lepäilee kannon päällä kantaen kuormaa päällään, tämähän oli tietysti jo tiedossa kun lukkoja ei kerran autossa ollut. Toki tilannetta voisi yrittää korjata vaikka ohjausta kääntelemällä ja hakemalla pitoa/parempaa suuntaa sutivalle pyörälle, mutta tästä hyvästä ideasta luovuin kun väkivalloin melkein kierroksen rattia pyöritettyäni ja kun naamani väri oli yhtä auton kanssa tajusin ettei renkaat olleet kääntyneet yhtään. Mahtoi olla se bj:n kuuluisa "rättinivel" ohjausakselilla aikas torvella.. Sitten toki sanotaan että lukothan korvaa vaan huonon jousituksen mutta tuolle sanonnalle minun berttahan on notkea kuin norsunpoikanen, enkä allekirjoita tuota väitettä monessa tilanteessa muutenkaan.. Molempi parempi tietysti!

Päätin jo tässä vaiheessa että tämä bj on siis ihan hyvä jahtiauto ja kovien maastojen safaripeli, mutta pehmeälle sitä on näillä eväillä (Ja noitten berttojen omilla painoilla!)

Sitten pelkkää tieajoa töihin jurratessani alkoi vaan ihmetyttää miten helvetin taitavan ja hyvin haistavan mäkitutkan on jaappanin insinöörit aikanaan saanut tuohon väkivahvaksi vääntäjäksi kehuttuun dieseliä polttavaan krematorioon! MMMMmmmmÖÖÖÖöööööööö!! Kun vain mäki alkoi jo vähän haiskahtaa mutkan takaa niin nopeusmittari läksi tippumaan ja savukiehkura alkoi pyöriä putken päässä, kaippa tuossa ei sitten ole sitä vääntöä kuin tyhjäkäynnin tuntumassa.. Mutta kun ei sillä tyhjäkäynnillä maatiellä ajeta!

Sitten viikonloppuna hyvää juomaa nautiskellessani (pakko ihan laittaa kuva!) sain idean, ja siitä se sitten taas lähti..



Bj:n konttiin keräytyi suraavanlaista tavaraa, kyl noilla alkuun pääsee!!



Pakosarjan aloitin silleen ei perinteisesti vaan itselleni tyypillisellä lähes mahdollisimman hankalalla tavalla, tämän seuraavan onnistumisarviot oli n.50/50 kaikkien kommentoideiden kesken. Itseäkin epäilytti mutta minulle oli jollain helkutin tavalla tullut sellainen luottavainen suhde noihin valurautakorjauksiin ja hitsauksiin vuosien varrella, onnistumisprosentti oli tähän mennessä 100% (no ei niitä kovin montaa ole tullut toki korjailtuakaan)

Tässä siis visio kaikessä tyhmyydessään!



Seuraava vaihe!



Laippa kiinni!



Ja ihan hengittävän/virtaviivaisen oloinenhan siitä loppujen lopuksi tuli!



Hitsaus suoritettiin koko ajan toholla sarjaa punahehkussa pitäen, isolla virralla ja huomattavasti normaalia suuremmalla kaasunvirtauksella. Kun viimeinen sarjan "leivontavaihe" oli valmis niin sitten vain pulla kiireellä uuniin!! Lähteepähän jännitykset pois! Hiiloksen hiipuesssa sarja meni tiiviiseen palovilla kääreeseen jäähtymään, poltti näppejä muuten vielä seuraavanakin aamuna! Oikaistavaa tuossa kyllä riitti tuon koettelemuksen tiimoilta, onneksi kaveri on alan ammattilainen! Kiitokset tuosta oikaisu suorituksesta kuuluu siis hänelle!



Siinä oli projektiin sattumoisin valikoitunut turbo, eihän näitä valita vaan ne valikoituu! (joku jossain joutavaksi jäänyt..) Tässä tapauksessa vähän käytetty Scwitzer S2 ylimääräiseksi jääneestä venekoneesta.



Siinä koneeseen sovittelua..





Versio 1 Pakoputken alkumutka, Huom! Tuo alempana näkyvä putki ei kuulu alkupätkään, se vain töröttää sen varassa pystyssä!



Kytkin vaihtui samalla siitä traktorimallisesta jousiasetelmasta normaaliin lehtijousiasetelmaan, samalla tuli laitettua japanialainen exedyn heavy duty kytkinlevy. Sitten kun noita vanhoja ja uudempia (kaikkihan ne on jeeesus vanhoja!) osia sotkee keskenään saa lehtijousiasetelmasta tuota vanhaakin jäykemmän käyttää!! Vahingosta viisastuu ja kytkimestä tuli toisella yrittämällä ihan hyvä! Onhan noissa laakereissa ja noissa jaloissa aavistuksen verran pituuseroja..



Ja tiedättekös mitä!? Sehän käy ja kukkuu! (Lue vislaa ja vinkuu! )



Nyt on tullut jo moottoripornoa sen verran että on viisasta pitää pieni tauko ja antaa sykkeen tasaantua! Paketti siis on kuitenkin saatu kasaan ja käyttökokemukset ja säätelyt jätetään seuraavalle kerralle! Konehuoneeseen on tullut tuon kuvan jälkeen jonkin verran fiksiä mutta katellaan jos kuvais ja pistäs foton vaikka myöhemmin!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 27.06.2014 21:53
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.06.2014, 19:05
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.646
Perusasetus

asiallista toimintaa
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.06.2014, 19:46
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

hienoa tarinaa ja ieno auto, tuli pientä motivaatio kipunaa itellekkin
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.06.2014, 21:51
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Kiitokset taasen! Tuli survottua töiden jälkeen aikamoisella vauhdilla tuota matskua joten piti vähän "kirijootushäröjä" korjailla tuosta turbo postauksesta!

Tuo projekti oli mielestäni todella mukava ja järkeväkin tehdä! Tehoa tuli ylärekisteriin huomattavasti lisää ja samalla kulutus tippui ja savukiehkurat vedätettäessä loppui, siis syötöt on nyt vaan jonkun mielestä liian pienellä mutta pointti selvisi varmaan. Aikaisemmin bertta rohmusi noilla kumeilla ja nuukailemattomalla ajotyylillä 11-12L/100km, turbotuksen jälkeen kevyesti alle kympin.. Penkkireissu jolloin meni kerralla tankillinen pistoolilta pistoolille ajettuna ja kilometreille kulutus laskettuna meni 8.8L/100km. Ekoteko siis!!

Aikaisemmin siihen jyrkähköön ja pitkään ylämäkeen ajettaessa vauhti tippui 25Km/h, turbotettuna voi lähteä mäen alta 60km/h nostamaan vauhtia ja konstaapeli kirjoittaisi mäen päällä vielä huomautuksen asiasta.. JA SE PIRUN MÖÖÖÖöööö.... ääni katosi ja tilalle tuli kevyt vislaus! Tämä oli lähes parasta!!

Pakosarja on kestänyt vaikka itsekkin jännitin sen halkeamista, tämän takia varalla on ollut jo koneistettu pakosarjan/turbon laippa heti alusta alkaen. Tosin niinhän se on että mikä on varalla niin se ei hajoa.. Itse en lähtenyt tekemään valmismutkista ja putkista sarjaa koska halusin olevan sen mahdollisimman lyhyt ja pieni ja tuo oli tapa saada se olevinaan kätevästi, nyt mahtui vielä orggis öljykylpysuodatin paikoilleen eikä tarvinnut vaihtaa toimivaa ja helppohuoltoista ratkaisua heppoisampaan versioon.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.06.2014, 16:50
Tuoppo:n Avatar
Tuoppo Tuoppo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Lehmäjoki
Viestit: 509
Perusasetus

Hyvän mallinen pakosarja, just semmonen ku dieselissä PITÄÄ olla.
Muutenki siististi tehty, mutta missä välijäähdytin on.
__________________
2X suzuki sj410 -83
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. tp Maasturiprojektit 5 27.11.2015 16:12
Myydään Cosworth kisamoottorin ja käyttis. Kala92 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 12.05.2012 23:21
BJ-42 kunnostus? tp Tekniikka & Jutustelu 4 08.08.2011 20:55
Ostettu Käyttis autoa toyota Hj,Bj tai nissan patrol, YM Anfi O/M/V Ajoneuvot 5 09.12.2010 17:16
Ajo jälkien hoito ja kunnostus Peeveli Tekniikka & Jutustelu 3 23.01.2006 14:33


Sivu luotu: 16:09 (GMT +2).