![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Alkuperäisessä laturissa tuo vihreällä teipillä merkitty on kierroslukumittarin signaali "W". Toinen pieni liitin sitten on heräte, "D+" ja isoimpaan tulee latausjohto "B+". Katsoin tänään tuon alkuperäisen laturin hiilet ja oli ihan kunnossa. Kävin sitten uuden 55A (mukana oli mittauslappu, että 68A antaa täydellä teholla) laturin ostamassa ja sain sen paikalleenkin, kunhan hihnapyörän vaihdoin alkuperäisestä ja kompressorin imuputkea pitää pikkuisen muokata kanssa, kun uusi laturi on pidempi. Tässä uudessa laturissa on noiden kolmen navan lisäksi myös B- ja D- navat, mutta ne mittasin olevan yhteydessä laturin runkoon ja runko on tukevasti maissa. Niitä vissiin tarttisi, jos ei maadoittuisi kiinnikkeen kautta? Vaan eipähän alkanut sen paremmin lataamaan! Latauksen merkkivalo toimii oikein. D+ navalla jännite oli käynnissä n. 29 V. Kierroslukumittari toimii oikein. Mutta B+ navalla sitten onkin 90 V jännite!? Sammuksissakin näyttää jotain 100 V ja siitä laskee mittarin kiinni ollessa nollaa kohti. Eikös tuolla navalla pitäisi akkujännite näkyä aina, kun akut on kytketty? Onkohan mulla nyt latausjohto jostain irti, poikki tai jotain? Pitää alkaa kytkentäkaaviota tutkimaan, kunhan paine päässä helpottaa... Ei kai muuten niin ottaisikaan päähän, mutta kun monet muutkin hommat seisoo, kun tämä seisoo ja autoa tarttisinkin vähän ajan päästä. Vaan eiköhän se tästä jossain vaiheessa ja varmaan alkuperäinenkin laturi vielä toimiva, ehkä.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
katteles maadoituskaapelit alkuun tarkalla silmällä, ja vaikka apukaapeleilla koneen -> runGon ja akkujen välit testiks (ettei maadoittele nyt apulaitteiden ja vaijereiden kautta)
ne sun led taka- / pakkivalotkin paloi silloin Punkalla jotenkin metkasti ?? (ihan kuin vajaalla jännitteellä tekevät)
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mites tuo onkin taas unohtunut, vaikka oikeestaan siitähän olisi syytä aina aloittaakin sähköongelmissa..! Kun mittaamalla on maadoitettuna, mutta eipä se kerro, onko tosiaan jonkun yhden karvan varassa. Pitääpä vetää maadoitukset apukaapeleilla seuraavana hommana, kun taas kerkiää tähän paneutumaan.
Jos se ei ongelmaa selvitä, niin sitten tuota + puolta tutkimaan. Eikös tuo kuva nyt kerro, että akuilta pitäisi mennä suoraan piuha startille ja sieltä laturille? Ja kun starttaa, niin jos tuolla puolella ongelma, niin sitten startin ja laturin välissä..? |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Se oli se jotain...
Tänään sopivasti työpäiväkin venyi parilla tunnilla ja 19 aikaan olin kotona ja puoli tuntia siitä meninkin taas tän homman pariin. Mittasin alkuperäisen johdon startin navasta laturille ja eihän se piipannut. No, vikahan löytyi. En edes kuvitellut vanhaa johtoa nykiväni pois, kun menee suojaputkissa useamman risteyksen kautta. Uuden johdon vedin uuteen suojaputkeen ja kytkin ja toiveikkaana kokeilemaan. Eipä kokeillakaan, kun hyttiin ei tule lainkaan sähköä!? Aikani sitä ihmettelin, kunnes tajusin kokeilla sitä startin päästä irroittamaani johtoa kytkeä takaisin ja sittenhän sähköt löytyikin taas ja homma toimi ajatellusti. Napajännite oli 28,2V tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla saman verran. Lataa siis taas ja ihan oikeinkin. Kokoonpanossa meni vähän aikaa, kun oli se kompuran imuputken modifiointi. Eihän siitä mitään tullut kovin helpolla, niin korvasin sitten rautaputken, jossa oli alkujaan kummassakin päässä kumiletkun pätkät, kokonaan kumiletkulla ja mielestäni hyvä tuli! En siitä muuten niin olisi ollut huolissani ja olisihan voinut vaan jonkun suodattimen laittaa imunatsan päähän, mutta kun toinen pää putkesta on imusarjassa ja aika kova metelikin oli ilman putkea. Vähän sitten vielä tutkin alkuperäistä vikaa, kun suojaputkia seuraamalla näytti se laturin navassa ollut johto menevän kuitenkin hyttiin. Ja niin menikin. Samanlaisia valkoisia johtoja, jotka samalla merkinnälläkin, löytyi sulaketaulun takaa kaksi. Toinen menee tuossa kuvassa näkyvälle mustalle releelle ja toinen peltikuoriselle, missä valkoinen numerotarra. Paljon on saatu johtoja näinkin yksinkertaiseen autoon... Liekö tuo musta joku sellainen, joka kytkee latauspiirin? Ei siis ainakaan ollut tuon aiemman kaavion mukainen kytkentä... Nyt ei jaksa kaavioita enempää tutkia, mutta pitää joskus. Vaan jos joku osaisi sanoa, että mikä hyöty siitä on, että tuokin pitää releellä erikseen kytkeä, eikä suoraan startille / akuille? Vaikka menikin melkein tuohon puoleen yöhön noiden kaikkien turhien ihmettelyjen jälkeen, niin pitäähän jotain positiivistakin löytää. ![]() Huomenna ehkä taas sitten uusia koitoksia... |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mukavaa kuitenkin, että auto taas toimii ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 08.05.2014 06:40 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuo musta laatikko vois olla hehkujen rele.
__________________
Haetaan Hondamiehet pois metsästä.... |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() 0,5 bl 23 menee latauksen merkkivalolle. Kattelin vähän tarkemmin noita kaavioita ja yllätysyllätys... Eipä tämän sotilasmallin johdotus ole samanlainen. Esimerkiksi nuo 6 ro merkityt johdot tarkoittavat 6 mm2 punaista johtoa ja minulla ne ovat valkoisia ja niissä on vaan numero- ja kirjainmerkintöjä. Lisäksi toimintaselostuksessa tuossa service manualissa kerottiin, että startille tulee akuilta kaapeli ja siitä lähtee kaksi punaista 6 mm2 johtoa, toinen laturin B+ -navalle ja toinen sulakeboksille. Ja siis tässä minun autossahan ei nyt sitten noin olekaan. Lisää siis harrastukseen haasteita ja päänraapimista, kun ei sähköt menekään noiden kaavioiden mukaisesti. ![]() Näin se taitaakin olla. Tai tässähän ei ole varsinaisesti hehkuja, vaan ainoastaan "liekkihehku" imusarjassa, mutta onhan siinäkin yksi hehkutulppa je sen systeemin rele tuo. Tänään ajelin tällä työmatkat, että tuli korjaukset paremmin testattua. Illalla mitattuna näytti akut hyvältä, olikohan n. 25,4 V jännite ja akut erikseen mitattuna 12,76 ja 12,81, joten ei se toisen akun ihan kuiviin meno sitä tainnut särkeä. Enpä muistanutkaan, miten paljon pehmeämpi on ajella tuon tämä vehje tuo koppero kyydissä, kun jousitus toimii töyssyissä eikä joka pompussa turvavyö uhkaa katkaista solisluuta! Tosin on meno vähän huojuvampaakin sitten. Ehkä iskunvaimennuksen päivitystä voisi joskus miettiä... Tänään ei jaksanut mitään raskaita hommia uurastaa, joten tutkin vähän kopperon sähköjä. Niissä on sellainen ominaisuus, että piipitys alkaa kuulua, kun jännite kopperon akuilla menee alle 23,5 V ja sitten akut kytkeytyy pois käytöstä, jos jännite menee alle 23,0 V. Tuo on siitä epämukava, että lämmitin kun käynnistyy, niin se ottaa sytytysajan virtaa aika paljon ja silloin piippailu kuuluu ja siihenhän herää... ![]() ![]() Sitten kun tämä suuri piipitysongelma oli ratkaistu, niin siirryin mittailu- ja pohdintatehtäviin... Auto on tuon kopperon kanssa ärsyttävän vinossa ja siitä se huojuvampi meno osin varmasti johtuu. Otin oikein mitan ja sen perusteella lavan oikea takakulma on n. 10 cm alempana kuin vasen. Oikean puolen jousitus on enemmän painuneena ja myös lava on sinnepäin kääntyneenä runkoon nähden. Piti oikein syitäkin pohtia. Autossa on vasemmalla puolella akut ja paineilmasäiliöitä pari, eikä oikein muuta. Akkujen painoa vastaavasti kopperon akut on oikealla, joten niitä ei tartte laskea. Autossa taas on oikealla tankki, vinssi ja vararengas, joten helposti 400 kg enemmän painoa sillä puolella. Ja kun vielä varmaan 200 kg kopperosta vasemmalta purkanut tavaroita (erotusmuuntaja, häiriönpoistin, yksi räkki, pöytä), niin kai se sitten noin on. Tästäpä taas pääsikin niihin ilmapalkeisiin... Jos löytyisi sellaiset, mitkä tuohon jousen viereen rungon alle nätisti mahtuisi, niin voisi olla tuohonkin ongelmaan hyvät. Toimisiko niin, että vaikka manuaalisäädöllä laittaisi sen verran painetta oikealle, että auto on suorassa, vaikka toisessa ei olisi yhtään painetta? omalla logiikalla toimii, mutta kun ei noista kokemusta ole. Tuossa kuvassa näkyy, miten oikealla jousipakka on jo tuota kuormalatia vasten ja vasemmalla vielä reilusti sen päistä irti. Näkyypä tuo rungon ja akselin välinen erokin. Piha nyt tuossa viettää aavistuksen oikealle, joka tietty lisää kallistumista, mutta näkyypähän kuvassa paremmin. Riittipäs taas paljon juttua pikkuhommista! ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Molemmille palkeille oma tasosäätöventtiili/kuorman tunnistus niin vakaa itsensä automatic
![]()
__________________
GMC Suburban 6.5td -95 Chevrolet Blazer 6.2d -86 "The Black Pearl" Suzuki SJ413 -86 "Muut tekee mitä osaavat, meillä offareilla on ollu tapana tehä mitä tahdotaan!" The reason i sin is because there is a stairway to heaven and a Highway to hell and i sure as hell ain't climbing no stairs!!! |
![]() |
Luokat |
8.136, fae, maastokuorma-auto, man |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Spider man 4 | SL | Chit-Chat | 1 | 08.08.2007 13:39 |
Brave man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 14.11.2002 17:48 |
Spider-Man | mikk0 | Movies | 0 | 02.09.2002 22:37 |
Business man | SamppaFIN | Jokes | 0 | 22.08.2002 14:14 |
Man with a problem | SamppaFIN | Jokes | 0 | 19.08.2002 17:13 |