Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.05.2014, 14:55
-HD- -HD- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.05.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 11
Perusasetus

normaali ja magnum erot?


Terhvehdys kaikille täältä juuri liittyneeltä foorumilaiselta.

Eli tarkotus on hommata auto joka toimii vetoautona, kauppakassina, työautona(raksa) ja sunnuntai offailussa. nyt näyttäisi siltä että mitsun l200 olisi se oikea vaihtoehto. Muutaman illan googlettelulla en löytänyt n.2000vuosimallia olevista magnum vs. normaali l200 malleista muuta eroa kuin perän kytkettävän lukon. magnum malleista pyydetään järjestään n.1000-2000€ enemmän joten kai näissä muutakin eroa on? ARB paineilma lukothan maksava sen n.1k€ joten tuolla parilla tonnillaa saa jo molemmat perät lukoille. auttakaas nyt aloittelijaa ojassa onko näissä muutakin merkitsevää eroa ja tarkemmin: haussa vm 97-05 n.300tkm tai vähemmän ajettu, plussaa jos nautarauta kiinni niin ei tarvitse sen laittoa katsurille selitellä. budjetti siellä 4-5k€ tuntumassa ja enemmän taas kuukauven päästä

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.05.2014, 16:07
Hammer__ Hammer__ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.10.04
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -HD- Näytä viesti
Terhvehdys kaikille täältä juuri liittyneeltä foorumilaiselta.

Eli tarkotus on hommata auto joka toimii vetoautona, kauppakassina, työautona(raksa) ja sunnuntai offailussa. nyt näyttäisi siltä että mitsun l200 olisi se oikea vaihtoehto. Muutaman illan googlettelulla en löytänyt n.2000vuosimallia olevista magnum vs. normaali l200 malleista muuta eroa kuin perän kytkettävän lukon. magnum malleista pyydetään järjestään n.1000-2000€ enemmän joten kai näissä muutakin eroa on? ARB paineilma lukothan maksava sen n.1k€ joten tuolla parilla tonnillaa saa jo molemmat perät lukoille. auttakaas nyt aloittelijaa ojassa onko näissä muutakin merkitsevää eroa ja tarkemmin: haussa vm 97-05 n.300tkm tai vähemmän ajettu, plussaa jos nautarauta kiinni niin ei tarvitse sen laittoa katsurille selitellä. budjetti siellä 4-5k€ tuntumassa ja enemmän taas kuukauven päästä
Magnumeissa on gl:ään verrattuna, taka-akselin lukon lisäksi ainakin tehdasvalmisteiset lokasuojan levikkeet, lisämittaristo kojelaudan päällä (latausjännite, kallistusmittari, ulkolämpötila), ainakin oman -05 magnumin omistajan käsikirjan mukaan rengaskoko on GL:ssä 205/80R16 ja Magnumissa 265/70R16 eli saa muutoskatsastamalla suuremmat renkaat. Saisko peräti 33"? -02 ja uudemmissa magnumeissa on myös automaatti-ilmastointi. Voi olla muitakin eroja
__________________
Land Cruiser KDJ95 -00
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.05.2014, 18:36
-HD- -HD- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.05.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 11
Thumbs up

No tämähän selventääkin jo hiukka enemmän tuota hinta eroa noissa vehkeissä. Täytyy jatkaa tutkailua josko löytyisi se sopivan hintainen mielellään magnumi jostakin... kiitokset vastauksesta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.05.2014, 21:19
Jooli:n Avatar
Jooli Jooli ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: salo
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hammer__ Näytä viesti
Magnumeissa on gl:ään verrattuna, taka-akselin lukon lisäksi ainakin tehdasvalmisteiset lokasuojan levikkeet, lisämittaristo kojelaudan päällä (latausjännite, kallistusmittari, ulkolämpötila), ainakin oman -05 magnumin omistajan käsikirjan mukaan rengaskoko on GL:ssä 205/80R16 ja Magnumissa 265/70R16 eli saa muutoskatsastamalla suuremmat renkaat. Saisko peräti 33"? -02 ja uudemmissa magnumeissa on myös automaatti-ilmastointi. Voi olla muitakin eroja
Luulis että magnum ja tavallinen lasketaan saman mallisarjan autoiksi, silloin niihin pitäisi voida kaikkiin katsastaa vähän isommat renkaat kuin magnumissa on vakiona

"Muutoskatsastusvelvollisuus määräytyy auton mallitietoihin merkittyjen alkuperäisten rengaskokojen perusteella. Suurinta mahdollista muutoskatsastuksessa hyväksyttävää rengaskokoa määriteltäessä voidaan vertailukohtana pitää suuremmilla pyörillä varustettua rinnakkaismallia, mikäli autojen akselistot vastaavat rakenteeltaan ja mitoitukseltaan toisiaan"

Viimeksi muokannut Jooli : 18.05.2014 21:23
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.05.2014, 22:19
Hammer__ Hammer__ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 05.10.04
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 468
Perusasetus

Nuo rengaskoot on auton käsikirjassa mainittu eri mallien välillä ja niitä erojahan alkuperäinen kysyjä halusi tietää. Tuo 205 mainitaan bensiikäyttöisissä sekä gl:n kohdalla ja 265 magnumissa, kirjan mukaan myös offset on noiden välillä eri ja näyttää sieltä muitakin eroja alustan mitoissa löytyvän. Mutta jos ovat samaa mallisarjaa katsastuksen silmissä ja sama rengaskoko on mahdollista katsastaa molempiin niin hyvä niin. Viisaammat voivat kertoa miten asia on esim. 33" muutoskatsastamisen kanssa eri mallian suhteen ja onko joku muutoskatsastanut L200:een 33" otteeseen?
__________________
Land Cruiser KDJ95 -00

Viimeksi muokannut Hammer__ : 18.05.2014 23:02
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.11.2014, 04:39
-HD- -HD- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.05.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 11
Question

Jakopää remonttiin


Tervehdys taas.

Nyt valikoitui minullekkin ällä kulkineeksi ja ensimmäisenä pääsenkin harjoittelemaan jakopääremonttia sekä mahdollisesti muutakin pientä pinta remonttia. Näytti tiputtaneen tuon 300km matkan (autokauppa->talli) noin neljänneksen öljyistä matkalle... noh eipähän pohja ruostu kun on voideltu

Kiitokset vastauksista edellisiin kysymyksiini, tuo saman mallisarjan katsastus ehto olikin jo päässyt itseltäni unohtumaan.
Sitten asiaan eli yritin hakua käyttää mutten löytänyt selkeää vastausta. Kun teen jakopää remontin vm.2000 L200seen (4D56 2.5TD) vaihdan molemmat hihnat & kiristäjät mutta mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa ja paljonko siitä tulee lisätöitä? stefoista joku puhui jossakin ketjussa eli ilmeisesti kampuran etupään stefa,vaatiko tämä muuta lisä hommaa kuin kampuran hammaspyörien irroittamisen? ja mitä muuta tämän lisäksi? entä kelpaako tähän motonetin hihnat+kiristäjät yms. vai onko täyttä kuraa ja saa vaihtaa heti uudelleen? ja tosiaan ensimmäinen mitsu, ensimmäinen koneen aukaisu, ja muutenkin ensimmäinen isompi remontti jonka itse teen joten kaikki neuvot kelpaavat niin ja jos jotakin työkaluja jota ei normaali "hylsy" sarjoista ja joka miehen pakeista löydy niin saa vinkata ettei tule yön pikku tunneilla yllätyksiä kun kone on levällään
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.11.2014, 19:15
Qtio Qtio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.08.12
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 92
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -HD- Näytä viesti
Tervehdys taas.

Sitten asiaan eli yritin hakua käyttää mutten löytänyt selkeää vastausta. Kun teen jakopää remontin vm.2000 L200seen (4D56 2.5TD) vaihdan molemmat hihnat & kiristäjät mutta mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa ja paljonko siitä tulee lisätöitä? stefoista joku puhui jossakin ketjussa eli ilmeisesti kampuran etupään stefa,vaatiko tämä muuta lisä hommaa kuin kampuran hammaspyörien irroittamisen? ja mitä muuta tämän lisäksi? entä kelpaako tähän motonetin hihnat+kiristäjät yms. vai onko täyttä kuraa ja saa vaihtaa heti uudelleen? ja tosiaan ensimmäinen mitsu, ensimmäinen koneen aukaisu, ja muutenkin ensimmäinen isompi remontti jonka itse teen joten kaikki neuvot kelpaavat niin ja jos jotakin työkaluja jota ei normaali "hylsy" sarjoista ja joka miehen pakeista löydy niin saa vinkata ettei tule yön pikku tunneilla yllätyksiä kun kone on levällään
Samalla kun vaihdat niitä jakopään hilppeitä, niin kannattaa vaihtaa apuakselin stefa, kampiakselin etupään stefa, tasapainoakselin stefa ja nokka-akselin stefa. Kuulemma kannattaa panostaa alkuperäisiin tiivisteisii, tarviikkeet alkaa vuotamaan aika nopeasti. Erikoistyökalujen tarve riippuu vähän siitä kuinka huono säkä osien purkamisessa käy Jos kaikki osat irtoaa ehjänä, niin tarvitsee vain kiinotavain sarjan, hylsysarjan ja pari talttapäistä ruuvimeisseliä. Jos hihnapyörät päättävät jumittaa (kuten itsellä kävi) niin tukeva ulosvetäjä on näppärä olla käsillä. Sitten jos kampiakselin päässä oleva pultti katkeaa (kuten itsellä kävi) niin tarvitaankin jo aikas paljon enemmän työkaluja ja aikaa . Lisäksi tarvitset jäähdytysnestettä, koska syylari kannattaa (ellei peräti ole pakko) irroittaa. Lisäksi kannattaa olla 150% varma että kiristäjät pelittää kunnolla, ettei vaan pääse jako hyppäämään...


Tähän perään esittäisin oman kysymyksen. Onko kukaan vaihtanut L200:seensa 7.25" etuperän tilalle pajeron 8" perää? Ulkomaan foorumeilta löytyi hieman tietoa, mutta olisi kiva jos jollakin olisi kertoa hieman lisää asiasta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.11.2014, 05:29
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.154
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Qtio Näytä viesti
Sitten jos kampiakselin päässä oleva pultti katkeaa (kuten itsellä kävi) niin tarvitaankin jo aikas paljon enemmän työkaluja ja aikaa .
Kaverillaki katkes toi kampiakselin pultti, se oli joku -02 tai -04 L-200. Johtu sillon siitä, että edellinen remontoija oli liimannut pultin kiinni kemiallisella metallilla. Vissii ihan tehtaan neuvo, että tossa pultissa pitäis mitsun koneissa käyttää kierrelukitetta? (Jotai muuta ku metallikittiä)
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.11.2014, 00:07
Qtio Qtio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.08.12
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 92
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Qtio Näytä viesti
Tähän perään esittäisin oman kysymyksen. Onko kukaan vaihtanut L200:seensa 7.25" etuperän tilalle pajeron 8" perää? Ulkomaan foorumeilta löytyi hieman tietoa, mutta olisi kiva jos jollakin olisi kertoa hieman lisää asiasta.
Itse itselleni vastaten, kyllähän sen sinne saa ängettyä Kardaania tarvitsee jatkaa noin 15 mm, muuten menee bolt on. L200 7.25" perästä tarvitsee hyödyntää kiinnikkeet ja repsikan puolen vetari. 7.25" perän kiinnikkeet sopivat 8" perään muokkaamatta. Kuskin puolen vetoakseli tarvitsee olla sopivasta pajerosta. Pajeron vetoakselit sopivat l200 napoihin ja ovat saman pituiset. 7.25" perän etuvedon vapautin on identtinen 8" perän vapauttimen kanssa. Niin ja oma kippo mihin operaation suoritin on 2005 2.5 td jatketulla ohjaamolla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.11.2014, 20:17
-HD- -HD- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.05.14
Sijainti: Espoo
Viestit: 11
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Qtio Näytä viesti
Samalla kun vaihdat niitä jakopään hilppeitä, niin kannattaa vaihtaa apuakselin stefa, kampiakselin etupään stefa, tasapainoakselin stefa ja nokka-akselin stefa. Kuulemma kannattaa panostaa alkuperäisiin tiivisteisii, tarviikkeet alkaa vuotamaan aika nopeasti. Erikoistyökalujen tarve riippuu vähän siitä kuinka huono säkä osien purkamisessa käy Jos kaikki osat irtoaa ehjänä, niin tarvitsee vain kiinotavain sarjan, hylsysarjan ja pari talttapäistä ruuvimeisseliä. Jos hihnapyörät päättävät jumittaa (kuten itsellä kävi) niin tukeva ulosvetäjä on näppärä olla käsillä. Sitten jos kampiakselin päässä oleva pultti katkeaa (kuten itsellä kävi) niin tarvitaankin jo aikas paljon enemmän työkaluja ja aikaa . Lisäksi tarvitset jäähdytysnestettä, koska syylari kannattaa (ellei peräti ole pakko) irroittaa. Lisäksi kannattaa olla 150% varma että kiristäjät pelittää kunnolla, ettei vaan pääse jako hyppäämään...
Kiitoksia vastauksesta tällä pääseekin jo hyvin vauhtiin. Syylari olikin jo tiedossa ja kampuran pultille siis lämpö käsittely pikku toholla ennen irroitusta ja samalla uutta pulttia noutamaan. Noista stefoista oli autoasentaja ystäväni sitä mieltä ettei kannata vaihtaa ellei vuoda / ole "työkalua" jolla sen saa kunnolla sovitettua suorana paikalleen ilmeisesti alkavat vuotamaan herkästi jos yrittää naputella "vähän sinneppäin" suorana paikalleen . Muut hilppeet hainkin jo mutta stefat jäivät vielä hyllyyn kahdenvaiheilla kun olen niiden kanssa. Oma työkalu valikoima on tällä hetkellä vielä todella rajattua ja budjettikin on mitä on mutta mennään niillä mitä on joko syteen tai saveen Pitänee perustella tuonne projektit osioon ketjua tälle kikottimelle niin ei tarvitse kaikissa ketjuissa häiriköidä tuohon stefa hommaan olisi mukava saada vielä lisämielipiteitä miten enemmistö on tehnyt ja millä lopputuloksella?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HILUX- kysy ja vastaa- palsta KepesJokke Tekniikka & Jutustelu 5057 16.07.2025 22:43
Mitsubishi L200 -91 veikkaaja Maasturiprojektit 8 28.01.2012 14:47
Mitsubishi L200 Jeepp Tekniikka & Jutustelu 1 16.03.2011 10:05
Myydään Mitsubishi L200 JP80 O/M/V Ajoneuvot 1 14.09.2010 11:45
M:Mitsubishi L200 -04 4wd isuzubj O/M/V Ajoneuvot 1 01.12.2007 16:38


Sivu luotu: 21:47 (GMT +2).