Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.03.2014, 15:08
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Hirveästi ei ole edistystä tapahtunut, mutta sen verran sain aikaiseksi, että hommasin vinssikaapelit, pääkytkimen ja lisäpitkät. Lisäpitkiksi tuli nyt sitten valittua Hellan Comet FF500 tuikut. Lisäksi kyllästyin maahantuojan tekemiin konehuoneessa oleviin Webaston sähkövirityksiin, sekä jonkun tekemiin ajovalojen releytyksiin. Kaikki liitokset paskoilla abikoilla ilman mitään sukkia ja kaapelit olivat jo läpeensä hapettuneita. Defessä ajovalot ovat siis alkuperäisesti suoraan valokytkimen takana, ilman mitään releitä. Ratkaisuksi hommasin vesitiiviin sähkökotelon, johon rakentelin Webaston, ajovalojen ja lisävalojen sähköt. Ajovalot releytin pitkät ja lyhyet erikseen ja lisäpitkille tuli vain yksi rele. Liittimiksi hommasin Bilteman vesitiiviitä moninapaliittimiä, jotka vaikuttivat hintaansa nähden ihan hyviltä. Boksi mahtuu näppärästi oikeanpuolen lokarin sisään ajovalon taakse. Sitten taas vähän kuvia.

Sähköboksin kasausta...


Ja valmiina...


Vinssin 50mm2 kaapeli + suojaputki sekä pääkytkin ja lisävalot.


Vinssin pääkytkin on Blue Sean mallistosta, eli samanlainen kuin aikaisemmin asennettu akkuvalintakytkinkin. Pääkytkimen ajattelin laittaa akkuvalintakytkimen viereen kuskin jalkatilaan. Tarkoituksena on myös varmuuden vuoksi vetää vinssin miinuskaapeli akulle asti.

__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.03.2014, 17:57
PeteTurku:n Avatar
PeteTurku PeteTurku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.09.04
Sijainti: Turkku, Finland.
Viestit: 1.870
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110 Näytä viesti

Vinssin pääkytkin on Blue Sean mallistosta, eli samanlainen kuin aikaisemmin asennettu akkuvalintakytkinkin. Pääkytkimen ajattelin laittaa akkuvalintakytkimen viereen kuskin jalkatilaan. Tarkoituksena on myös varmuuden vuoksi vetää vinssin miinuskaapeli akulle asti.
Paljonko tuo pääkytkin kestää virtaa? Näyttää kovin pieneltä vinssin sähköjä varten.
__________________
Ai mää vai Turuust?



https://instagram.com/harborcruisers...d=YmMyMTA2M2Y=
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.03.2014, 09:52
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Valmistajan sivujen mukaan pääkytkin kestää jatkuvaa virtaa 300A, 500A 5 min kuormituksella ja 1500A 10 sekuntia, eli luulisi kyllä riittävän vinssille. Koko on joo pieni mutta kytkin vaikuttaa todella laadukkaalta jos vertaa esim. niihin rimpuloihin, joita yleensä löytyy tarvikeliikkeistä.

Tässä linkkiä tuotteeseen valmistajan sivuille.
http://www.bluesea.com/products/6006...th__Knob_-_Red
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 12.03.2014 09:56
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.03.2014, 09:56
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.397
Blog Entries: 5
Perusasetus

Joo, noi Blue Sea:n kytkimet on laadukkaita ja venekäyttöön tehtyjä.

Itsekin meinasin tuollaisen hankkia, katsoin kanssa viimeks kun hypistelin kaupassa että pitäisi kestää hyvin vinssin virran-tai riippuu tietysti vinssistä...
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.03.2014, 13:49
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.397
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110 Näytä viesti
Liittimiksi hommasin Bilteman vesitiiviitä moninapaliittimiä, jotka vaikuttivat hintaansa nähden ihan hyviltä.
Milläs koodilla noi on kun en löytänyt luettelosta enkä nettisivuilta ?
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.03.2014, 09:49
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Kun uudistivat nuo Bilteman nettisivut niin tuntuu ettei sieltä löydä enää yhtään mitään, kun kaikki on kategorioitu ihan tyhmästi. Tässä sulle Kaitsu linkki liittimiin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...iitanta-44150/
Liittimet ovat kymmenen kappaleen pusseissa, eli hinta ei ole ollenkaan paha. Nastat noihin liittimiinhän tosiaan joutuu vielä ostamaan erikseen, mutta ne ovatkin 50 kpl pusseissa.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------

Viimeksi muokannut Defender 110 : 17.03.2014 09:56
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.03.2014, 19:31
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Viikonloppuna tein autoon vuosihuollon, eli tuli vaihdettua öljyt akseleihin, vaihteistoihin ja moottoriin. Samalla tietysti vaihdoin kaikki suodattimet. Aikaa jäi myös sen verran, että ehdin viimeinkin viimeistellä vinssin ja valojen sähköt. Tuli tällä kertaa otettua paljon kuvia puuhastelun lomassa.

Tässä kuva uudesta umpion takasuojakuvusta ja umpiosta. Vaihdoin molemmat umpiot uusiin, koska vanhoista alkoi heijastinpinta jo lähtemään irti. Valotehoa tuli vanhoihin umpioihin verrattuna rutkasti lisää. Tähän saattoi tosin suurimmalta osalta vaikuttaa valojen releytys ja uudet paksut johdot.


Umpio paikallaan. Kiinnikkeiden sopivuus oli taattu, koska sarja oli Defenderiin.


Parempi puolisko vaihtoi samalla uuden ajovalokatkaisijan, sillä katkaisija on kovilla kun alkuperäisesti valoilla ei ole releitä. Katkaisijasta tuppaa nastat sulamaan iän myötä pois, kun kaikki valojen virrat kiertää niiden kautta. Nyt ei pitäisi tulla ongelmia, koska valoille tuli releet ja siis uusi valokytkin.


Uusi valojen ja Webaston sähköpääkeskus paikallaan lokarin alla.


Keulasta tuli nyt tämän näköinen, eli vähän Mikki Hiiri. Alkuperäinen ajatus oli laittaa lisäpitkät kaaren alapuolelle suojaan roikkumaan. Mutta koska FF500:set eivät olekaan symmetriset, oli ainut vaihtoehto laittaa ne näin. Saapahan jäähdytin edes vähän helpommin ilmaa ja kilvelle tuli hyvä paikka tuohon.


Kilpitelineen taitoin alumiinilevystä ja pulttasin kiinni rullaohjaimeen.


Vinssin pääkytkin tuli akkuvalintakytkimen viereen kuljettajan jalkatilaan.


Akkulaatikossa alkaa olla jo hieman ahdasta. Vinssin kaapelit ovat kuvassa alimmaisina olevat, joilla on harmaat läpiviennit.


Heräteostoksena tuli ostettua Defan akun jänniteilmaisin ja laitettua sille töpseli akkukotelon kylkeen. Tuo on siis ihan tupakansytytinliitäntään kytkettävä laite, joka ilmaisee eri värisillä ledeillä akun jännitteen. Nyt näkee kätevästi yhdellä vilkaisulla akkujen tilan, kun avaa oven ja on menossa autoon. Samalla sai kätevään paikkaan töpselin öljynvaihtopumpulle kun pumppaa auton alla öljyjä akseleihin ja vaihteistoihin.


Vinssin vaijeri tuli ennen käyttöä vedettyä ohjeiden mukaan ulos (7 kierrosta jäi kelalle) ja vedettyä takaisin kelalle vastuksen kanssa. Voimaa vinssissä tuntuu olevan hyvin, mutta mikään nopeushirmu ei tuo malli kyllä ole. Vinssi pääsi heti tositoimiin kun piti mökiltä kaataa sähkölinjaan kallellaan päin oleva puu. Puu kaatui jä sähkölinjakin jäi ehjäksi.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.09.2014, 07:47
Defender 110:n Avatar
Defender 110 Defender 110 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.01.11
Sijainti: Helsinki
Viestit: 72
Perusasetus

Pitkästä aikaa taas vähän päivitystä.

Eipä ole juurikaan tullut auton kanssa puuhasteltua muuta kuin ajettua. Tuli näet hommattua veneprojekti ja kesän vapaa-aika onkin oikeastaan kulunut venettä laitellessa ja sen kanssa ajellessa. Auto tuli käytettyä katsastuksessa heinäkuun puolivälissä ja meni läpi ilman mitään huomautuksia.

Viime viikolla auton alle alkoi muodostua vähän öljyläikkää, joten tuli sitten viikonloppuna tutkittua mistä oikein vuotaa. Tuli ajettua auto montulle ja sitten lampun kanssa käymään läpi mistä vuotaa. Selkeää vuotokohtaa ei puolen tunnin ihmettelyn aikana osunut silmään, sillä ilmeisesti ajoviima oli sen verran tehokkaasti levitellyt öljyä ympäriinsä. Öljyn värin ja hajun perusteella päättelin vuodon tulevan vaihteistosta. Öljyn tason tarkastus vahvisti epäilyksen, eli vaihteistossa öljyvajetta ja jakolaatikko täynnä. Sitten päätin putsata kaiken öljyn ja lian huolellisesti pois ja lähteä hakemaan vaihteistoon lisää öljyä ajatuksena, että josko vuoto näkyisi selvemmin pienen ajon jälkeen puhtaassa vaihteistossa.

Öljynhakukeikan jälkeen taas auton alle ja johan löytyi vuotokohta. Peruutusvalon katkaisijan juuresta vuotaa.


Jotta anturiin pääsee käsiksi pitää purkaa pois vaihteistotunneli, joka on hommana aika veemäinen.


Sitten pääsikin käsiksi vuotavaan katkaisijaan.


Ei muuta kuin katkaisija irti, sitten uusi kuparitiiviste ja tippa hydrauliikkatiivistettä kierteisiin ja takaisin kasaan.


Koska anturi ei ollut ihan löysälläkään, tuli mieleen josko olisi vuotanut siksi, että huohotin olisi tukkeessa ja sen takia ruikki mistä helpoiten paineet pääsee karkuun. Joten ei muuta kuin huohottimen banjoliitin auki ja paineilmaa putkeen, jossa tuntui kyllä ilma liikkuvan ihan hyvin.


Sen jälkeen ei muuta kuin kamat takaisin kasaan, öljyä laatikkoon ja sormet ristiin että vuoto loppuu. Toistaiseksi ei ole enää tiputellut mistään. Mutta eikös näistä sanota, että jos nää ei vuoda niin öljy on loppu.
__________________
_________________
Land Rover Defender
110 Td5 Vm.2002
---------------------------
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.09.2014, 08:32
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.397
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Defender 110 Näytä viesti
Mutta eikös näistä sanota, että jos nää ei vuoda niin öljy on loppu.
Joo, enempi kannattaa huolestua jos ei yhtään merkkaile reviiriään
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Land Rover 90/Defender Racingrabbit O/M/V Ajoneuvot 7 17.12.2010 17:40
Ostetaan Land Rover Defender 90/110 Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 3 06.05.2010 20:58
M/V: Land Rover Defender 110 Td5 Defe110 O/M/V Ajoneuvot 0 15.05.2008 16:09
M: Land Rover Defender 130 - 2005 O/M/V Ajoneuvot 0 15.08.2007 17:41
M: Land Rover Defender 110 landy O/M/V Muut 8 21.06.2005 07:17


Sivu luotu: 19:24 (GMT +2).