![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#476
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tänään tämä auto oli taas hyödyllisyyshommissa, kun kävin yhden kannon nyppäämässä. Vinssillä tällä kertaa ja aika eleettömästi nousi. Kuvia ei siitä edes tullut otettua. Sitten taas, yllätysyllätys, vaihteeksi rengashommiin..! Alkuun meni aikaa pestessä suoja-aineita renkaiden sisältä. Ne vähän kiusallisia tämmöisessä sisärenkaallisessa asennuksessa, kun kaikki hiekka ja muut roskat tarttuu siihen tehokkaasti. Tuollaista tuli toisella pesullakin vielä: Ensimmäinen meni ihan ilman vastoinkäymisiä, mutta toisen kanssa piti vähän ylimääräistä puuhailla... Tällä kertaa pyörä ei halunnut irrota akselista. Syykin kyllä tiedossa. Edellisen kerran rengashommissa kun joutui lekaa käyttämään aika paljon yhden vanteen purkamisessa, niin oli vähän osunut siihen keskireijän reunaankin... Ensin särkyi leka, joka on kyllä ihan paska, kun toisen kerran jo rengashommissa meni rikki, eikä voi enää korjatakaan. Kumin kylkeen löin muutaman kerran sisäpuolelta, että vanne irtoaisi ja noin kävi. Piti lopulta ottaa sitten tämä keino käyttöön. Eli mutterit puoli senttiä auki ja ajelemaan mutkia ja niinhän sitten saikin lopulta pyörän irti ja muistin hioa purseen poiskin, niin ehkä ens kerralla ei noin tarvitse tehdä. Tuommoinen sekarengastus nyt sitten on: Tein mä mielenkiinnosta tieteellistä tutkimustakin, kun vähän arvausta aina ollut, mitä tuollainen pyörä painaa. 150 kg olen arvannut koko pyörälle ja 100 kg pelkälle kumille. Tänään sitten noita punnitsin: Vanne ilman ulko- ja lukkokehää: 44 kg Kehät: 8 kg Sisäkumi + vannenauha: 9 kg Nokia MPT (vanha) n. 90 % pinnalla: 86 kg Nokian MPT Agile ajamaton: 108 kg Pois otettu pyörä siis 147 kg ja takaisin laitettu 169 kg. Aika lähelle siis arvio ollut. |
#477
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#478
|
||||
|
||||
![]()
Mua yllätti tuon uuden ja vanhan noinkin iso painoero. Vaikka onhan uuden kuviossa enemmän kumia ja runkokin varmaan painavampi, kun kantavuutta on kuitenkin tasan tonni enemmän (4000 kg ja 5000 kg, kantavuusluokat 156 ja 164).
Niin ja se katolla kuljetettu rengas tuli kyllä ihan helposti alas. ![]() ![]() |
#479
|
|||
|
|||
![]()
Jos muistan ottaa töihin rullamitan matkaan ni voisin tossa illalla hiukan mittailla noita scanian telin palkeita... sais hiukan osviittaa kokoluokasta... vähimmäis pituus ainakin ylittyy mutta en osaa äkkiä sanoo paljonko noi oli tyhjänä... mut kyl noissa ääripäästä toiseen pitäs liikevaraa tulla ainakin 40cm.. ja ajoasennossahan noissa ei suurta painetta tarvi pitää ku sul jää noi lehdet paikoilleen?
tuo 10cm korkeus tyhjänä saattaa tehdä ongelman ku nois o alapäässä muistaakseni melko korkea jalka...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95 Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl" Suzuki SJ413 -86 "Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!" The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!! |
#480
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sitä mietin kanssa, että mitenkäs, jos alapään jättää irti siitä ilmajousesta ja tuleekin niin iso ulosjousto, että palkeen pituus ei riitä ja se irtoaa toisesta päästä tuelta ja painetta sattuu olemaan. Hajoaako siitä? Ajatus tietty, että ei painetta, jos sellaisia joustoja odotettavissa, mutta kuitenkin... Ja jää ne lehtijouset ainakin alkuun paikoilleen ihan tuollaisenaan. Painetta vaan sen verran tarviaa, että saa tasattua kummatkin puolet samalle tasolle. Tänään oli taas ohjelmassa parkkipaikan laajennusta. Ainakin tuo koppero tulee siellä sitten majailemaan. MANni oli ollut murskeen tiivistyshommissa ja jäi mottiin, kun 18 tonnin murskekasa tuli eteen. Vaan kun siitä osan oli levitellyt, niin pääsi poiskin sitten kuitenkin. ![]() Piti oikein video ottaa ja laittaa, kun eipä tästä paljon itsellä sellaisia videoita, missä auto näkyisi ulkoa/kauempaa. Ja kyllähän tuo tuollaiseksi campperiksi ihan helposti tuosta meni. ![]() Tankki vissiin jossain taas vähän liikahtanut, kun äänestä päätellen ja tarkkaan kattoen taisi eturengas vähän ottaa sen pokkaukseen kiinni. Vaan uusien tankkien tekeminenhän onkin heti listalla kärkipäässä ja varmaan jo lähivuosina tällä edistymisvauhdilla... |
#481
|
|||
|
|||
![]()
Scanian palkeet on liian suuret noihin sun mittoihin ku toi pelkkä alajalusta on sen 15-20cm korkea mutta kolleegan auton palkeita vilkuilin ja mittailin sen verran et halkaisia ~22-23cm ja palkeet liki tyhjäksi laskettuna olis korkeus siinä 20cm korvilla, tosin tuo mitta on otettu tosta palkeen kumista kun jalusta on jossain tuolla kumin alla pitkällä.. eli on rullautuvaa mallia.. ajokkina tommone volvo fh12 vm.09-11 luokkaa.. ja akselisto mallia neljä paljetta/akseli.. tuo yläkiinnike näyttäs kans semmoselta että olis helppo pultata mannin runkoon...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95 Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl" Suzuki SJ413 -86 "Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!" The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!! |
#482
|
|||
|
|||
![]()
Peräkärryistä vois löytyä sopivampia. Pajakulma raskone ym myy.
|
#483
|
|||
|
|||
![]()
Noi volvon palkeet on liki samaa kokoluokkaa ku noi jotkut vaunujen palkeet... raskassarjan liikkeet myy kans molempia ja varmaan pääsee paikanpäällä mittailee ja kyselee mittoja tarkemmin...
__________________
GMC Suburban 6.5td -95 Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl" Suzuki SJ413 -86 "Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!" The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!! |
#484
|
|||
|
|||
![]()
Niin yleensä on. Jossain kärryssä näin noin 150mm halkasijalta, mutten muista kenen kärry oli. Ne oli niin pienen näköiset et ihmetytti miten voi edes kantaa.
|
#485
|
||||
|
||||
![]()
Pitää ensviikolla mitata työmaan mannista jousi pussit.
Meillä on pikku mannin 10.150 jakeluauton alustalle tehty linja-auto ja siinä on ilmajouset taka-akselilla. Ne menee mielestäni aika pieneksi.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#486
|
|||
|
|||
![]()
jostain sprintteristä tahi vastaavasta ilmajousitetusta vois kanssa löytää passelit.
|
#487
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos kaikille vinkeistä, helpottaa etsintää!
Lainaus:
Lainaus:
Luetteloita katellut ja muutenkin asiaa nyt pähkäillyt. Taitaa olla niin, että vain paine ja se päätylaippojen koko vaikuttaa kantavuuteen / nostokykyyn ja näinhän se ihan perusfysiikalla onkin. Noissa rullamalleissa kantavuudet isompia, kun päätylevyt samankokoisia suunnilleen kuin se kumiosakin. Sitten taas makkaramalleissa suurin halkaisija on paljon isompi kuin sen päädyn halkaisija, joten niiden kantavuus halkaisijaan verrattuna pienempi. Ne vaan näyttäisi menevän lyhyemmäksi. Siten ei tarttisi sisäänjoustostakaan tinkiä. Tuollainen esim löytyi, joka olisi mitoiltaan aika hyvä. http://www.airbagit.com/Air-Springs-...x.htm?CartID=1 Kantavuus tosin vaan 1,2 tonnia kappale, mutta nuo jousethan kuorman kuitenkin pääosin kantaa ja kai tuollaisetkin riittävästi nostaisi täysillä paineilla, että kopin saa jaloilleen. Kun se ei kuitenkaan ainakaan yli kahta tonnia paina ja saa renkaillakin sen kymmenen senttiä vielä autoa alas. Pitänee tässä vielä laittaa tiedustelua vaikkapa Vallilan Takomoon, kun mainostavat kaikkia jousitusratkaisuja, että jaksaisivatko kaivella kataloogeistaan, löytyisikö tuohon tarkoitukseen ja mitoille sopivat ilmapussit. Eiköhän tämäkin jossain vaiheessa pääse toteutukseen, varsinkin kun kattelin, että kiinnikkeiden teko ei ole edes työlästä. Jousen päälläkin oleva rauta on päältä sileä ja niin paksu, että tulee reilusti U-pulttien yläpuolelle. Ja ylhäälläkin on jo melkein valmis kiinnike tuo pohjaanlyöntikumin kiinnike, niin siitä saa hyvän mallin tai sitä muokattua. |
#488
|
||||
|
||||
![]()
mä kerran löysin jotkut sivut joissa oli mieletön määrä kuorkkien ilmapusseja ja palkeita tarvikkeina, hyvin mittakuvin ja hinnoin ...
tarvii vähän GoGGeloida ... EDIT: esim tuolla jotain alkuun http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/client/index/811
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 16.05.2014 21:42 |
#489
|
||||
|
||||
![]()
Perskutti räjäyttivät koneen
![]() ![]() Kävi konehuone pikkusen kuumana meni turpo ja ilmeisesti kasipahvi. Sytty vielä konehuoneen eristeet tuleen. ![]() Ei kannattas pientä lähtee helteellä rääkkään maantielle pitkällematkalle. ![]()
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#490
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nuo tuossa aiemmin linkittämäni tilasin, niin katotaan, mitä niistä syntyy ja milloin saapuvat. Kotimaisen kauppiaan kautta kyllä otin.. Lainaus:
|
#491
|
||||
|
||||
![]()
Ei paljon edistystä tän kanssa. Sähköhommia vähän puuhaillut. Kopperon akuston ajonaikaista latausta puuhaillut, mutta kesken vielä.
Tänään kun satoi, niin tein hytissä pieniä asennushommia. Pari viikkoa sitten tilasin ebaystä muutaman erivärisen jännitenäytön ja ne eilen tuli kaikki. Mielenkiintoista oli, että kaikki tilasin eri myyjiltä Kiinasta, mutta maksut meni kaikki samalle taholle paypalista ja kaikki tulivat samanlaisissa pusseissa ja samana päivänä, mutta eri lähetyksiä kaikki. No, hyvä kun nopeesti tulivat. Hintaa taisi olla euron molemmin puolin / kappale toimitettuna. Ei aina voi käsittää, miten tuo voi kannattaa?! Pienin ja vihreä valikoitui sitten mittariksi. Vähän aikaa pohdiskelin paikkaa ja tuohon tuli sitten reikä tehtyä ja mittari laitettua. Jospa nyt huomaisi, jos alkaa latausongelmaa tulemaan. Mittasin ilman kulutusta, että ihan saman jännitteen näytti tuossa, kun mitä akun navoilta mitattuna, joten riittävä tarkkuuskin. Toki kuormitettuna näyttää sitten vähän pienempää jännitettä, kun tuon mittaus yhden sulakkeen kannasta hytistä. Ai niin, se kuvakin vielä ![]() |
#492
|
||||
|
||||
![]()
Tossa meidän mannissa on nelosen kone ja perässä allisonin automaatti käy melkosen kovilla kierroksilla että jaksaa mennä.
![]() Allisonissa kyllä kaksi toiminta aluetta mutta pitää käyttää sitä millä vaihtaa isomilla kierroksilla vasta ylöspäin kun ei muuten jaksa oikein kulkee. Koneesta oli kyllä leikannu kaikki männät kunnolla kiinni kun ilmeisesti kansipahvi korkannut ja vetet karannut oli käynyt kone melko kuumana sisuskaluista päätellen. ![]() Just turpon ympäriltä oli eristeet syttynyt palaan. ![]() Juu on toi konehuone melkoinen laatikko ei tilaa koneen ympärillä oikeestaan yhtään ja jäähdyttäjän kennokin on koneen alla puoliksi lappeellaan sekä välijäähdytin.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#493
|
||||
|
||||
![]()
Jep, kattelin vähän noita samaan konstruktioon perustuvia moottorivaihtoehtoja ja niitähän on paljon... Tuo kärähtänyt taitaa siis olla 4,6 l kone, josta enimmillään 163 hv otettu vakiona jossain sovelluksissa. Kutonen sitten enimmillään 6,9 l ja 272 hv.
Itselläni tuossa siis 5,7 l 136 hv vapari (D0226MFA), joten ei sekään ihme, että ei lämpöongelmia ole ollut. Tuossa sivu, jossa näkyy nuo moottoriversiot, jos nää vaikka jotakuta muutakin kiinnostaa. (Huom. jokapyörävetomalleihin asennettujen öljypumppuero) |
#494
|
||||
|
||||
![]()
450 kg, siinä on kevyt kuorma-auton kuutoskone. Ahdettu 4-syl valmet painaa saman.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#495
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tänään taas koitin vähän campperöintisähköhommia edistää... Ensin unohtui, että sulake oisi hyvä olla latausjohdon välissä ja se jonkin verran lisähommaa aiheutti. Sitten kävi harvinainen homma ja ihan oikeesti alkoi vituttaa rakenteluvastoinkäymiset. Ei vaan mitenkään 25 mm2 johdot halunnut sujuvasti suojaputkeen mennä ja kädet loppui kesken. Mutta ehkä ne huomenna, kunhan vitutuksen saunon ja kaljoittelen pois. ![]() |
#496
|
||||
|
||||
![]()
no tietty ahdettu painaa enempi kun se on ahdettu täyteen woimaa
![]() (mut miks toisten noin 6 litrasista kutosista saa "helposti" 600 hp / 1500 Nm ja toisist ei niin helpolla) tuollaset cummins tyyppiset lukemat veis MAN niakin aika miehekkäästi
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#497
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Samaa välillä miettinyt... Tänään just kattelin, että tuossa mun kotitien varressa olevissa 4 ja 5 akselisissa sorautoissa luki kuuttatoista litraa ja 660 hv ja toisessa vaan V8 ja 580 hv?! Kai noikin pienemmällä kulkisi samantehoisella 6l cumminssilla? Ja parikymmentä vuotta sitten taisi olla tehokkain veturi MANni V12 koneella ja olikohan 18 litran tilavuudella ja siinä oli 620 hv. Paljonkohan noissa 6l Cumminsseissa mahtaa olla maksimitehon kierrokset? Ja kestääköhän ne vaikka sen 1 000 000 km vaikkapa 10 tonnin autossa ilman koneremppaa? Liekkö tuossa se ero sitten..? Mutta mustakin ois kiva tosiaan MANnissa vaikka edes se puolet tuosta tehosta! ![]() |
#498
|
||||
|
||||
![]()
on vaan eritavalla väätöä nuissa isompien kuorma-autojen woimanlähteissä...
esim. scania v8 520hv/2700nm ,580hv/2950nm ,730hv/3500nm... ei taida dotsin cumminssista irrota vaikka heposia saakin. |
#499
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#500
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
|
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |