Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.04.2014, 22:19
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Tein pakosarja laipan 100*100*10 kulmaraudasta. Toiseen puoleen reiät kohilleen ja toista kanttia pienensin ehkä n. 5 senttiseksi ja tein reiät mistä mahtuu yläpultit kirimään kiintoavaimella. Kantta vasten olevaa osaa en kaventanut yhtään, joten oli aika homma hiomakoneella sitä suoristaa, mutta tuntu se onnistuvan. Tein nuin järeän, kun ajttelin, että se ei lämmetessään niin vääntyilisi, siksi en myöskään halua sitä leikellä, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti.
Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.04.2014, 22:43
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Näin se menee.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...
Itellä on vaan levystä leikattu laippa sekä turbon että kannen päässä,malli on melkein sama ku tiivisteelläkin,ei ole leikattu pakoreikien välistä poikki mutta ohuet pienat ne on siinä välissä. Molemmat on 12mm levystä jota on hiottu suoristaessa. Kasaan hitsatessa pulttasin hökötyksen paksuun palkkiin kiinni ettei vetele,eikä ollut juurikaan kiero kun irrotin,sitte ruuvasin vanhaan romukanteen kiinni ja lämmitin helvetin moisella toholla koko paskan punaiseksi mahdollisten jännitysten poistamiseksi,sitte hiekkapuhallus ja kuuma kesto maali joka nyt ei kauan oo pysyny. Kannessa on kaikki pultin reijät käytetty ja vakio tiiviste turbon sarjasta,turbon päässä Garretin oma pelti tiiviste. Pultit vakio teräksiset ja teräsmutterit 14mm kannalla. Koputan puuta mutta on tiivis eikä ole kertaakaan avattu koneen kasaamisen jäljiltä,pakopaineet on max. 1.6bar. ja pakolämmöt max.500 celsiusta. Tää resepti toimii ainakin mulla.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.04.2014, 15:28
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Täysin sivusta; siis sinulla on turbon pakosarjan laippa L-teräksestä, siis 50mm laippa pelkästään "tukena", ja tuossa 100mm laipassa on pakoputkien reiät, johon turbolle menevät putket on hitsattu kiinni?
Ja nuo kannen/turbon väliset putket käy niin kuumana, että "niissä on valot", ja samalla ne lämmittää tuota laippaa, mihin ne on hitsattu kiinni, Mutta rauta on niin huono lämmönjohde, että tuo Ylimääräinen 50 x10mm laippa ei lämpeä lähellekkään samaa tahtia, varsinkin kun siinä on niitä "avaimen koloja" -> siis sinun pakosarja vääntelee jatkuvasti edestakaisin kahteen suuntaan banaanille, ja en yhtään ihmettele miksi tiiviste ei kestä.

Siis minä leikkaisin tuon pakosarjan laipan (kulmarauta) pelkäksi "lattaraudaksi", ja vielä pikkasen muotoilisin ... ja katkaisisin keskeltä, mikäli mahdollista, mutta homma ei varmaan menisi pilalle, vaikka leikkaisi 3 osaan? -> siis kun alkaa lämpenemään, niin myös putket lämpeää, ja mutkalla olevat putket joustaa....

p.s tuolla lämpölaajenemisella on sellaiset voimat, että (varsinkin tuossa pakosarjan tapauksessa) paljon helpompi oppia elämään niiden kanssa, kuin kokeilla estää...
Nojoo, oma ajatus oli, että kun tuo laippa on niin paljon järeämpää ainetta kuin putket, niin putkien kuumuminen ei vääntäisi laippaa. Kokemusta ei tosiaan etukäteen näistä hommista ole, joten ajatus voi olla väärä. Laippa on tosiaan L-mallinen ja jokasuuntaan reilusti iso.
Nyt sillä on ajettu n. 80 km eikä vuoda. Pitää muuttaa, jos se alkaa vuotamaan. Kovin mahdottomia lämpöjä tuossa kuitenkaan ole, syötöt verraten pienet(alkuperäinen pumppu, eikä sekään loppuun asti ruuvattu), tehoihin nähden iso turbo, ja toistaiseksi pakoputkena suora 2,5", jota vain loppupäästä hieman supistettu. Mittasin infrapunamittarilla p-sarjan pinnasta lämpöjä matka-ajon jälkeen, laippa ja alkuputket n.150 astetta, turbon laippa hieman yli 200. Pakolämpö- eikä pakopainemittaria ole.
Jos tämä(kin) projekti jossain vaiheessa karkaa käsistä ja pitää alkaa kovempia tehoja tavoittelemaan, niin varmaan teen kokonaan uuden pakosarja, nykyinen kun ei ole virtausten kannalta mitenkään hyvä. Jäi teräviä kulmia ym. Tuossa kyllä tilanpuute rajoittaa aika paljon, koko sarjan leveys on n. 8cm. Mutta voisi se silti vähän parempi olla.

Seuraavaksi olisi pakoputken teko. Päteekös näihinkin se nyrkkisääntö, että vastapaineela saadan lisää vääntöä huipputehojen kustannuksella? Nyt on tosiaan paikallaan 2,5" putki, turbolta mitattuna pituutta alle 50 cm, eikä vaimenninta ollenkaan. Muuten toimii ihan ok, mutta ääni on aika hirveä. Aiemmin oli liitetty alkuperäiseen putkeen, mutta tuntui ahdistavan aivan liikaa. Eli tuohon pitäisi saada sopiva vaimennin, valkkaanko vain bilteman kuvastosta 2,5" liitoksilla olevan yleisvaimentimen? Onko kokemuksia, ahdistaako ne minkä verran? "Pörinäpönttö", eli läpivirtaava tuuninki vaimennin vois toimia muuten, mutta taitaa jäädä aika äänekkääksi? Traktoreissa on monesti pitkiä suoria vaimentimia, onko niitä kukaan käyttäny autossa? Jotain tuon tyyppistä => http://www.traktorimies.fi/tuote/128...aimennin-vaaka
Vai pitäiskö sekin tehä ite?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj-60 turbotus Toni.k Tekniikka & Jutustelu 33 12.10.2009 08:16
HJ-60 turbotus Nerd-O Maasturiprojektit 64 17.03.2009 18:14
l-200:sen turbotus maasteri Tekniikka & Jutustelu 4 16.11.2006 22:09
3B turbotus Tekniikka & Jutustelu 1 27.09.2006 10:28
Turbotus jansku Tekniikka & Jutustelu 8 07.12.2003 19:28


Sivu luotu: 02:37 (GMT +2).