Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.06.2014, 11:52
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.735
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyllä tuollaisella paskalla minkään kärryn vetäminen olisi sellaista kokonaisvaltaista itsensä ja kaikkien muiden tielläliikkujien kiusaamista, ettei mitään rajaa. Johan tuollaisella ajaminen pelkällä tyhjällä autolla on jokseenkin vastaava nautinto kuin hakkaisi paljaita kiveksiään vasaralla..

Ei oikein voi olettaa edes hyvällä mielikuvituksella, että jollain ~100hv/ 200Nm vaparidieselillä peräkärryn veto olisi valkoisen miehen hommaa.


MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn.

Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena.

Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?

__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.06.2014, 12:19
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti


MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn.

Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena.

Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?

Taitaa olla enempi asenne kysymys monesti.


__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.06.2014, 14:11
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jari Näytä viesti
Taitaa olla enempi asenne kysymys monesti.
Juurikin näin. Onhan se kiva jos veturissa on paljon tehoa & vääntöä mutta vähälläkin pääsee, kun on painava kaasujalka ja asennetta riittävästi. Harva meistä kuitenkaan ihan työkseen kisarasseja kuskaa paikasta toiseen.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.06.2014, 18:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn.
Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena.
Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?
Olenko sanonut että se vetäminen ei ole mahdollista pienitehoisella koneella?

Mutta sen 15 vuoden aikana kun kortti ollut taskussa, olen ehtinyt kiskoa erilaisia kärryjä jos minkämoisilla vekottimilla, ja varsin paljon. Sen kokemuksen perusteella tuollaiset yllämainitut yhdistelmät on mielestäni aivan järkyttäviä vetää tienpäällä, ei niissä oikein ole mitään hyvää. Saako niillä työn tehtyä? Yleensä kyllä. Seikkailuhenkisenä reissuna ihan hauskoja reissuja, mutta siihen se sitten jääkin

Olihan niillä intin pulla- UAZeillakin hauska rytyyttää tiesiirtymät ja metsässä kärry perässä, ja ihan hymy naamalla. Vaan en minä sellaisella paketilla lähtisi siviiliajoja hoitamaan, vaikka homma hoituisikin.. Asennekysymys tämä siis epäilemättä on. Miksi turhaan kiusata itseään, kun kohtuuhinnalla saa ihan hyviä ja tehokkaita vetureita millä se homma hoituu paremmin kuin jollain vanhalla tehottomalla raadolla, ja sillä kunnon vetoautolla päivittäiset ajotkin on mukavempia..


Oli minulla joskus Omegan perässä tällainen paketti, ja hienosti se tuli 2.5 V6 bensakoneella (~170hp/ 230Nm) + automaatilla; peräkärry + LeBaron painoi yhteensä ~2100kg. Takapäässä oli onneksi ilmalla korkeuden tasaus, niin pysyi perä vaaterissa n.200kg aisapainolla. Mutta oliko se nautinto ajaa? Ei todellakaan..

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.06.2014, 20:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti


MB 609, ~ 90 hv vaparidiesel, 2tn + varusteet auton kyydissä, 2tn kärryssä + kärry ~ 0,7tn.

Kiihtyvyys oli hidasta mutta kaikesta huolimatta 80-90 km/h maantienopeutena.

Miten lie mahdollista, kun ei ole rusketusta nimeksikään ja vasarakin pysyi pakissa?
Vaikka yhdistelmä onkin hupaisa, on tossa kuiteskin hyvänä puolena, että 609 auto kyydissä painaa kuiteskin jonkin verta ja pitää siten hinauksessa olevaa kärryä kurissa. Paripyörät ja jäykähköt takajouset luovat jämäkkyyttä.

Eikös vekottimessa ole joku 4 litran kone ja lyhyt ykkönen, ei ne ihan huonosti ole.

Sensijaan jos kyseessä olis 90 hevosvoiman henkilöauto, tilanne olisi eri.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.06.2014, 07:48
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Toi Mersu on kuorkki ja ei siten sovi otsikon mukaiseen kategorisointiin, oli siinä heppoja tai ei.

Tässä sensijaan on heppoja ja vääntöä, kärriin saisi laittaa vielä melkein tonnin lisää painoa ja B-kortilla heilahtaa iloisesti, eikä maksa paljoa varsinkaan vuokrakärrillä. Vetoauton nykyisillä varusteilla sillä pääsee maastoon ilman mitään kuljetuskalustoa, ja kun tämän topiikin aloituksen mukainen B-kortilla tapahtuva 1850kg maasturin kuljetus lavalla on mahdotonta, niin keskustelu aiheesta voisi päättyä.

__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.06.2014, 18:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainasin tuota ylläolevaa kuvaasi jenkkilän Jeepforumille, ne perkeleet ei meinaa millään uskoa että 5000-7000lbs. ei ole liikaa ZJ:lle


..kai se on vähän sama juttu kun täällä: toiset pärjää iäisyyden vanhalla 1500kg painavalla 2.2 vaparidiesel pickupilla 3000kg vetohommissa, ja toiset haluaa siihen uudehkon maasturin riittävän tehokkaalla ja alhaalta vääntävällä bensa- tai turbodieselkoneella. Jenkeissä taas kaikille yli 2000kg kärryille pitäisi olla full-size pickuppi isolla V8:lla tai isolla dieselillä.. Koskaan ei kukaan voi olla tyytyväinen, perkele!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.06.2014, 20:06
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Lainasin tuota ylläolevaa kuvaasi jenkkilän Jeepforumille, ne perkeleet ei meinaa millään uskoa että 5000-7000lbs. ei ole liikaa ZJ:lle


..kai se on vähän sama juttu kun täällä: toiset pärjää iäisyyden vanhalla 1500kg painavalla 2.2 vaparidiesel pickupilla 3000kg vetohommissa, ja toiset haluaa siihen uudehkon maasturin riittävän tehokkaalla ja alhaalta vääntävällä bensa- tai turbodieselkoneella. Jenkeissä taas kaikille yli 2000kg kärryille pitäisi olla full-size pickuppi isolla V8:lla tai isolla dieselillä.. Koskaan ei kukaan voi olla tyytyväinen, perkele!
Omituista. Itse ovat speksanneet ZJ:n painolätkään runkonumeron viereen 2400kg omapainoksi ja 5900kg yhdistelmän kokonaispainoksi, eli kärrille 7716lbs/3500kg. Tai lieneekö se sakemannien tai suomalaisten tekosia, kun mitä manuaaleista katsoin, niin maksimi kasikoneisen traileripaino on 6500lbs/2948kg. Jenkkilässä ei näköjään ole väliä vetävien akselien / pyörien määrällä niin kuin Suomessa ja niiden määräyksissä on trailerillekin määritetty otsapinta-ala yms. luokituksia....

Näistä sitten vettä myllyyn. On sitä pikku-Cherollakin ZJ:tä vedetty ja ihan laillisesti. Sikäli mielenkiintoinen kuvasarja, että 1. kuvan vetoauto on 2. kuvan kärrissä ja 2. kuvan vetoauto on 3. kuvan kärrissä!





__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.06.2014, 20:48
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

nus nus. ei saa nuitakaan B kortilla ajaa, Be:llä jo saakin.
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.06.2014, 21:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Omituista. Itse ovat speksanneet ZJ:n painolätkään runkonumeron viereen 2400kg omapainoksi ja 5900kg yhdistelmän kokonaispainoksi, eli kärrille 7716lbs/3500kg.
Jenkeissä muistaakseni ~5500lbs ZJ:lle (vähän mallista riippuen +/- jotain satoja paunoja), 5000lbs XJ:lle. Niillä on selvästi matalemmat vetopainot kuin täällä melkein joka autolle.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.06.2014, 10:18
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jenkeissä muistaakseni ~5500lbs ZJ:lle (vähän mallista riippuen +/- jotain satoja paunoja), 5000lbs XJ:lle. Niillä on selvästi matalemmat vetopainot kuin täällä melkein joka autolle.
Ei ole ihan joka vehkeessä: minulla oli astrossa otteeseen merkattu jotain 1600+kg jarrullista.
Amerikkalaisessa ohjekirjassa oli, että yli jotain lbs (~1800kg) vetäessä pitää käyttää D-asentoa OD:n sijaan. Ei sen kummempaa ylärajaa.

paitsi siinä autossa ei ollut edes koukkua.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.06.2014, 07:44
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
..kai se on vähän sama juttu kun täällä: toiset pärjää iäisyyden vanhalla 1500kg painavalla 2.2 vaparidiesel pickupilla 3000kg vetohommissa, ja toiset haluaa siihen uudehkon maasturin riittävän tehokkaalla ja alhaalta vääntävällä bensa- tai turbodieselkoneella.
Itsekin on tullut vedettyä kärryjä ties millä kikottimilla. Mm. vuoden -86 vapari hiluxilla. Argh.. Se oli tuskaa. Eikä se juhlaa ollut vapari Transportterillakaan. Kyllä noilla sen 80 vauhtia saa, mut tuskaa se oli. Enkä kyllä voi land-cruiseriakaan kehua vetoautona. Ehkä se turbo ois tuonut siihen hommaan potkua, mut vaparilla oli todella nihkeää. Hyviä vetureita on ollut ainakin Chevy Van ja Nissanin Navara. Kummassakin kun oli sitä potkua nokan alla. Kärry tuntunut missään. Vani tais olla siitä harvinainen peli että sillä sai vetää 3000kg.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Veturi pic-up jatko-ohjaamolla ja B kortilla? Heikki L Chit-Chat 28 16.05.2012 01:34
Myydään MYYTY: -96 GMC Suburban - B-Kortilla ajettava M1G maastohenkilöauto heicola O/M/V Ajoneuvot 5 12.01.2011 10:43
Ostettu B-kortilla ajettava avolava kivinen O/M/V Ajoneuvot 0 05.08.2009 18:44
Eihän sitä kortilla ajeta...??? secretary Chit-Chat 9 11.02.2007 10:12


Sivu luotu: 04:50 (GMT +2).