![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
(edelliset oli niin tylsiä, että heitin ne jo pois) Toisaalta aika järkeen käyvää ettei se irtoa helposti hakkaamalla. Siellähän on pusla sisällä, joka ottaa iskun vastaan. (ja voima ei välity perille asti) Lainaus:
Taka-akseli minulla on pukkien päällä. Akseli on siis jo irti jousista. U-Pultit on romukopassa, niin kuin riipukkeetkin. Minulla on siis uudet jouset, riipukkeet, puslat, pultit ja mutterit lavalla. Kun selasin kuvia netistä vanhemmista hiluxeista, niin löysin nuo aiemmin mainitut 8mm pultit. Semmosia ei tän vuosimallin hiluxeissa näköjään ole. Lisäkysymyksiä: Kysymys1 Minulla on noissa vanhoissa jousissa jotkut kumipuslat kiinni niissä etumaisissa pakan kiinnikkeissä. Uusissa jousissa (ei toyotan OEM osia, vaan milner merkkiset) ei ole siinä kiinnikkeessä mitään puslaa, vain metallinen pultti. Kuuisiko olla? Pitääkö mun siirtää ne kumipuslat uusiin jousiin? Kysymys2 U-pulttien välissä jousen päällä on se pohjaanlyöntikumi. Sen yläpuolella rungossa on rauta johon kumi osuu jos jouset pohjaa. Joissakin kuvissa olen nähnyt että myös siinä yläraudassa on joku kumi. Minulla ei ole. Pitäisikö olla? Kuva tarkoittamastani puslasta. https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/...82365189_n.jpg
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Iskari gallubbia hieman? Mitkä ois mukavan lupsakat iskarit hiluun? Tarkoitus korottaa n 5 cm eli hieman pitemmät pitää olla. Rough Country iskarit ei ainakaan tule kysymykseen yhdet ollu ja ainut jousto oli nikamien välilevyssä...
__________________
Toyota hilux 2.4 td ln 170 -99 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Ai toho vm-99?
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
niin ln 170 malliin. Hiton mukava ajella tolla tällähetkellä ku on tosi pehmee ja herkkä. Mutta isommissa ruopuissa lyö keula jo pohjiin ja roikkuu se muutenkin aika alhaalla. Tietysti voishan sauvoja tiukata jo pikkase mut jokatapauksessa on iskari revohka kohta edessä kun taakse tunkee nuo korottavat emun jouset yms...
__________________
Toyota hilux 2.4 td ln 170 -99 |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Jos sauvoja vähä kiristät,ni eikös siihe halvalla vaikka motonetistä originellit?
Neste tahi kaasu. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Oma hilux ln110 aikona tuli laitettu suzuki samurai etu iskarit. On ihan sopivat jos on asennettu bj spacerit. Min. mitta oli melkein kun vakio ja max. mitta oli reilusti yli vakio pituus.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Mitä tollanen LN110 hilavitkuttimen lava painaa? Jaksaako sitä yksin tai kaksin jumpata peräkärrille?
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Ei paina paljon mitään kahestaan jaksaa jumpata. Mitä vanhempi sen kevyempi
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Ja on yhestä nissanistakin korotuksen yhteydessä nostettu lava pois ja paikalleen. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Kirjoittelin aiemmin tuosta hiluxin lehtijousien vaihdosta.
Nyt on vanhat jouset pois. Jousen etupää lähti lopulta irti kun kävin ostamassa rälläkän. (puukkosaha oli aika turha härveli tuossa hommassa, sahan terät kului nopeammin kuin pultti) Mutta nyt alkoi tökkimään taas. Millä olette laittaneet riipukkeen puslat paikoilleen? Puslat menee kyllä suht helposti sinne rungossa olevaan paikaansa, mutta kun riipuketta yrittää työntää puslien läpi, niin ei onnistu. Alkaa tulla itku, kun näin yksinkertainen homma vastustaa ja pitäisi päästä vetämään kärryä. (muissa autoissani ei ole koukkua) |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Saatko etes ensimmäisen läpi?
|
|
#12
|
|||
|
|||
Työstöstä, ja liioiteltu, joten jätetään PILKKU rauhaan?Lainaus:
ja noihin kumi/uretaaniosiin tarvitsee liukkaria, kun riipuketta tms. laittaa paikoilleen, putkimiehillä on pvc viemäreiden asennukseen käypästä, hätätilassa astianpesuaine; Fairy, löytyy joka kodista, mutta kun se purasee kiinni, niin siinä on ja pysyy! -> melkein yhtä huono vaihtoehto, kuin voiteluöljy. Ja tuosta puukkosahasta: Huonolla terällä ei edes Ammattisahalla Ammattilainen saa pulttia poikki; Itselläni bilteman "halpis" paineilmasaha, ja siihen olen "tietämättäni" palastellut paremman ammattilaadun rautasahanteriä.... siis 30cm hyvä rautasahanterä keskeltä poikki, ja tuon vaaksan mittaisen terän kanssa pitää yrittää sahata, ja kun tylsyy, niin pari-kolme senttiä pois ... Ja tuohon sahaamiseen: sahaaminen on leikkaavaa työstöä: jokainen hammas leikkaa siivun materiaa, ja paraskaan terä ei lastua valkohehkuisena! Siis Sahaamisessa lämpötila pitää olla niin matala, ettei ihmissilmä näe punaa/ettei öljy savua. Ruoste tuhoaa terän herkästi, mutta sitä ei voi välttää ko. tappien pätkimisessä. Mutta jos laadukastakin terää hierotaan raudan pintaan suurella nopeudella, että rauta ei lähde lastuuntumaan, niin terä lämpenee ja palaa pilalle. Siis sahaaminen ja poraaminen on lastuavaa työstöä, rälläköinti on kuumatyöstöä.... |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Itsekin olin vähän yllättynyt, että jousen etupään pultteja ei saanukaan ehjänä irti. Samalla kun tuli laitettua uretaanipuslat, laitoin etupulteiksi jotkut rosteriset ja taisi varmuuden vuoksi vuoksi kuparitahnaakin tulla.
|
|
#14
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
2: Yksi pohjauskumi riittää, jotkut ovat siirtäneet pohjauskumin sinne ylös kun siihen on helpompi asentaa yleismallinen kumi. Ei siis ole raskittu ostaa orkkismallista.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#15
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Pohjaanlyöntikumin osalta riittänee, että se rajoittaa akselin liikkeen oikeaan kohtaan. Mitään ylimääräisiä kumeja ei tarvi. Sensijaan joku voisi lisävalaista sen pyöreän kumipäällysteisen pallukan merkitystö jousen päällä kun on niin vaikea ajossa katsoa omasta autosta mikä sen virka käytännössä on - missä vaiheessa se todella puuttuu jousen käytökseen? Omassa autossa vakiojouset oli lötköt ja jos autolla hommia aikoo tehdä, siihen voi jousia huoltaessa lisätä lehtiä. Lisäsin yhden lehden. Omia kokeilujani on, että upotin jousilehden sitruunahappoon, jota olin laittanut muoviseen putkeen, joka toisesta päästä tukittu ja se oli pystyssä maassa. Pesin parin päivän päästä ruosteet pois, kuivasin jouset - siihen käy vaikka nestekaasutoho ja levitin päälle samantien Zingaa pensselillä. Ehkä pari kerrosta riittää koska liian paksusti laittamalla voi irrota jousten eläessä. Tämä vähän pellepeloton ideoita, mutta seuraavan kerran kun otan jouset pois, näen kunnolla onko ollut apua. |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Purin hiluxista taakse menevät jarru linja mutta nyt en tiedä kummin päin putket pitää laittaa jarrupaineen säätimee olisiko kellään tietoa hilux 1997 4x4
|
|
#17
|
|||
|
|||
|
Tää on nyt taas tosi hatara logiikka omasta 10 vuotta vanhemmasta koslasta, mutta ainakaan ne putket ei menneet ristiin missään kohtaa runkoa.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
|
#18
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Eli tuosta nyt selviää ainakin se, että ylimmäisestä menee takajarruille. Noita kahta edestä tulevaa putkea en sitten viittinyt kuravedessä kontaten lähteä setvimään...
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 30.06.2014 16:32 |
|
#19
|
||||
|
||||
|
Nopee kysymys, joka varmasti löytys täältä mutta nyt koko illan tätä ruutua tuijottaneena ei jaksa,
Missä vaiheessa noihin hiluxien diisseleihin tulee nuo mäntiä jäähdyttävät öljyruutat?
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 |
|
#20
|
||||
|
||||
|
Ainaki mulla on -84 2l moottor
|
|
#21
|
|||
|
|||
PaineventtiileistäLainaus:
Mutta 2L koneessa on, ja se tuli muistaakseni hiluxiin tuon uudemman korimallin myötä, siis oliko juurikin "hiluvitkutin" mainitsama -84? Siis jaappanin insinööri on pistänyt 2,446 Litran vapariin, josta lähtee noin 76? hevosvoimaa, ja vääntöä noin 15 kg, männille öljyjäähdytyksen! P.S olenko edelleenkin ainut harrastaja, joka on törmännyt 2L moottorissa rikkoutuneisiin mäntien öljysuihkujen paineventtiileihin? Siis tuossa öljysuuttimen kiinnityspultissa on jousikuormitteinen kuulaventtiili, joka päästää öljyä männille vasta kun öljynpaine on riittävän suuri, olikohan reilu kilo?, ja kun tuon kuulan jousi katkeaa, niin paine karkaa tyhjäkäynnillä... ja kierroksillakin tuon paine-eron puuttumisen takia laskee öljynpaineita... |
|
#22
|
|||
|
|||
|
Muistelen että loppupään L koneissakin oli ruiskut. Mutta nyrkkisääntönä vasta 2L koneessa ne löytyy varmuudella.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| hdj`iin joudet l´j 70´seen käykö?? | henteri | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 02.03.2008 20:02 |
| LN 65 Hiluksiin korotus jouset? | -Ville- | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 20.02.2008 21:15 |
| käykö HDJ:n jouset LJ:hin? | Jari_M | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 23.05.2007 20:24 |
| M: HiLux LN65 jouset+muutakin, JOUSET MYYTY! | A45 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 25.04.2006 18:14 |
| MISTÄ UUDET JOUSET BJ40:seen =>Käykö Hj 60 jouset? | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.12.2004 21:34 | |