![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() no tietty ahdettu painaa enempi kun se on ahdettu täyteen woimaa ![]() (mut miks toisten noin 6 litrasista kutosista saa "helposti" 600 hp / 1500 Nm ja toisist ei niin helpolla) tuollaset cummins tyyppiset lukemat veis MAN niakin aika miehekkäästi
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Samaa välillä miettinyt... Tänään just kattelin, että tuossa mun kotitien varressa olevissa 4 ja 5 akselisissa sorautoissa luki kuuttatoista litraa ja 660 hv ja toisessa vaan V8 ja 580 hv?! Kai noikin pienemmällä kulkisi samantehoisella 6l cumminssilla? Ja parikymmentä vuotta sitten taisi olla tehokkain veturi MANni V12 koneella ja olikohan 18 litran tilavuudella ja siinä oli 620 hv. Paljonkohan noissa 6l Cumminsseissa mahtaa olla maksimitehon kierrokset? Ja kestääköhän ne vaikka sen 1 000 000 km vaikkapa 10 tonnin autossa ilman koneremppaa? Liekkö tuossa se ero sitten..? Mutta mustakin ois kiva tosiaan MANnissa vaikka edes se puolet tuosta tehosta! ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
on vaan eritavalla väätöä nuissa isompien kuorma-autojen woimanlähteissä...
esim. scania v8 520hv/2700nm ,580hv/2950nm ,730hv/3500nm... ei taida dotsin cumminssista irrota vaikka heposia saakin. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Isommissa kuorkeissa ja varsinkin sotilasvehkeissä tilanne pikkuisen toinen. Tää oma auto hyvä esimerkki vakiokunnossa. Ilmoitettu (tehtaan ilmoittama) maksimiteho on 3000 rpm:llä, mutta tuo ei kierrä kuin 2800... Alkuperäisillä säädöillä ei myöskään savuttanut kuin täyskaasulla ja kuormitettuna tyhjäkäynnin kierroksilla. Nyt syöttöä vähän lisätty ja vaikuttihan se. Mutta siis minun pähkäilyiden mukaan tuo noin 1000 kpl sotilasvehjetilaus on tilattu sellaisilla spekseillä, että kestävyys etusijalla. Tavallaan siviilimallien varmuuskertoimiin vielä lisätty joku X, että varmasti kestävät myös siinä pahimmassa käytössä, jos niikseen tulee... Tuo vaan omaa pohdintaa, mutta sitä service manuaalit kuitenkin tukee... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Onhan noita Cummajaisia hiukan isommissakin autoissa ollut, esim Fordilla F600-F800 (26000 lbs) kuorkeissa niitä oli. Tehoa niissä oli vain jotain 160hp, joka varmaan auttoi kestämään.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
tää menee koht OT ksi, mutta mun ihmetys lähinnä koski sitä, että miks toisista 6 litrasista kutosista irtoo niin "helposti" lisää voimaa ...
jos MANniin tai MoGGiin laitetaan Holset mallia iso, ja syöttöä, niin tuskin silti on cummitusmaiset tehot / väännöt esissä - vai oisko ??
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tänään puuhailin akkujen lataushommia eteenpäin. Tuommoinen tuli laiteltua. Eihän sekään taas mennyt ihan sujuvasti, mutta lopulta toimii. Nyt oli ongelmana se, että en osannut tuollaista trukkiliitintä kasata ensin oikein ja oli huonoa kosketusta ja siten akuilla kummallisia jännitteitä.. Vaan tajusin sitten lopulta, miten kuuluu olla ja nyt latautuu akut kumminkin päin. Ajossa kopperon akut myös ja jos 230 V käytössä, niin auton akut myös kopperon laturista. Tuo kytkee ne automaattisesti, kun jännite jommalla kummalla akustolla nousee ja erottaa sitten, kun latausta ei enää ole. Startin ajaksi kytkee akut erilleen myös, jos sattuisivat silloin olemaan kytkettynä. Taitaisi kyllä kestää starttivirratkin, kun on luvattu jatkuvaksi kestoksi 120 A ja 5 min 210 A. Mutta ei viitsinyt jättää sitä erotusta pois, kun jossain tilanteessa sitten sulakkeet palaa. Kopperon akuilla olikin valmiina 60 A sulake (laturi 50A) ja auton akkujen päähän laitoin 100 A sulakkeen, kun sellainen sattui olemaan. Kytkennän tein niin, että auton päässä + on startilla, mihin laturikin kytketty. Miinuksen laitoin akun navalle, kun päämaadoituspiste on vähän hankalassa paikassa vaihteistossa, sen päällä. Tuo ohut punainen johto on sitten solenoidin navasta ja siinä kun jännite, niin kytkee akut irti. Kopperon päässä löytyi sopivasti sähkökeskukselta vapaat ruuviliittimen navat, mihin sen akkujen kaapelit tulevat, niin ne meni helposti sitten sinne. Vielä pitää tuota luukkua muokata jonain päivänä, että saa sen kiinnikin. ![]() Viimeksi muokannut vmt : 04.06.2014 23:48 Perustelu: lisäys |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tuommoiset hain eilen postista ja kun vaan aikaa löydän asentelulle, niin näkee, miten toimii. Universaali mittalaite ei tullut postissa.
![]() Viimeksi muokannut vmt : 07.06.2014 21:04 Perustelu: yksi a-kirjain lisää |
![]() |
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |