![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Mukavaa kuitenkin, että auto taas toimii ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 08.05.2014 06:40 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tuo musta laatikko vois olla hehkujen rele.
__________________
Haetaan Hondamiehet pois metsästä.... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() 0,5 bl 23 menee latauksen merkkivalolle. Kattelin vähän tarkemmin noita kaavioita ja yllätysyllätys... Eipä tämän sotilasmallin johdotus ole samanlainen. Esimerkiksi nuo 6 ro merkityt johdot tarkoittavat 6 mm2 punaista johtoa ja minulla ne ovat valkoisia ja niissä on vaan numero- ja kirjainmerkintöjä. Lisäksi toimintaselostuksessa tuossa service manualissa kerottiin, että startille tulee akuilta kaapeli ja siitä lähtee kaksi punaista 6 mm2 johtoa, toinen laturin B+ -navalle ja toinen sulakeboksille. Ja siis tässä minun autossahan ei nyt sitten noin olekaan. Lisää siis harrastukseen haasteita ja päänraapimista, kun ei sähköt menekään noiden kaavioiden mukaisesti. ![]() Näin se taitaakin olla. Tai tässähän ei ole varsinaisesti hehkuja, vaan ainoastaan "liekkihehku" imusarjassa, mutta onhan siinäkin yksi hehkutulppa je sen systeemin rele tuo. Tänään ajelin tällä työmatkat, että tuli korjaukset paremmin testattua. Illalla mitattuna näytti akut hyvältä, olikohan n. 25,4 V jännite ja akut erikseen mitattuna 12,76 ja 12,81, joten ei se toisen akun ihan kuiviin meno sitä tainnut särkeä. Enpä muistanutkaan, miten paljon pehmeämpi on ajella tuon tämä vehje tuo koppero kyydissä, kun jousitus toimii töyssyissä eikä joka pompussa turvavyö uhkaa katkaista solisluuta! Tosin on meno vähän huojuvampaakin sitten. Ehkä iskunvaimennuksen päivitystä voisi joskus miettiä... Tänään ei jaksanut mitään raskaita hommia uurastaa, joten tutkin vähän kopperon sähköjä. Niissä on sellainen ominaisuus, että piipitys alkaa kuulua, kun jännite kopperon akuilla menee alle 23,5 V ja sitten akut kytkeytyy pois käytöstä, jos jännite menee alle 23,0 V. Tuo on siitä epämukava, että lämmitin kun käynnistyy, niin se ottaa sytytysajan virtaa aika paljon ja silloin piippailu kuuluu ja siihenhän herää... ![]() ![]() Sitten kun tämä suuri piipitysongelma oli ratkaistu, niin siirryin mittailu- ja pohdintatehtäviin... Auto on tuon kopperon kanssa ärsyttävän vinossa ja siitä se huojuvampi meno osin varmasti johtuu. Otin oikein mitan ja sen perusteella lavan oikea takakulma on n. 10 cm alempana kuin vasen. Oikean puolen jousitus on enemmän painuneena ja myös lava on sinnepäin kääntyneenä runkoon nähden. Piti oikein syitäkin pohtia. Autossa on vasemmalla puolella akut ja paineilmasäiliöitä pari, eikä oikein muuta. Akkujen painoa vastaavasti kopperon akut on oikealla, joten niitä ei tartte laskea. Autossa taas on oikealla tankki, vinssi ja vararengas, joten helposti 400 kg enemmän painoa sillä puolella. Ja kun vielä varmaan 200 kg kopperosta vasemmalta purkanut tavaroita (erotusmuuntaja, häiriönpoistin, yksi räkki, pöytä), niin kai se sitten noin on. Tästäpä taas pääsikin niihin ilmapalkeisiin... Jos löytyisi sellaiset, mitkä tuohon jousen viereen rungon alle nätisti mahtuisi, niin voisi olla tuohonkin ongelmaan hyvät. Toimisiko niin, että vaikka manuaalisäädöllä laittaisi sen verran painetta oikealle, että auto on suorassa, vaikka toisessa ei olisi yhtään painetta? omalla logiikalla toimii, mutta kun ei noista kokemusta ole. Tuossa kuvassa näkyy, miten oikealla jousipakka on jo tuota kuormalatia vasten ja vasemmalla vielä reilusti sen päistä irti. Näkyypä tuo rungon ja akselin välinen erokin. Piha nyt tuossa viettää aavistuksen oikealle, joka tietty lisää kallistumista, mutta näkyypähän kuvassa paremmin. Riittipäs taas paljon juttua pikkuhommista! ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Molemmille palkeille oma tasosäätöventtiili/kuorman tunnistus niin vakaa itsensä automatic
![]()
__________________
GMC Suburban 6.5td -95 Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl" Suzuki SJ413 -86 "Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!" The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!! |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tänään tämä auto oli taas hyödyllisyyshommissa, kun kävin yhden kannon nyppäämässä. Vinssillä tällä kertaa ja aika eleettömästi nousi. Kuvia ei siitä edes tullut otettua. Sitten taas, yllätysyllätys, vaihteeksi rengashommiin..! Alkuun meni aikaa pestessä suoja-aineita renkaiden sisältä. Ne vähän kiusallisia tämmöisessä sisärenkaallisessa asennuksessa, kun kaikki hiekka ja muut roskat tarttuu siihen tehokkaasti. Tuollaista tuli toisella pesullakin vielä: Ensimmäinen meni ihan ilman vastoinkäymisiä, mutta toisen kanssa piti vähän ylimääräistä puuhailla... Tällä kertaa pyörä ei halunnut irrota akselista. Syykin kyllä tiedossa. Edellisen kerran rengashommissa kun joutui lekaa käyttämään aika paljon yhden vanteen purkamisessa, niin oli vähän osunut siihen keskireijän reunaankin... Ensin särkyi leka, joka on kyllä ihan paska, kun toisen kerran jo rengashommissa meni rikki, eikä voi enää korjatakaan. Kumin kylkeen löin muutaman kerran sisäpuolelta, että vanne irtoaisi ja noin kävi. Piti lopulta ottaa sitten tämä keino käyttöön. Eli mutterit puoli senttiä auki ja ajelemaan mutkia ja niinhän sitten saikin lopulta pyörän irti ja muistin hioa purseen poiskin, niin ehkä ens kerralla ei noin tarvitse tehdä. Tuommoinen sekarengastus nyt sitten on: Tein mä mielenkiinnosta tieteellistä tutkimustakin, kun vähän arvausta aina ollut, mitä tuollainen pyörä painaa. 150 kg olen arvannut koko pyörälle ja 100 kg pelkälle kumille. Tänään sitten noita punnitsin: Vanne ilman ulko- ja lukkokehää: 44 kg Kehät: 8 kg Sisäkumi + vannenauha: 9 kg Nokia MPT (vanha) n. 90 % pinnalla: 86 kg Nokian MPT Agile ajamaton: 108 kg Pois otettu pyörä siis 147 kg ja takaisin laitettu 169 kg. Aika lähelle siis arvio ollut. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mua yllätti tuon uuden ja vanhan noinkin iso painoero. Vaikka onhan uuden kuviossa enemmän kumia ja runkokin varmaan painavampi, kun kantavuutta on kuitenkin tasan tonni enemmän (4000 kg ja 5000 kg, kantavuusluokat 156 ja 164).
Niin ja se katolla kuljetettu rengas tuli kyllä ihan helposti alas. ![]() ![]() |
![]() |
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |