![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() No nyt kun tarkasti katsoo niin tuulilasinkarmista puuttuu pokkaus alareunasta ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Joo, joka paikkaa on lähes jouduttu "ropeltamaan"! Mutta hei! Eipähän tartte ainakaan originaalia museopeliä raiskata mehtitouhuissa! Mutta korjaukset on tähänkin asti ja tullaan jatkossakin tekemään silleen "alkuperäistä kunnioittaen"
![]() Joo, eka safari oli autolle tulossa ajankohtaiseksi ja syylari rupesi kusemaan silleen ettei mitään järkeä! ![]() Ihan sama mistä ja miten vaikeasti mutta syylari nopeasti jonka vain voi edes sovittaa bertan nokalle jollain tapaa. Haeskelu tuotti tulosta ja löysin ilmoituksen jossa myytiin lähes uudenveroista syyläriä ja vielä berttaan! Mutta mihin helevatan bj:hin sitä kaupattiin ei kyllä hajuakaan!! Ei ollut yhdennäköisyyttä kyllä edes etäisesti, nopeat mittailut ja päätin että helkutin tiukalle sovitettaessa on mahdollista saada paikalleen. Tuollainen kantautui sitten matkahuollosta kotia Onko kellään hajuakaan minkä toyotan syylari tuo on? Bj75? Jos myyjää on uskominen niin jostain bj mallista tuo piti olla, syylarista löytyy tuollainen merkintä Toyota F 5449. Toyota tietäjät kertokaa! Tiedänpähän mistä laitteesta etsin seuraajaa jos tuosta menee kirahvi karahka tai joku muu heinäseiväs läpi. Alkuperäinen kääpiömiehen painoinen syylärin tukikehikko tuli heitettyä poies ja rakenneltua suorakaiteen muotoisesta profiilista uusi pelkästään sivuille, tuo oli niin korkea syylari että vinssin akselin ja konepellin kiinni laiton väliin ei tuntunut enää mahtuvan mitään. ![]() ![]() Joo, no safaripäivä tuli ja hyvin nukutun yön jälkeen (sain auton ajoon ja vedet syylariin joskus 4 aikaan aamuyöstä..) sain roudattua itseni safaripaikalle mahottoman virkeänä. No miehet paikalla tihkusateessa nauroi itsensä tärviöllä kun moinen jessus kiiltävä jäätelökioski kaartoi pihaan, vahasitko koko yön? No en.. Viimeksi muokannut Bj 40 : 26.06.2014 18:34 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Paikalla kuitenkin iski pieni alemmuskompleksi kun ruvettiin vertailemaan miestin vehkeitä, no pienihän se on mutta ihan nätti!
![]() No bj ei pettänyt vaan eteni kuten... pelkäsinkin! ![]() Vinssata sai perkuleesti kuten pelkäsinkin ja maasto oli pirun märkää! Tätä ei toki edes epäilty ja alkuperinkin sovittiin että meitä ei tarvitse pääporukan kanssa odotella vaan tullaan viimeiset 3 autoa toisiamme autellen jälkijunassa ja luovutetaan kun saadaan tarpeeksemme, teitä kun sattui reitille.. Lyhkäsiä pätkiä välistä sillä pääsi ominkin avuin.. ![]() Kun olimme pikkuhiljaa edenneet (ajaminen olisi väärä ilmaisu) ensimmäisen lähtö/starttipätkän ekalle tielle, jonka jälkeen varsinainen maasto alkaisi tuli jo soittoa safariporukalta että edessäpäin on todellisia haasteita ja että jopa isopyöräiset vinssaa ja että he ovat sen lisäksi kohtapuoliin makkaranpaisto paikalla. Päätimme lähteä makkaranpaistoon mekin ja totesimme että merkillisen paljon saatiin aikaa (n.2h)tärvättyä ensimmäiselle 500metrille ![]() Ja ettei ihan mene oman auton haukkumiseksi niin sai sillä vinssata muitakin jossain välissä! ![]() Ja auton vahauksestakaan ei enää tarvinnut piruilla! Ja wikken mieliksi vielä kuva että kyllä se sfarttirööri pysyi vielä kyydissä tuon lenkin! ![]() ![]() Sitten safarin jälkimainingeissa (tai oikeastaan reilusti sen jälkeen kun niistä oli selvitty.. ![]() ![]() Kilpi tuli pistettyä sille "oikealle" paikalle ja valokehys käännettyä oikeinpäin sekä puskuria silputtua ja liimattua uudestaan kasaan. Kilpihän tuli alunperinkin laitettua puskuriin vain siksi että saisin sen puskurissa olleen puupilkkurin ulosoton tukittua jollain (näkyy ensimmäisissä kuvissa, tällähän oli metsämajalla aiemmin pyöritetty puupilkkuria vuosia.) Ja tuota ei jatkossa kyllä tehdä, traktorit on sitä varten. Vinssin kardaanin liukuosat ja spoorit oli niin heikossa hapessa että ne ryski hyppiä parhaillaan jopa yli!! ![]() ![]() ![]() Tässä kuvassa muuten näkyy hyvin nuo lattajousten "keveneminen" tuolla herkistely vaiheessa, ja samalla tuo punainen tappirasva joka on ihan prkuleen tarttuvaa eikä tunnu irtoavan millään. Olihan tuosta latijousten keventymisestä se hyvä puoli ettei nuo enää mahdottomasti maavaraakaan auton alta vie, huomattavasti vähemmän on murikan alla. Takaa tuli samalla muokattua iskarien kiinnitykset ja u-pulttien se alalautanen ettei iskarien päät roiku alimpana. Tämän päivän tuotokset miellytti ainakin omaa silmää. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mahtava topicci! Erittäin mukavaa luettavaa ja äärettömän hieno auto
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mukavaa tarinaa luettavaks!!
![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos mahdottomasti kehuista!
Nyt siis bj:stä oli tullut jo aika selkeä kuva itselle, alkaa näyttää omaan silmään ihan hyvälle mutta ei siitä kyllä pehmeään maastoon ole safaripeliksi! ![]() ![]() ![]() Päätin jo tässä vaiheessa että tämä bj on siis ihan hyvä jahtiauto ja kovien maastojen safaripeli, mutta pehmeälle sitä on näillä eväillä (Ja noitten berttojen omilla painoilla!) Sitten pelkkää tieajoa töihin jurratessani alkoi vaan ihmetyttää miten helvetin taitavan ja hyvin haistavan mäkitutkan on jaappanin insinöörit aikanaan saanut tuohon väkivahvaksi vääntäjäksi kehuttuun dieseliä polttavaan krematorioon! MMMMmmmmÖÖÖÖöööööööö!! Kun vain mäki alkoi jo vähän haiskahtaa mutkan takaa niin nopeusmittari läksi tippumaan ja savukiehkura alkoi pyöriä putken päässä, kaippa tuossa ei sitten ole sitä vääntöä kuin tyhjäkäynnin tuntumassa.. Mutta kun ei sillä tyhjäkäynnillä maatiellä ajeta! ![]() Sitten viikonloppuna hyvää juomaa nautiskellessani (pakko ihan laittaa kuva!) sain idean, ja siitä se sitten taas lähti.. Bj:n konttiin keräytyi suraavanlaista tavaraa, kyl noilla alkuun pääsee!! ![]() Pakosarjan aloitin silleen ei perinteisesti vaan itselleni tyypillisellä lähes mahdollisimman hankalalla tavalla, tämän seuraavan onnistumisarviot oli n.50/50 kaikkien kommentoideiden kesken. Itseäkin epäilytti mutta minulle oli jollain helkutin tavalla tullut sellainen luottavainen suhde noihin valurautakorjauksiin ja hitsauksiin vuosien varrella, onnistumisprosentti oli tähän mennessä 100% ![]() Tässä siis visio kaikessä tyhmyydessään! Seuraava vaihe! Laippa kiinni! Ja ihan hengittävän/virtaviivaisen oloinenhan siitä loppujen lopuksi tuli! Hitsaus suoritettiin koko ajan toholla sarjaa punahehkussa pitäen, isolla virralla ja huomattavasti normaalia suuremmalla kaasunvirtauksella. Kun viimeinen sarjan "leivontavaihe" oli valmis niin sitten vain pulla kiireellä uuniin!! Lähteepähän jännitykset pois! Hiiloksen hiipuesssa sarja meni tiiviiseen palovilla kääreeseen jäähtymään, poltti näppejä muuten vielä seuraavanakin aamuna! Oikaistavaa tuossa kyllä riitti tuon koettelemuksen tiimoilta, onneksi kaveri on alan ammattilainen! Kiitokset tuosta oikaisu suorituksesta kuuluu siis hänelle! ![]() Siinä oli projektiin sattumoisin valikoitunut turbo, eihän näitä valita vaan ne valikoituu! (joku jossain joutavaksi jäänyt..) Tässä tapauksessa vähän käytetty Scwitzer S2 ylimääräiseksi jääneestä venekoneesta. Siinä koneeseen sovittelua.. Versio 1 Pakoputken alkumutka, Huom! Tuo alempana näkyvä putki ei kuulu alkupätkään, se vain töröttää sen varassa pystyssä! Kytkin vaihtui samalla siitä traktorimallisesta jousiasetelmasta normaaliin lehtijousiasetelmaan, samalla tuli laitettua japanialainen exedyn heavy duty kytkinlevy. Sitten kun noita vanhoja ja uudempia (kaikkihan ne on jeeesus vanhoja!) osia sotkee keskenään saa lehtijousiasetelmasta tuota vanhaakin jäykemmän käyttää!! ![]() ![]() ![]() Ja tiedättekös mitä!? Sehän käy ja kukkuu! (Lue vislaa ja vinkuu! ![]() Nyt on tullut jo moottoripornoa sen verran että on viisasta pitää pieni tauko ja antaa sykkeen tasaantua! ![]() ![]() Viimeksi muokannut Bj 40 : 27.06.2014 21:53 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
asiallista toimintaa
![]()
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. | tp | Maasturiprojektit | 5 | 27.11.2015 16:12 |
Myydään Cosworth kisamoottorin ja käyttis. | Kala92 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 12.05.2012 23:21 |
BJ-42 kunnostus? | tp | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 08.08.2011 20:55 |
Ostettu Käyttis autoa toyota Hj,Bj tai nissan patrol, YM | Anfi | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 09.12.2010 17:16 |
Ajo jälkien hoito ja kunnostus | Peeveli | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 23.01.2006 14:33 |