![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Toiminee muutoksella että se kuri vena vaihtuu virtaus venttiiliin... Ja montako kymmentä tuhatta kmmmäää sahaat sillä vuodessa? Eli miksi irtikytkettävä pumppu? Ainakin yksi asia tuossa lyö näpeille ja se on se notta vinssatessa tarvitaan vauhtia ja taas ryömintään voimaa kun tuon pto:n välitys on 1:1 tai 2:1 teen kardaanin kanssa. Eli jos mitoitat mosan niin että vauhti on hyvä ryöminnälle niin vinssi on sitten hidas... Mutta ulkomuistista joku 160 cc geromoottori vääntää jotain 250-300 nm eli saman kuin joka jätkän cruiseritkin eli siihen vaan joku 50 cc tai isompi pumppu ja se virtaus vena niin alkaa tapahtua. Tosin osat saa olla jo jonkun kokoisia... Anna mennä ja kuvia kehiin. ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eikö se kaksuuntaisen hammaspyörä ollu hieman erikohdassa kuin yksuuntaisen?
Jotain sellaista muistan lukeneeni, varmaan tosin helpompi siirtää sitä ratasta kuin tehdä toinen laippa. No juu virtausventtiilihän se on, kilometrejä tulee vuodessa ainakin 500 eli ei se kytkettävyys ihan pakollinen ole ![]() Jos nopeus olis ryöminnälle niin mielestäni hidas vinssaus vois toimia kovempaan vetoon. Saisko hydemoottorin pyörimään tyhjää jos tarvis mekaanisesti vinssata nopeempaa? En ole vinssiä juurikaan tarvinnu kun en erityisesti tykää pehmeästä maastosta, kivien kannatuksesta on riittäny pieni nykäisy. Enemmän varmaan leikkisin ryöminnällä jos se toimisi hyvin, sähköohjaus ei ole olennainen. Ei tästä kuvia ole ihan äkkiä tulossa mutta jos ideat kehittyy toteuttamiskelpoisiksi niin ehkä joskus yritän jotain väkästellä. On mulla paljon pöljempiäkin ideoita ollut ![]()
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja jos ulosotto olisi välitetty hitaammaksi pyörimään, mitä 1:1, niin voimaa olisi tarjolla vielä vähemmän.... Ja sitten tuo ulosoton mekaaninen kestävyys: en usko että kestää tuommoisia vääntömomentteja. Minulla on yksi hj-60 (vm. 88) vaihteistopaketti, joka on ollut generaattori autossa, ja jakolaatikosssa on ylimääräinen ulosotto suoraan vaihteiston pääakselin päässä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Nii se pikkupuoli tuplaa sen välityksen...
Moottorivenalla missä keskiasento on auki suunnilleen joka suuntaan tai ainakin puolelta toiselle toimii tuossa ja tuon kokoisia mosia saa pyörittää jotain n.1500 rpm eli kyllä se riittäisi. Ja jos se vinssin välitys on jotain 40 pintaan niin tuolla 160 cc mosalla vetovoima on täydellä kelalla jotain 8000-10000 kiloa että ehkä pienempikin riittäisi... Tosiaan kestävyys voi olla niin ja näin. Ite joskus suunnittelin tommosta linkokäyttöön eli että saisi kaiken voiman lingolle ja sitten portaaton nopeuden säätö vaikka välille 0-20 km/h mutta taitaa jäädä haaveeksi tanssilavan takana tuokin kun nää talvet on mitä on. Vaan tuossa se ei olisi joutunu niin koville kun on jäätä ja tasaista semmosta alustana. Ja tietty jossain muussakin työkäytössä tommonen puoltaisi paikkaansa.Jotain kaapelia tms. voisi pitää kireellä ymsyms. Noissa ikiajattomissa Gradall :leissa oli ajo ylävaunusta toteutettu juurikin pto:n kautta. Eli pikku pykälä silmään , kaivujarru päälle mikä pamautti myös kytkimen pohjaan ja ylävaunuun hop ja sitä olikin kätevää siirrellä sieltä. Eli joku patrolli tms.missä on pto kytkinakselilla olisi ehkä parempi kohde hyde ryöminnälle...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 16.04.2014 18:46 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ryömintään tarvittavan voiman arviointi on hankalaa, jos auto olis 45asteen mäessä niin se tarvis kampiakselille n 100 Nm pysyäkseen paikallaan, se on kartaanilla jo n. 1000Nm.
Siis oliko pto:n välitys sama kuin hitaanpuolen kardaanilla? Tuo Voima riittäisi jo monenlaiseen, jos nyt oikein laskin. Mielestäni jo 500Nm auttaisi paljon kun sen saisi käyttöön nollakierroksilla, varsinkin vinssaus ja vedätys voisi helpottua paljon esim. kallionousussa. En osaa heittää mitään arvioia mitä ulosotto kestää, täytyy mittailla palikoita ja laskeskella. Nelisatanen moottori riittäis ja nopeus 150rpm/4kmh, eriasia mistä voiman saa kartaanille. Pumpulta 60L/min moottorikaan ei ole kuin 10kg palikka: http://www.salhydro.fi/fi/geroottori...rm-danfoss-omr Jos laittais ensin pto:lle kunnon monsterimoottorin ja rikkois sen, sitten monsterille kestävämpi voimansiirto ja vinssille pikkumoottori.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 17.04.2014 08:02 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Asiaa sen enempi miettimättä suosittelisin välittämään jakovaihteiston niin on hyvä kikkailla kallioilla ja pysyy asiat yksinkertaisina ja toimivina. En usko että tuon lisä hydrauliikan hinta/toiminta varmuus/käytettävyys/hyötysuhde on kuitenkaan niin kilpailu kykyinen tuon välitetyn jakovaihteiston kanssa? Toki jos hydrauliikkaan osat saa jostain ilmeiseksi niin sama kai se on kokeilla mitä vain. tiedän tapauksen missä on edessä ja takana toyotan mekaaniset vinssit ja takavinssin takapuolella on sit hydraulimoottori(muistaakseni 50cc huom. todella hatara muistikuva) ja tuntuu toimivan ihan kiitettävästi ja hydrauli pumpuista sen verran että jos sitä hydrauliikkaa on tarkoitus oikeasti kuormittaa niin veto pumpulle kampiakselin päästä sellaisella kytkimellä minkä saa napattua pois päältä kun sille alkaa tuntumaan. Hihna vetoiset pumput kun tuntuu luistavan kun hydrauliikka kuormittuu ja ennen kaikkea sitten kun olet konepeltiä myöten suossa ja auto oikeasti jumissa.
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Eiku sama kuin pitkällä puolella.
En kyllä myöskään keksi mitään kikkailuhyötyä tuosta hydevedosta kun se vaatii erilliset hallintalaitteetkin.Ainakaan jos tuo veto ja vinssi on samalla akselilla. Sitten jos nuo laittaa omiksi piireiksi niin alkaa olla taas jotain ideaa mutta samaan tulokseen päästään taas nokkapumpulla ja hydevinssillä.. ![]() Helppo noihin on suositella kytkimiä ym. Mutta ne peijoonit kun maksaa sen tonnin niin sillä rahalla ostaa jo dieseliä jonniilaisen lätäkön. Eikä pumppu vie mahottomasti energiaa vapaana pyöriessään,joitain satoja watteja. Ite en keksi muuta hyötyä tuolle "saparo vedolle" kuin sen että jostain syystä autoa pitää saada liikuteltua ulkoa käsin tai sitten sen että sitä pitää pystyä ryömittämään samalla kun kone pyörii täysiä. Vaan hyvää ajatusjumppaa kumminkin. ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Joo, totuus alkaa hahmottua. Ulosotto ei varmaan kestä ja vaikka kestäisikin niin nopeuksien vuoksi vinssillä tarvis olla oma moottori.
Moottorit ei näytä olevan järkyttävän kalliita ja pumppu on jo olemassa. Vaikka keksintöjen rakentelu on mielenkiintoista niin onhan se jakiksen välittäminen järkevämpi ja toimivaksi todettu.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 17.04.2014 20:22 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Datsun Patrol pitkä ja vapari ja mätä, mutta liikkuu! | Jare | O/M/V Ajoneuvot | 14 | 28.02.2014 21:01 |
Myydään h7 ja h1( 35 ja 75W) xenon muutos-sarja | Jani E | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 20.12.2013 07:02 |
Ostetaan Jeep 4.2/4.0/5.9 STARTTI ja vetarit D30 ja D35 ei C-klip | KoniJeep | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 04.05.2012 11:22 |
Myyty mazda b2600 napalukot ja ehyet vetarit ja jarrulevyt paikallaan | Karhu85 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.12.2011 18:40 |
Myydään Hiluxin osia ja ohj.iskari ja ja... | azizp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 24 | 14.02.2010 19:44 |