Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.04.2014, 23:10
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.401
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Selvä, kiitoksia. Mitäs tuota saaks sen jotenki helposti mitattua, että onko ehjä/rikki....eli miten tuollainen sähkömötikkä pitäs toimia?
Hitto ku ois tajunnut kun kävin siellä, olisin voinu mitata sen sulle jos sulla on mittari siellä talleilla. En muista ulkoa just ton kantakytkentää ja oliko toi PNP vain NPN transistori, pitäis vilasta datakirjasta. Mut transistorin voi mitata diodimittausalueella jos mittarista sellainen löytyy tai ihan resistanssimittauksella. Johtaa toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan on kynnysjännite jos kunnossa. Jos ei johda tai on oikari niin on rikki. Riippuen virtapiiristä missä se on, voi mittaaminen olla hankalaa ellei sitä ota kokonaan irti. Mittaus tapahtuu kanta-kollektori ja kanta - emitteri ja emitteri - kollektori välillä, joskus ne on merkattu kuoreen e-b-c. (emitter, base, collector). Vähän vaikea tässä selittää.....

(Mittauksessa siinä ikäänkuin on kaksi diodia sarjassa, PNP ja NPN transistorien ero tuossa on se, että toisessa kytkennässä on anodit vastakkain ja toisessa katodit, transistorin kanta on tuossa liitospisteessä)

EDIT: pitääpä kaivella vanhoja komponenttilaatikoita, voi hyvällä zägällä löytyäkin tollanen kivi - jos on rikki ja tarviit

__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone

Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 08.04.2014 08:37 Perustelu: korjattu typoja
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.04.2014, 20:43
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.401
Blog Entries: 5
Perusasetus

No niin, kerkesin kaivella vanhan datakirjan esiin ja pöyhiä vähän varastoja...onkohan tilanne edelleen akuutti tän suhteen?

Löytyy ainakin yks tollanen 2N3055 (NPN) trankku kuin myös tollanen PNP typpi MJ2955 jos on tarvis. Mittasin ja olivat jopa ehjiä.

Tuossa datakirjasta kuvat, toihan on TO-3 kotelo jossa kuori on kollektori ja sen kantakytkentäkuva vielä alla niin on helpompi mittailla.


__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.04.2014, 22:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuo 2N3055 ei välttämättä ole syyllinen...


En jaksanut lukea topiikkia läpi, mutta jos puhutaan noista Punaisista jäähdytysrivalla, n. 40cm x 12cm 5 kanavaisista alentimista, joissa on sinkityssä peltipohjissa 12-osainen riviliitin, ja 10 kpl mustia muovisuojia rivissä.
Ja jos NUO 2N3055 on palanut, niin alentimen ulostulojännite ei yleensä ole 12 -> 14 Volttia (siis nuo 2n3055 on rinnan kytketty) Yleensä jo piirilevyä katsoessa löytää lisää/muita ongelmia. Ja siis kyseessähän on 5 kpl yksittäisiä 4 Amppeerin Jännitteenalentimia, jotka samassa jäähdytysrivassa.

Nuo "lankut" on käsittäneeksini -70/80 luvulta, ja tuo n. 30 vuotta autossa, varsinkin perässä, missä kosteutta riittää on aika saavutus! Varsinkin jos siellä on (ruoste) reikä suoraan takaroiskeläpän seudulle...

Minulla on jossain kytkis ja ohjeet tuon "lankun" muuttamiseksi virtarajoitetuksi linukaksi, olikohan 10 vai 15 A?
siis kestää oikosulkuja (alkaa hälyttämään) yms. mutta vaatii käytännössä 24v laturilta/akulta, ja 4-5 relettä....
Siis k.o kytkennässä aivona L200 regu ja ele komponentit maksoi muistakseni n. 15 euroa, toki vaatii osaamista, lähinnä juottamisen ja komponenttien tuntemuksen osalta.
Tuossa bj-42:ssa on kytkentää testattu vajaa 10v, ja virranrajoitus on viritetty niin herkäksi, että yksi 21W vilkku kuuluu di ja 2x21w jarruvalo diii
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.06.2014, 10:13
jaska77:n Avatar
jaska77 jaska77 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.05.07
Sijainti: kiikka, Finland.
Viestit: 85
Perusasetus

alennin ongelma


Mulla kans ongelmaa peräkärryn sähköjen kans Patrollis. joku edellisestä oli irrottanut koukun ja sille lähtevät johdot alentimesta pois. johdot kytkin takaisin oikein netistä löytyneiden ohjeiden mukaan ainakin siinä määrin että valot ja vilkut toimii nyt mutta virtaa tulee läpi se n.24v led valot ei vaihtoehto ku käytän useita kärryjä ni tarvii vissiin tehdä joku rele hässäkkä jos noissa ei sit mitään yleistä korjattavissa olevaa vikaa ole. onko jotain mitä kannattas eka siitä alentimesta tarkistaa? otin pari kuvaa ennen kuin liitin sen


http://i968.photobucket.com/albums/a...ps4cbdad15.jpg

http://i968.photobucket.com/albums/a...ps1b496f70.jpg

http://i968.photobucket.com/albums/a...ps8c9fc296.jpg
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.06.2014, 11:57
Kumpumäen seppä Kumpumäen seppä ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 30.05.14
Sijainti: Hollola
Viestit: 11
Perusasetus

Eikön noissa 24 V autoissa ole käytännössä aina kaksi akkua sarjassa? Silloinhan akkujen välisen kaapelin ja rungon välillä on tuo 12 V. Tietysti jos toinen akku on oikein huono, niin tuo jännite saattaa poiketa paljonkin tuosta latausjännitteen puolesta välistä, mutta normaali akuilla luulisi olevan sen verran lähellä tuota 12 - 14 volttia, ettei siitä peräkärryn valoille luulisi vielä olevan ongelmaa. Ei tietysti kannata mitään radiota jne. kytkeä tuohon jännitteeseen, jollei asuntovaunussa ole omaa akkua joka tasaisi tuon jännitteen.

Takavaloista sitten vaan releiden kautta tuonne peräkärryn pistorasialle. Yksi piuha akuilta olisi pienempi paha minun mielestä kuin jännitteen alentaja. Sulake heti akulle ja ennen releitä vilä esim. 15 V zener-diodi. Tuolloin jos jännite akun huonokuntoisuuden takia alkaa nousta ladattaessa liian korkealle, niin polttaa sulakkeen ennen kun tulee muuta vahinkoa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.06.2014, 13:21
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jaska77 Näytä viesti
Mulla kans ongelmaa peräkärryn sähköjen kans Patrollis. joku edellisestä oli irrottanut koukun ja sille lähtevät johdot alentimesta pois. johdot kytkin takaisin oikein netistä löytyneiden ohjeiden mukaan ainakin siinä määrin että valot ja vilkut toimii nyt mutta virtaa tulee läpi se n.24v led valot ei vaihtoehto ku käytän useita kärryjä ni tarvii vissiin tehdä joku rele hässäkkä jos noissa ei sit mitään yleistä korjattavissa olevaa vikaa ole. onko jotain mitä kannattas eka siitä alentimesta tarkistaa? otin pari kuvaa ennen kuin liitin sen


http://i968.photobucket.com/albums/a...ps4cbdad15.jpg

http://i968.photobucket.com/albums/a...ps1b496f70.jpg

http://i968.photobucket.com/albums/a...ps8c9fc296.jpg
Kokeilitko mitata yleismittarilla? nuo vanhat alentimet antaa sen verran läpi, että kokeile vaikkapa 5 watin hehkulla kuormittaa, ja mittaa sitten.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kumpumäen seppä Näytä viesti
Eikön noissa 24 V autoissa ole käytännössä aina kaksi akkua sarjassa? Silloinhan akkujen välisen kaapelin ja rungon välillä on tuo 12 V. Tietysti jos toinen akku on oikein huono, niin tuo jännite saattaa poiketa paljonkin tuosta latausjännitteen puolesta välistä, mutta normaali akuilla luulisi olevan sen verran lähellä tuota 12 - 14 volttia, ettei siitä peräkärryn valoille luulisi vielä olevan ongelmaa. Ei tietysti kannata mitään radiota jne. kytkeä tuohon jännitteeseen, jollei asuntovaunussa ole omaa akkua joka tasaisi tuon jännitteen.

Takavaloista sitten vaan releiden kautta tuonne peräkärryn pistorasialle. Yksi piuha akuilta olisi pienempi paha minun mielestä kuin jännitteen alentaja. Sulake heti akulle ja ennen releitä vilä esim. 15 V zener-diodi. Tuolloin jos jännite akun huonokuntoisuuden takia alkaa nousta ladattaessa liian korkealle, niin polttaa sulakkeen ennen kun tulee muuta vahinkoa.
Ja taas alkaa mennä akkuja paskaksi.... jos ei ennestään ole ollut.
-> ei missään nimessä saa ottaa sähköä akkujen välistä....
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.06.2014, 12:37
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jaska77 Näytä viesti
Mulla kans ongelmaa peräkärryn sähköjen kans Patrollis. joku edellisestä oli irrottanut koukun ja sille lähtevät johdot alentimesta pois. johdot kytkin takaisin oikein netistä löytyneiden ohjeiden mukaan ainakin siinä määrin että valot ja vilkut toimii nyt mutta virtaa tulee läpi se n.24v led valot ei vaihtoehto ku käytän useita kärryjä ni tarvii vissiin tehdä joku rele hässäkkä jos noissa ei sit mitään yleistä korjattavissa olevaa vikaa ole. onko jotain mitä kannattas eka siitä alentimesta tarkistaa? otin pari kuvaa ennen kuin liitin sen


http://i968.photobucket.com/albums/a...ps4cbdad15.jpg

http://i968.photobucket.com/albums/a...ps1b496f70.jpg

http://i968.photobucket.com/albums/a...ps8c9fc296.jpg
Siis häh? Aina tulee vaan 24...niinkö?

Eli sulla siis syöttövirta 24v vaikka kohtaa 1, jolloin kanavasta 6 pitäis tulla 12v.....mutta kanavasta 6 tulee myös 24v uloskin?

Mää sain hankittua kaikkiaan 3 tommosta punaista lankkua ja purin ne ja vaihtelin sitten osia keskenään, että sain yden, jossa toimii kaikki kanavat. Ei oo mikään kauheen hankala homma kuitenkaan, kun mäkin siitä lopulta suoriuduin ja sähköhommelit ei oo lähelläkään sitä vahvinta alaa mulle. Menihän siin oma aikansa, kun purki ja pulaili ja merkkas, että mitkä on ehjiä ja mitkä rikki, mut nyt toimii ainaki toistaseks HJ:n perässä 12v valot. Eli sisällä on jokaiselle kanavalle oma "piirilevy" (ehkä oikee nimitys?), joka on tinattu kiinni tossa "jäähdytys lankussa" näkyviin mutikoihin, eli oliko ne niitä transistoreja? Mut juu löysin yhteensä riittävästi ehjiä osia, siis mittailin päättömästi ja kun mielestäni oli ehjät osat, niin ne tinailin takas nippuun. Joku sähkönippeleistä ymmärtävähän osaa mittaa, että jos niissä piirilevyissä on vaan joku yksittäinen komponetti rikki....mä en osannu, mutta silti sain tehtyä toimivan alentimen
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sähköt Män! KuningasHytti Chit-Chat 8 29.10.2006 10:18
ostaapi uakkeriin ratin ja sa-vetokoukun Valko-bandiitti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 28.03.2006 08:32
O: Ostan Uaz:n vetokoukun ( SA-malli) IsoA O/M/V Muut 9 27.07.2005 07:54
Vetokoukun "painoista" pee Tekniikka & Jutustelu 16 13.05.2005 22:24
Missä on Toyota HJ vetokoukun jännitemuunnin? Joukka Tekniikka & Jutustelu 6 23.03.2005 09:20


Sivu luotu: 20:51 (GMT +2).