Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.06.2014, 09:40
4x4_88:n Avatar
4x4_88 4x4_88 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.12.06
Sijainti: SUOMI
Viestit: 286
Perusasetus

No nyt kun tarkasti katsoo niin tuulilasinkarmista puuttuu pokkaus alareunasta Ja noi peilinvarret oli alkuperäiset.

__________________
BJ40 ´75
http://www.offroadoulu.com/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 26.06.2014, 18:28
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Joo, joka paikkaa on lähes jouduttu "ropeltamaan"! Mutta hei! Eipähän tartte ainakaan originaalia museopeliä raiskata mehtitouhuissa! Mutta korjaukset on tähänkin asti ja tullaan jatkossakin tekemään silleen "alkuperäistä kunnioittaen"

Joo, eka safari oli autolle tulossa ajankohtaiseksi ja syylari rupesi kusemaan silleen ettei mitään järkeä! Ennenkin sitä oli juoteltu ihan urakalla mutta nyt näky hapettuneesta, syöpyneestä ja yleisesti haperosta syylarista joka oli potkaissut lähes koko yläpäädyn irti itse kennoista sai omistajan pahoinvoimaan!
Ihan sama mistä ja miten vaikeasti mutta syylari nopeasti jonka vain voi edes sovittaa bertan nokalle jollain tapaa.

Haeskelu tuotti tulosta ja löysin ilmoituksen jossa myytiin lähes uudenveroista syyläriä ja vielä berttaan! Mutta mihin helevatan bj:hin sitä kaupattiin ei kyllä hajuakaan!! Ei ollut yhdennäköisyyttä kyllä edes etäisesti, nopeat mittailut ja päätin että helkutin tiukalle sovitettaessa on mahdollista saada paikalleen.

Tuollainen kantautui sitten matkahuollosta kotia



Onko kellään hajuakaan minkä toyotan syylari tuo on? Bj75? Jos myyjää on uskominen niin jostain bj mallista tuo piti olla, syylarista löytyy tuollainen merkintä Toyota F 5449. Toyota tietäjät kertokaa! Tiedänpähän mistä laitteesta etsin seuraajaa jos tuosta menee kirahvi karahka tai joku muu heinäseiväs läpi.



Alkuperäinen kääpiömiehen painoinen syylärin tukikehikko tuli heitettyä poies ja rakenneltua suorakaiteen muotoisesta profiilista uusi pelkästään sivuille, tuo oli niin korkea syylari että vinssin akselin ja konepellin kiinni laiton väliin ei tuntunut enää mahtuvan mitään. Jäähdytystehoa tuossa kyllä tuntuu ja luulisi piisaavan, 3 rivinen suht tiheä alkuperäistä isompi syylari.. Hmm.. Moottorikin saisi siis vaikka tuottaa joskus enemmän lämpöä ilman haittaa, pistetääs korvan taakse!

Joo, no safaripäivä tuli ja hyvin nukutun yön jälkeen (sain auton ajoon ja vedet syylariin joskus 4 aikaan aamuyöstä..) sain roudattua itseni safaripaikalle mahottoman virkeänä.



No miehet paikalla tihkusateessa nauroi itsensä tärviöllä kun moinen jessus kiiltävä jäätelökioski kaartoi pihaan, vahasitko koko yön? No en..

Viimeksi muokannut Bj 40 : 26.06.2014 18:34
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.06.2014, 19:21
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Paikalla kuitenkin iski pieni alemmuskompleksi kun ruvettiin vertailemaan miestin vehkeitä, no pienihän se on mutta ihan nätti! Se ei vaan aina riitä.. Heh!




No bj ei pettänyt vaan eteni kuten... pelkäsinkin!



Vinssata sai perkuleesti kuten pelkäsinkin ja maasto oli pirun märkää!



Tätä ei toki edes epäilty ja alkuperinkin sovittiin että meitä ei tarvitse pääporukan kanssa odotella vaan tullaan viimeiset 3 autoa toisiamme autellen jälkijunassa ja luovutetaan kun saadaan tarpeeksemme, teitä kun sattui reitille..

Lyhkäsiä pätkiä välistä sillä pääsi ominkin avuin..



Kun olimme pikkuhiljaa edenneet (ajaminen olisi väärä ilmaisu) ensimmäisen lähtö/starttipätkän ekalle tielle, jonka jälkeen varsinainen maasto alkaisi tuli jo soittoa safariporukalta että edessäpäin on todellisia haasteita ja että jopa isopyöräiset vinssaa ja että he ovat sen lisäksi kohtapuoliin makkaranpaisto paikalla. Päätimme lähteä makkaranpaistoon mekin ja totesimme että merkillisen paljon saatiin aikaa (n.2h)tärvättyä ensimmäiselle 500metrille Mutta hauskaa oli!!

Ja ettei ihan mene oman auton haukkumiseksi niin sai sillä vinssata muitakin jossain välissä!



Ja auton vahauksestakaan ei enää tarvinnut piruilla!




Ja wikken mieliksi vielä kuva että kyllä se sfarttirööri pysyi vielä kyydissä tuon lenkin! Lainaus : "Sfarttiröörille ehkä kyllä kannattaisi miettiä päätyä uudestaan jos metsätieltä ajatus poistua..." Helvetti että on komia rööri! karstaa ja nokeakin oli niin paljon suht pienestä virtauksesta johtuen että teki mieli kutsua piirinuohooja kehiin! Mutta tuon päänmenoksi oli jo mielessä ideoita..

Sitten safarin jälkimainingeissa (tai oikeastaan reilusti sen jälkeen kun niistä oli selvitty..) Kiitokset marelle muutes saunasta! Löylyt oli hyvät mutta siitä kuuluisaa häkää siellä varmaan oli kun pää meni niin pirun kipeeksi ja olo sairaaksi! Heh! No, joka tapauksessa auton keula ei vain miellyttänyt muutaman seikan takia siispä tallille hieman "tuunailemaan"

Kilpi tuli pistettyä sille "oikealle" paikalle ja valokehys käännettyä oikeinpäin sekä puskuria silputtua ja liimattua uudestaan kasaan. Kilpihän tuli alunperinkin laitettua puskuriin vain siksi että saisin sen puskurissa olleen puupilkkurin ulosoton tukittua jollain (näkyy ensimmäisissä kuvissa, tällähän oli metsämajalla aiemmin pyöritetty puupilkkuria vuosia.) Ja tuota ei jatkossa kyllä tehdä, traktorit on sitä varten. Vinssin kardaanin liukuosat ja spoorit oli niin heikossa hapessa että ne ryski hyppiä parhaillaan jopa yli!! Kaikki tuli ehjättyä/uusittua.. Valokehys tuli käännettyä valveutuneitten cruiseristien huomauttelusta johtuen ja puskuri miellytti silpomisen jälkeen omaa silmää huomattavasti enemmän! Samalla se lyhentyi ja päät kääntyi hivenen yläviistoon, isot lommot ja rututkin väheni hieman! Taas siis meni sille vahaus osiolle!



Tässä kuvassa muuten näkyy hyvin nuo lattajousten "keveneminen" tuolla herkistely vaiheessa, ja samalla tuo punainen tappirasva joka on ihan prkuleen tarttuvaa eikä tunnu irtoavan millään. Olihan tuosta latijousten keventymisestä se hyvä puoli ettei nuo enää mahdottomasti maavaraakaan auton alta vie, huomattavasti vähemmän on murikan alla. Takaa tuli samalla muokattua iskarien kiinnitykset ja u-pulttien se alalautanen ettei iskarien päät roiku alimpana. Tämän päivän tuotokset miellytti ainakin omaa silmää.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.06.2014, 20:04
Kuljukka Kuljukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.09.09
Sijainti: Pohjois-pohjanmaa
Viestit: 323
Perusasetus

Mahtava topicci! Erittäin mukavaa luettavaa ja äärettömän hieno auto
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.06.2014, 20:30
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Mukavaa tarinaa luettavaks!!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.06.2014, 17:23
Bj 40:n Avatar
Bj 40 Bj 40 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 26.09.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 201
Perusasetus

Kiitos mahdottomasti kehuista!

Nyt siis bj:stä oli tullut jo aika selkeä kuva itselle, alkaa näyttää omaan silmään ihan hyvälle mutta ei siitä kyllä pehmeään maastoon ole safaripeliksi! Tyhmää kun toinee rengas sutii mutakuopassa vailla mitään pitoa ja toinen lepäilee kannon päällä kantaen kuormaa päällään, tämähän oli tietysti jo tiedossa kun lukkoja ei kerran autossa ollut. Toki tilannetta voisi yrittää korjata vaikka ohjausta kääntelemällä ja hakemalla pitoa/parempaa suuntaa sutivalle pyörälle, mutta tästä hyvästä ideasta luovuin kun väkivalloin melkein kierroksen rattia pyöritettyäni ja kun naamani väri oli yhtä auton kanssa tajusin ettei renkaat olleet kääntyneet yhtään. Mahtoi olla se bj:n kuuluisa "rättinivel" ohjausakselilla aikas torvella.. Sitten toki sanotaan että lukothan korvaa vaan huonon jousituksen mutta tuolle sanonnalle minun berttahan on notkea kuin norsunpoikanen, enkä allekirjoita tuota väitettä monessa tilanteessa muutenkaan.. Molempi parempi tietysti!

Päätin jo tässä vaiheessa että tämä bj on siis ihan hyvä jahtiauto ja kovien maastojen safaripeli, mutta pehmeälle sitä on näillä eväillä (Ja noitten berttojen omilla painoilla!)

Sitten pelkkää tieajoa töihin jurratessani alkoi vaan ihmetyttää miten helvetin taitavan ja hyvin haistavan mäkitutkan on jaappanin insinöörit aikanaan saanut tuohon väkivahvaksi vääntäjäksi kehuttuun dieseliä polttavaan krematorioon! MMMMmmmmÖÖÖÖöööööööö!! Kun vain mäki alkoi jo vähän haiskahtaa mutkan takaa niin nopeusmittari läksi tippumaan ja savukiehkura alkoi pyöriä putken päässä, kaippa tuossa ei sitten ole sitä vääntöä kuin tyhjäkäynnin tuntumassa.. Mutta kun ei sillä tyhjäkäynnillä maatiellä ajeta!

Sitten viikonloppuna hyvää juomaa nautiskellessani (pakko ihan laittaa kuva!) sain idean, ja siitä se sitten taas lähti..



Bj:n konttiin keräytyi suraavanlaista tavaraa, kyl noilla alkuun pääsee!!



Pakosarjan aloitin silleen ei perinteisesti vaan itselleni tyypillisellä lähes mahdollisimman hankalalla tavalla, tämän seuraavan onnistumisarviot oli n.50/50 kaikkien kommentoideiden kesken. Itseäkin epäilytti mutta minulle oli jollain helkutin tavalla tullut sellainen luottavainen suhde noihin valurautakorjauksiin ja hitsauksiin vuosien varrella, onnistumisprosentti oli tähän mennessä 100% (no ei niitä kovin montaa ole tullut toki korjailtuakaan)

Tässä siis visio kaikessä tyhmyydessään!



Seuraava vaihe!



Laippa kiinni!



Ja ihan hengittävän/virtaviivaisen oloinenhan siitä loppujen lopuksi tuli!



Hitsaus suoritettiin koko ajan toholla sarjaa punahehkussa pitäen, isolla virralla ja huomattavasti normaalia suuremmalla kaasunvirtauksella. Kun viimeinen sarjan "leivontavaihe" oli valmis niin sitten vain pulla kiireellä uuniin!! Lähteepähän jännitykset pois! Hiiloksen hiipuesssa sarja meni tiiviiseen palovilla kääreeseen jäähtymään, poltti näppejä muuten vielä seuraavanakin aamuna! Oikaistavaa tuossa kyllä riitti tuon koettelemuksen tiimoilta, onneksi kaveri on alan ammattilainen! Kiitokset tuosta oikaisu suorituksesta kuuluu siis hänelle!



Siinä oli projektiin sattumoisin valikoitunut turbo, eihän näitä valita vaan ne valikoituu! (joku jossain joutavaksi jäänyt..) Tässä tapauksessa vähän käytetty Scwitzer S2 ylimääräiseksi jääneestä venekoneesta.



Siinä koneeseen sovittelua..





Versio 1 Pakoputken alkumutka, Huom! Tuo alempana näkyvä putki ei kuulu alkupätkään, se vain töröttää sen varassa pystyssä!



Kytkin vaihtui samalla siitä traktorimallisesta jousiasetelmasta normaaliin lehtijousiasetelmaan, samalla tuli laitettua japanialainen exedyn heavy duty kytkinlevy. Sitten kun noita vanhoja ja uudempia (kaikkihan ne on jeeesus vanhoja!) osia sotkee keskenään saa lehtijousiasetelmasta tuota vanhaakin jäykemmän käyttää!! Vahingosta viisastuu ja kytkimestä tuli toisella yrittämällä ihan hyvä! Onhan noissa laakereissa ja noissa jaloissa aavistuksen verran pituuseroja..



Ja tiedättekös mitä!? Sehän käy ja kukkuu! (Lue vislaa ja vinkuu! )



Nyt on tullut jo moottoripornoa sen verran että on viisasta pitää pieni tauko ja antaa sykkeen tasaantua! Paketti siis on kuitenkin saatu kasaan ja käyttökokemukset ja säätelyt jätetään seuraavalle kerralle! Konehuoneeseen on tullut tuon kuvan jälkeen jonkin verran fiksiä mutta katellaan jos kuvais ja pistäs foton vaikka myöhemmin!

Viimeksi muokannut Bj 40 : 27.06.2014 21:53
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.06.2014, 19:05
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.643
Perusasetus

asiallista toimintaa
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ-42 Kunnostus käyttöpeliksi. tp Maasturiprojektit 5 27.11.2015 16:12
Myydään Cosworth kisamoottorin ja käyttis. Kala92 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 12.05.2012 23:21
BJ-42 kunnostus? tp Tekniikka & Jutustelu 4 08.08.2011 20:55
Ostettu Käyttis autoa toyota Hj,Bj tai nissan patrol, YM Anfi O/M/V Ajoneuvot 5 09.12.2010 17:16
Ajo jälkien hoito ja kunnostus Peeveli Tekniikka & Jutustelu 3 23.01.2006 14:33


Sivu luotu: 11:34 (GMT +2).