Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #476  
Vanha 11.05.2014, 21:19
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Molemmille palkeille oma tasosäätöventtiili/kuorman tunnistus niin vakaa itsensä automatic
Kuulostaa monimutkaiselle ja kalliille... Meinasin aloittaa ainakin yksinkertaisemmalla systeemillä. Olen vähän katsellut niitä ilmapalkeita ja asennuspaikkaa. Kätevää olisi laittaa ne palkeet jousen ja rungon väliin, tuohon, missä aiemmassa kuvassa nyt pohjaanlyöntikumi on. Minkä tyyppinen palje olisi paras, kun halkaisija saisi olla enintään 25 cm ja lyhimmillään saisi mennä 10 cm mittaiseksi? Pituutta saisi pisimmillään olla vähintään 30 cm. Ajattelin niin, että rungon päähän sen kiinnittäisi ja alapaan jättäisi irti tai sitten vaan jonkun ohjuritapin. Kuitenkin niin, että ei menisi rikki, jos ei venykään ulosjoustossa tarpeeksi.



Tänään tämä auto oli taas hyödyllisyyshommissa, kun kävin yhden kannon nyppäämässä. Vinssillä tällä kertaa ja aika eleettömästi nousi. Kuvia ei siitä edes tullut otettua.

Sitten taas, yllätysyllätys, vaihteeksi rengashommiin..!

Alkuun meni aikaa pestessä suoja-aineita renkaiden sisältä. Ne vähän kiusallisia tämmöisessä sisärenkaallisessa asennuksessa, kun kaikki hiekka ja muut roskat tarttuu siihen tehokkaasti. Tuollaista tuli toisella pesullakin vielä:



Ensimmäinen meni ihan ilman vastoinkäymisiä, mutta toisen kanssa piti vähän ylimääräistä puuhailla... Tällä kertaa pyörä ei halunnut irrota akselista. Syykin kyllä tiedossa. Edellisen kerran rengashommissa kun joutui lekaa käyttämään aika paljon yhden vanteen purkamisessa, niin oli vähän osunut siihen keskireijän reunaankin... Ensin särkyi leka, joka on kyllä ihan paska, kun toisen kerran jo rengashommissa meni rikki, eikä voi enää korjatakaan. Kumin kylkeen löin muutaman kerran sisäpuolelta, että vanne irtoaisi ja noin kävi.



Piti lopulta ottaa sitten tämä keino käyttöön.



Eli mutterit puoli senttiä auki ja ajelemaan mutkia ja niinhän sitten saikin lopulta pyörän irti ja muistin hioa purseen poiskin, niin ehkä ens kerralla ei noin tarvitse tehdä.

Tuommoinen sekarengastus nyt sitten on:



Tein mä mielenkiinnosta tieteellistä tutkimustakin, kun vähän arvausta aina ollut, mitä tuollainen pyörä painaa. 150 kg olen arvannut koko pyörälle ja 100 kg pelkälle kumille. Tänään sitten noita punnitsin:

Vanne ilman ulko- ja lukkokehää: 44 kg
Kehät: 8 kg
Sisäkumi + vannenauha: 9 kg
Nokia MPT (vanha) n. 90 % pinnalla: 86 kg
Nokian MPT Agile ajamaton: 108 kg

Pois otettu pyörä siis 147 kg ja takaisin laitettu 169 kg. Aika lähelle siis arvio ollut.
Vastaa lainaten
  #477  
Vanha 11.05.2014, 21:36
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.330
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Tein mä mielenkiinnosta tieteellistä tutkimustakin, kun vähän arvausta aina ollut, mitä tuollainen pyörä painaa. 150 kg olen arvannut koko pyörälle ja 100 kg pelkälle kumille. Tänään sitten noita punnitsin:

Vanne ilman ulko- ja lukkokehää: 44 kg
Kehät: 8 kg
Sisäkumi + vannenauha: 9 kg
Nokia MPT (vanha) n. 90 % pinnalla: 86 kg
Nokian MPT Agile ajamaton: 108 kg

Pois otettu pyörä siis 147 kg ja takaisin laitettu 169 kg. Aika lähelle siis arvio ollut.
Joskus puntaroin käytetyn renkaan, olisko ollut Semperit. Se painoi 72 kg. En olis uskonut että noi on niin painavia, ilmankos niiden kanssa on tullut välillä hiki. Renkaita on punnerrettu lavalle ramppia pitkin 45 asteen kulmassa, tai sitten katolle kuljetusta varten...
Vastaa lainaten
  #478  
Vanha 11.05.2014, 22:05
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Mua yllätti tuon uuden ja vanhan noinkin iso painoero. Vaikka onhan uuden kuviossa enemmän kumia ja runkokin varmaan painavampi, kun kantavuutta on kuitenkin tasan tonni enemmän (4000 kg ja 5000 kg, kantavuusluokat 156 ja 164).

Niin ja se katolla kuljetettu rengas tuli kyllä ihan helposti alas. Ja hyvä niin, kun oli se vähän liioitellun näköinen tojotan vararenkaaksi...
Vastaa lainaten
  #479  
Vanha 14.05.2014, 13:23
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Jos muistan ottaa töihin rullamitan matkaan ni voisin tossa illalla hiukan mittailla noita scanian telin palkeita... sais hiukan osviittaa kokoluokasta... vähimmäis pituus ainakin ylittyy mutta en osaa äkkiä sanoo paljonko noi oli tyhjänä... mut kyl noissa ääripäästä toiseen pitäs liikevaraa tulla ainakin 40cm.. ja ajoasennossahan noissa ei suurta painetta tarvi pitää ku sul jää noi lehdet paikoilleen?

tuo 10cm korkeus tyhjänä saattaa tehdä ongelman ku nois o alapäässä muistaakseni melko korkea jalka...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #480  
Vanha 14.05.2014, 22:51
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hautalintu Näytä viesti
Jos muistan ottaa töihin rullamitan matkaan ni voisin tossa illalla hiukan mittailla noita scanian telin palkeita... sais hiukan osviittaa kokoluokasta... vähimmäis pituus ainakin ylittyy mutta en osaa äkkiä sanoo paljonko noi oli tyhjänä... mut kyl noissa ääripäästä toiseen pitäs liikevaraa tulla ainakin 40cm.. ja ajoasennossahan noissa ei suurta painetta tarvi pitää ku sul jää noi lehdet paikoilleen?

tuo 10cm korkeus tyhjänä saattaa tehdä ongelman ku nois o alapäässä muistaakseni melko korkea jalka...
Hyvä jos muistat mitan ottaa ja mittailla. Noita nyt katsellut, niin mitenkäs eroaa ominaisuuksiltaan, kun on noita yhdellä, kahdella ja kolmellakin sellaisella paksulla "makkaralla" olevia. Sitten on niitä rullautuvia ja olikos vielä jotain muutakin tyyppiä? Onkohan mikä vaan sopiva, jos vaan mitat ja kuormitettavuus kohtaa?

Sitä mietin kanssa, että mitenkäs, jos alapään jättää irti siitä ilmajousesta ja tuleekin niin iso ulosjousto, että palkeen pituus ei riitä ja se irtoaa toisesta päästä tuelta ja painetta sattuu olemaan. Hajoaako siitä? Ajatus tietty, että ei painetta, jos sellaisia joustoja odotettavissa, mutta kuitenkin...

Ja jää ne lehtijouset ainakin alkuun paikoilleen ihan tuollaisenaan. Painetta vaan sen verran tarviaa, että saa tasattua kummatkin puolet samalle tasolle.





Tänään oli taas ohjelmassa parkkipaikan laajennusta. Ainakin tuo koppero tulee siellä sitten majailemaan. MANni oli ollut murskeen tiivistyshommissa ja jäi mottiin, kun 18 tonnin murskekasa tuli eteen. Vaan kun siitä osan oli levitellyt, niin pääsi poiskin sitten kuitenkin.

Piti oikein video ottaa ja laittaa, kun eipä tästä paljon itsellä sellaisia videoita, missä auto näkyisi ulkoa/kauempaa. Ja kyllähän tuo tuollaiseksi campperiksi ihan helposti tuosta meni.



Tankki vissiin jossain taas vähän liikahtanut, kun äänestä päätellen ja tarkkaan kattoen taisi eturengas vähän ottaa sen pokkaukseen kiinni. Vaan uusien tankkien tekeminenhän onkin heti listalla kärkipäässä ja varmaan jo lähivuosina tällä edistymisvauhdilla...
Vastaa lainaten
  #481  
Vanha 14.05.2014, 23:17
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Scanian palkeet on liian suuret noihin sun mittoihin ku toi pelkkä alajalusta on sen 15-20cm korkea mutta kolleegan auton palkeita vilkuilin ja mittailin sen verran et halkaisia ~22-23cm ja palkeet liki tyhjäksi laskettuna olis korkeus siinä 20cm korvilla, tosin tuo mitta on otettu tosta palkeen kumista kun jalusta on jossain tuolla kumin alla pitkällä.. eli on rullautuvaa mallia.. ajokkina tommone volvo fh12 vm.09-11 luokkaa.. ja akselisto mallia neljä paljetta/akseli.. tuo yläkiinnike näyttäs kans semmoselta että olis helppo pultata mannin runkoon...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #482  
Vanha 15.05.2014, 19:18
jubet jubet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.02.13
Sijainti: Laukaa
Viestit: 401
Perusasetus

Peräkärryistä vois löytyä sopivampia. Pajakulma raskone ym myy.
Vastaa lainaten
  #483  
Vanha 15.05.2014, 23:25
Hautalintu Hautalintu ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.08
Sijainti: Vanha-Ulvila, Western Finland
Viestit: 704
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jubet Näytä viesti
Peräkärryistä vois löytyä sopivampia. Pajakulma raskone ym myy.
Noi volvon palkeet on liki samaa kokoluokkaa ku noi jotkut vaunujen palkeet... raskassarjan liikkeet myy kans molempia ja varmaan pääsee paikanpäällä mittailee ja kyselee mittoja tarkemmin...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95
Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl"
Suzuki SJ413 -86

"Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!"

The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!!
Vastaa lainaten
  #484  
Vanha 16.05.2014, 15:38
jubet jubet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.02.13
Sijainti: Laukaa
Viestit: 401
Perusasetus

Niin yleensä on. Jossain kärryssä näin noin 150mm halkasijalta, mutten muista kenen kärry oli. Ne oli niin pienen näköiset et ihmetytti miten voi edes kantaa.
Vastaa lainaten
  #485  
Vanha 16.05.2014, 19:26
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.192
Perusasetus

Pitää ensviikolla mitata työmaan mannista jousi pussit.
Meillä on pikku mannin 10.150 jakeluauton alustalle tehty linja-auto ja siinä on ilmajouset taka-akselilla.
Ne menee mielestäni aika pieneksi.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #486  
Vanha 16.05.2014, 20:19
Mr.Hellion Mr.Hellion ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.05.11
Sijainti: Vaajakoski
Viestit: 47
Perusasetus

jostain sprintteristä tahi vastaavasta ilmajousitetusta vois kanssa löytää passelit.
Vastaa lainaten
  #487  
Vanha 16.05.2014, 21:32
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Kiitos kaikille vinkeistä, helpottaa etsintää!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd Näytä viesti
Pitää ensviikolla mitata työmaan mannista jousi pussit.
Meillä on pikku mannin 10.150 jakeluauton alustalle tehty linja-auto ja siinä on ilmajouset taka-akselilla.
Ne menee mielestäni aika pieneksi.
Jos vaan viitsit mitata. Helpottaa kyselemistä, jos tietää, minkä mallin jousia kysyisi.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Hellion Näytä viesti
jostain sprintteristä tahi vastaavasta ilmajousitetusta vois kanssa löytää passelit.
Tämä kokoluokkakin tullut mieleen. Nythän kuitenkin ne alkuperäiset jouset jää olemaan ja kantaa koko kuormaan. Vain tasaukseen ja nostoon tarttee noita ilmajousia.

Luetteloita katellut ja muutenkin asiaa nyt pähkäillyt. Taitaa olla niin, että vain paine ja se päätylaippojen koko vaikuttaa kantavuuteen / nostokykyyn ja näinhän se ihan perusfysiikalla onkin. Noissa rullamalleissa kantavuudet isompia, kun päätylevyt samankokoisia suunnilleen kuin se kumiosakin. Sitten taas makkaramalleissa suurin halkaisija on paljon isompi kuin sen päädyn halkaisija, joten niiden kantavuus halkaisijaan verrattuna pienempi. Ne vaan näyttäisi menevän lyhyemmäksi. Siten ei tarttisi sisäänjoustostakaan tinkiä.

Tuollainen esim löytyi, joka olisi mitoiltaan aika hyvä.
http://www.airbagit.com/Air-Springs-...x.htm?CartID=1
Kantavuus tosin vaan 1,2 tonnia kappale, mutta nuo jousethan kuorman kuitenkin pääosin kantaa ja kai tuollaisetkin riittävästi nostaisi täysillä paineilla, että kopin saa jaloilleen. Kun se ei kuitenkaan ainakaan yli kahta tonnia paina ja saa renkaillakin sen kymmenen senttiä vielä autoa alas.

Pitänee tässä vielä laittaa tiedustelua vaikkapa Vallilan Takomoon, kun mainostavat kaikkia jousitusratkaisuja, että jaksaisivatko kaivella kataloogeistaan, löytyisikö tuohon tarkoitukseen ja mitoille sopivat ilmapussit. Eiköhän tämäkin jossain vaiheessa pääse toteutukseen, varsinkin kun kattelin, että kiinnikkeiden teko ei ole edes työlästä. Jousen päälläkin oleva rauta on päältä sileä ja niin paksu, että tulee reilusti U-pulttien yläpuolelle. Ja ylhäälläkin on jo melkein valmis kiinnike tuo pohjaanlyöntikumin kiinnike, niin siitä saa hyvän mallin tai sitä muokattua.
Vastaa lainaten
  #488  
Vanha 16.05.2014, 21:35
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

mä kerran löysin jotkut sivut joissa oli mieletön määrä kuorkkien ilmapusseja ja palkeita tarvikkeina, hyvin mittakuvin ja hinnoin ...

tarvii vähän GoGGeloida ...

EDIT: esim tuolla jotain alkuun

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/client/index/811
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 16.05.2014 21:42
Vastaa lainaten
  #489  
Vanha 26.05.2014, 21:12
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.192
Perusasetus

Perskutti räjäyttivät koneen meidän Mannista ei pääse nyt mittaan palkeita kun ei käy ja on remonttissa.

Kävi konehuone pikkusen kuumana meni turpo ja ilmeisesti kasipahvi.
Sytty vielä konehuoneen eristeet tuleen.

Ei kannattas pientä lähtee helteellä rääkkään maantielle pitkällematkalle.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #490  
Vanha 28.05.2014, 22:32
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
mä kerran löysin jotkut sivut joissa oli mieletön määrä kuorkkien ilmapusseja ja palkeita tarvikkeina, hyvin mittakuvin ja hinnoin ...

tarvii vähän GoGGeloida ...

EDIT: esim tuolla jotain alkuun

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/client/index/811
Juu, tuotakin tuli kateltua, mutta en sieltä oikein löytänyt. Sitten kattelin Firestonen katalogia ja olisi sopivia löytynyt, mutta sitten kun tuotenumerolla googletteli, niin hinnat oli 300 tietämissä kappale jostain ulkomailta, jos löytyi. Sopivat olivat vielä jonkin ihmevehkeiden jousia, niin ei sitenkään löytynyt. Tokihan noita niin paljon, että kun vaan jaksaisi hakea...

Nuo tuossa aiemmin linkittämäni tilasin, niin katotaan, mitä niistä syntyy ja milloin saapuvat. Kotimaisen kauppiaan kautta kyllä otin..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd Näytä viesti
Perskutti räjäyttivät koneen meidän Mannista ei pääse nyt mittaan palkeita kun ei käy ja on remonttissa.

Kävi konehuone pikkusen kuumana meni turpo ja ilmeisesti kasipahvi.
Sytty vielä konehuoneen eristeet tuleen.

Ei kannattas pientä lähtee helteellä rääkkään maantielle pitkällematkalle.
No hitto..! Onko tuo jälkiahdettu? Kun ainakin tähän G90 mallisarjaan kuuluvat X.150 autot on vapareita. Omassa ainakaan ei lämmöistä ole ollut ongelmaa, mutta tietty bussiksi tehdyssä ei mahda samalla tavalla ilma virrata koneen ympärillä. Toisaalta, jos joku juttu ahtimen lähellä päättää syttyä, niin eipä sillä tietty lämpöjen kanssa paljon tekemistä olekaan...
Vastaa lainaten
  #491  
Vanha 28.05.2014, 22:47
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Ei paljon edistystä tän kanssa. Sähköhommia vähän puuhaillut. Kopperon akuston ajonaikaista latausta puuhaillut, mutta kesken vielä.

Tänään kun satoi, niin tein hytissä pieniä asennushommia. Pari viikkoa sitten tilasin ebaystä muutaman erivärisen jännitenäytön ja ne eilen tuli kaikki. Mielenkiintoista oli, että kaikki tilasin eri myyjiltä Kiinasta, mutta maksut meni kaikki samalle taholle paypalista ja kaikki tulivat samanlaisissa pusseissa ja samana päivänä, mutta eri lähetyksiä kaikki. No, hyvä kun nopeesti tulivat. Hintaa taisi olla euron molemmin puolin / kappale toimitettuna. Ei aina voi käsittää, miten tuo voi kannattaa?!

Pienin ja vihreä valikoitui sitten mittariksi. Vähän aikaa pohdiskelin paikkaa ja tuohon tuli sitten reikä tehtyä ja mittari laitettua. Jospa nyt huomaisi, jos alkaa latausongelmaa tulemaan. Mittasin ilman kulutusta, että ihan saman jännitteen näytti tuossa, kun mitä akun navoilta mitattuna, joten riittävä tarkkuuskin. Toki kuormitettuna näyttää sitten vähän pienempää jännitettä, kun tuon mittaus yhden sulakkeen kannasta hytistä.

Ai niin, se kuvakin vielä

Vastaa lainaten
  #492  
Vanha 29.05.2014, 00:31
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd on kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.192
Perusasetus

Tossa meidän mannissa on nelosen kone ja perässä allisonin automaatti käy melkosen kovilla kierroksilla että jaksaa mennä.
Allisonissa kyllä kaksi toiminta aluetta mutta pitää käyttää sitä millä vaihtaa isomilla kierroksilla vasta ylöspäin kun ei muuten jaksa oikein kulkee.

Koneesta oli kyllä leikannu kaikki männät kunnolla kiinni kun ilmeisesti kansipahvi korkannut ja vetet karannut oli käynyt kone melko kuumana sisuskaluista päätellen.

Just turpon ympäriltä oli eristeet syttynyt palaan.

Juu on toi konehuone melkoinen laatikko ei tilaa koneen ympärillä oikeestaan yhtään ja jäähdyttäjän kennokin on koneen alla puoliksi lappeellaan sekä välijäähdytin.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #493  
Vanha 29.05.2014, 01:23
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Jep, kattelin vähän noita samaan konstruktioon perustuvia moottorivaihtoehtoja ja niitähän on paljon... Tuo kärähtänyt taitaa siis olla 4,6 l kone, josta enimmillään 163 hv otettu vakiona jossain sovelluksissa. Kutonen sitten enimmillään 6,9 l ja 272 hv.

Itselläni tuossa siis 5,7 l 136 hv vapari (D0226MFA), joten ei sekään ihme, että ei lämpöongelmia ole ollut.

Tuossa sivu, jossa näkyy nuo moottoriversiot, jos nää vaikka jotakuta muutakin kiinnostaa.



(Huom. jokapyörävetomalleihin asennettujen öljypumppuero)
Vastaa lainaten
  #494  
Vanha 29.05.2014, 08:45
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.330
Perusasetus

450 kg, siinä on kevyt kuorma-auton kuutoskone. Ahdettu 4-syl valmet painaa saman.
Vastaa lainaten
  #495  
Vanha 31.05.2014, 20:44
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
450 kg, siinä on kevyt kuorma-auton kuutoskone. Ahdettu 4-syl valmet painaa saman.
Mua ihmetyttää, että mikä tuossa samassa koneessa ahdettuna 90 kg enemmän painaa? No tietty sitäkään tuosta tiedä, mitä kaikkea mahtaa koneen painossa olla mukana...



Tänään taas koitin vähän campperöintisähköhommia edistää... Ensin unohtui, että sulake oisi hyvä olla latausjohdon välissä ja se jonkin verran lisähommaa aiheutti. Sitten kävi harvinainen homma ja ihan oikeesti alkoi vituttaa rakenteluvastoinkäymiset. Ei vaan mitenkään 25 mm2 johdot halunnut sujuvasti suojaputkeen mennä ja kädet loppui kesken. Mutta ehkä ne huomenna, kunhan vitutuksen saunon ja kaljoittelen pois.
Vastaa lainaten
  #496  
Vanha 31.05.2014, 20:49
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

no tietty ahdettu painaa enempi kun se on ahdettu täyteen woimaa

(mut miks toisten noin 6 litrasista kutosista saa "helposti" 600 hp / 1500 Nm ja toisist ei niin helpolla)

tuollaset cummins tyyppiset lukemat veis MAN niakin aika miehekkäästi
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #497  
Vanha 31.05.2014, 21:25
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
no tietty ahdettu painaa enempi kun se on ahdettu täyteen woimaa

(mut miks toisten noin 6 litrasista kutosista saa "helposti" 600 hp / 1500 Nm ja toisist ei niin helpolla)

tuollaset cummins tyyppiset lukemat veis MAN niakin aika miehekkäästi
Niinhän sen täytyy ollakin!

Samaa välillä miettinyt... Tänään just kattelin, että tuossa mun kotitien varressa olevissa 4 ja 5 akselisissa sorautoissa luki kuuttatoista litraa ja 660 hv ja toisessa vaan V8 ja 580 hv?! Kai noikin pienemmällä kulkisi samantehoisella 6l cumminssilla? Ja parikymmentä vuotta sitten taisi olla tehokkain veturi MANni V12 koneella ja olikohan 18 litran tilavuudella ja siinä oli 620 hv.

Paljonkohan noissa 6l Cumminsseissa mahtaa olla maksimitehon kierrokset? Ja kestääköhän ne vaikka sen 1 000 000 km vaikkapa 10 tonnin autossa ilman koneremppaa? Liekkö tuossa se ero sitten..? Mutta mustakin ois kiva tosiaan MANnissa vaikka edes se puolet tuosta tehosta!
Vastaa lainaten
  #498  
Vanha 31.05.2014, 21:50
liero:n Avatar
liero liero ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 01.01.05
Sijainti: jämsä finland
Viestit: 870
Perusasetus

on vaan eritavalla väätöä nuissa isompien kuorma-autojen woimanlähteissä...
esim. scania v8 520hv/2700nm ,580hv/2950nm ,730hv/3500nm...
ei taida dotsin cumminssista irrota vaikka heposia saakin.
Vastaa lainaten
  #499  
Vanha 31.05.2014, 22:10
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja liero Näytä viesti
on vaan eritavalla väätöä nuissa isompien kuorma-autojen woimanlähteissä...
esim. scania v8 520hv/2700nm ,580hv/2950nm ,730hv/3500nm...
ei taida dotsin cumminssista irrota vaikka heposia saakin.
Niinpä... Eli kierroslukua pitää olla enempi samoihin tehoihin. Ja kun sen nosto kasvattaa toiseen potenssiin rasituksia liikkuville osille... Pelkkä väännön nosto taas kasvattaa suoraan samassa suhteessa tehoa ja samassa suhteessa rasituksia. Ja tuommoisiin luokkaa 3000 Nm vääntöihin ne liikkuvien osien massat ei ihan pienet ole, niin kierroslukua (eli myös tehoa) ei voi nostaa, kun alkaa ne rasitukset kasvaa turhan paljon... Eli kestävyyden ehdoilla mennään tosiaan kuorkeissa ja siksi raskaammissa vehkeissä ne iskutilavuudetkin isoja, vaikka näennäisesti saisi pienistäkin saman suorituskyvyn.
Vastaa lainaten
  #500  
Vanha 31.05.2014, 23:14
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.330
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti

Paljonkohan noissa 6l Cumminsseissa mahtaa olla maksimitehon kierrokset? Ja kestääköhän ne vaikka sen 1 000 000 km vaikkapa 10 tonnin autossa ilman koneremppaa? !
Ei kestä, se on kuitenkin kevytrakenteinen traktorin ja pikupin kone. Hyvähän noilla 2-3 tonnia painavilla rameilla on kiihdytellä.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
8.136, fae, maastokuorma-auto, man


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Spider man 4 SL Chit-Chat 1 08.08.2007 13:39
Brave man SamppaFIN Jokes 0 14.11.2002 17:48
Spider-Man mikk0 Movies 0 02.09.2002 22:37
Business man SamppaFIN Jokes 0 22.08.2002 14:14
Man with a problem SamppaFIN Jokes 0 19.08.2002 17:13


Sivu luotu: 17:47 (GMT +2).