![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Meillä on tallilla pieni hydraulipumppu johon on laitettu letkut imulle ja paineelle. Sitä sitten pyörittää akkuporalla niin hyvin toimii ja öljyt vaihtuu..
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ite oon kokeillu semmosta käsipumppua laatikkoöljyjen vaihtoon ja se on pirun jäykkä jo minun tallin lämpösillä öljyillä(+5) eikä oo helppoa/mukavaa vedellä sitä auton alla. Tänä syksynä ostin porakonepumpun, joka ei ime ees 1l purkista ja kun saat öljyn pumpulle asti niin ainaki akkukoneella 1200 rpm lähinnä naurettava tuotto. Speksit sanoo muuta.. :P http://tuontitukku.fi/tuote/kwb-pora...4009315061009/ Noita on ilmeisesti parempiaki ja toimiva tuommonen riittäs mulle.. mielellään pitäs olla tuottoa jo akkukoneen kierroksilla.
__________________
Mitsu shogun 3d -87 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuolta olen yleensä katsellut referenssihintoja -> http://www.flowfitonline.com/acatalo...PUMPS_533.html . Satasen pintaan näyttäisi olevan rataspumput. En muista minkä kokoinen tuo JF:n pumppu on, mutta voin tarkastaa ensi kerran kun käyn tallilla.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Halpa ja toimiva: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M.../Pumppu-20365/
Ei toi millään lappoperiaatteella kyllä toimi, tuosta punaisesta "mokkulasta" kun puristeleee niin neste liikkuu.
__________________
Tumpula Racing Team |
#5
|
|||
|
|||
![]()
yli satkun nuo hydraulit tuppaa maksaan kun googlettelee..
Mitenhän vaikka tuollanen kuplan pumppu?? http://aircooled.fi/tuote/1285/oljyp...iselle-nokalle kansi toki vielä mutta akselissa ei liene tiivistettä.. http://aircooled.fi/tuote/1062/oljyp...flow-kierrolle tuohon sai letkun suoraan mutta pitänee tulpata sitte normilähtö? tai tollanen, on varmaan akselissakin tiiviste. http://www.skruvat.fi/Oljypumppu-P16887.aspx Tollanen rataspumppu nyt ainaki pumppaan niinku hydraulipumputki, mutta paljoko akkukoneen kierroksilla.. näitä oo kukaan tieten kokeillu?? halvempia ainaki olisivat.
__________________
Mitsu shogun 3d -87 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itse laitoin tuohon Wararenkaaseen vaihteistoöljyt (Fordin omaa, maksaa hunajaa nuo 2x litra, moottoriöljy FORD-markkisenä halvempaa kuin esim. mobil) ja laitoin laatikkoon noin 10mm reiällä olevaa kirkasta muoviletkua pitkin: +80 C asteista öljyä trattiin, meni varmaan reilusti alta 5 minuuttia tuossa 2x litran pullo! yhtäpitkään meni pullojen aukaisemisessa, pullo menee aika pehmeäksi: eikä kestä vääntää sinettitrengasta rikki! mutta muistaapahan seuraavalla kertaa ![]() Tuolle peräöljylle, alunperin 80w-90 nyt 75w-80; tein vanhasta Hiilidioksidi sammuttimesta täyttölaitteen; ylipaineventtiiliin juotin auton sisärenkaasta pelastetun venttiilin: siis paine menee nousuputkea pitkin sammuttiman pohjalle ![]() ![]() Ja tuon väliaikaisen hätäratkaisun tein oman BJ:n ensimmäisessä öljynvaihdossa reipas 20v sitten; Anttilasta ostettu 500 ml käsipumpulla en saanut varmaankaan desilitraa öljyä perään, kun alkoi valua väärästä päästä... Ja olin tyhmyyksissäni noudattanut ohjetta; ajon jälkeen lämpimästä perästä/vaihteistosta/kulmavaihteesta öljy valuu parhaiten ulos.... siis lämmintä +5 astetta, ja sekä etu- ja takaperä, että pää- ja jakovaihteisto ynnä vinssin kulmavaihde tyhjänä, ja aamulla piti olla jo 100 km päässä ![]() P.S tuo Pakkotilanteessa tehty Väliaikaisratkaisu toimii vieläkin... Kunhan löydän sopivan autoklaavin tms. säiliön+ kannen, teen siitä semmoisen säiliön, minne sopii ainakin kaikki litran pullot: ja sitten nousuletkuun hana, jolla saa stopattua öljyntulon-> noita "harvinaisempia" öljyä voi aja paineella suoraan litran pullosta, ja sitten voi valuttaa täyttöletkun tyhjäksi k.o pulloon. (parin kilon paineella, ja 8mm reiällä olella metrin mittaisella letkulla "normaalit" öljyt liikkuu "nätisti") p.s.s Kaikki Minun Tekemät viritykset k.o aiheen alalta lienee laittomia, siis pitää tehdä niin hyvin/ja vain omaan käyttöön, ettei tule vahinkoja.... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuo meidän pumppu on 2cc pumppu. Ei varmaan haittais vaikka olis isompikin kun tuntuu että porakone pääsee aika helpolla tuota pyörittäessä.
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa mun näkemys aiheesta. Pumppu on Yale trukista kotoisin, oli menossa romuun kun ei tuottanut enää kuin 90 bar.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kannu+letku+rätti+paineilmaa, ei tartte avaruusteknologiaa
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mitäs jännää siinä on
![]() Letku on valittu saapin laatikon täyttöreiän mukaan ja siihen ei sovi kuin 6x1.5 joten pajeron perien ja laatikon täyttö sujuu varmaan nopeemmin kun saa isomman letkun.
__________________
Mitsu shogun 3d -87 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Mä oon laittanut tällä:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moo...pumppu-260006/ Öljypurkit ens lavuaariin kuumaan veteen (niin kuumaa kun hanasta tulee) lämpeemään vartiksi (tai enemmän jos iso purkki) niin menee aika rivakasti perään ja laatikkoon tolla. Ja rauhalliset pumppausliikkeet ettei letku irtoa.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tuollaisen prototyypin rakentelin:
![]() Eli jääkaapin kompura, joka imee alipainetta tyhjennettyyn sammutinpulloon. Alipaine imetään säiliön yläreunasta (jossa ennen oli paineentäyttöventtiili), ja tuo ohut kirkas putki menee liittimeen josta menee paria senttiä vaille pohjaan asti teräsputki, joka on juotettu tuohon sammuttimen messinkiseen venttiiliosaan. Kaikki ylimääräiset aukot on tulpattu tai avarrettu. Alipainemittarin ajattelin vielä tuohon viritellä, niin siitä näkisi suoraan milloin kompuran voi sammuttaa. Kompura nimittäin imee maksimi alipaineen säiliöön aika vauhdilla, eikä päästä painetta vuotamaan takaisin päin. Kuvassa olevan öljypöntön lämpötila on n. -5C, ja viskositeetiltään 10w-30. Kirkkaan letkun sisäletkun halkaisija on 3mm, että sen saa työnnettyä mittatikun reiästä sisään. Kaikkea sitä ihminen väkertelee kun on tarpeeksi laiska tunkkaamaan autoa ylös öljynvaihtoa varten ![]()
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Jeps... eilen kokeilin isommalla letkulla tuota porakone pumppua (10mm sisä halk.) 5cm pätkä loppuun vain tuota 6x1.5mm että sopii saapin laatikonrööristä sisään.. kylläpä liikku eri tahtiin ja imee ilmatkin äkkiä imuletkusta! pitää vain joku säiliö vielä viritellä sisua45 tyyliin, ettei sotke törppöä vaihtaessa.
Vielä jos öljyt lämmittää niin varmasti liikkuu, nyt ne oli sitä 5-10 astetta.
__________________
Mitsu shogun 3d -87 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Sisu a-45 / proton jakolaatikkoon räjäytyskuvia? | farmari | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 12.08.2007 14:50 |
Bj:iin jakolaatikkoon ATF:ää?? | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 02.05.2006 06:29 |
LJ:N jakolaatikkoon välityksiä | TML | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.04.2005 05:51 |
automaatin sovitus bj jakolaatikkoon | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 14.04.2005 05:42 |
Vinssissä käytettävät voiteet ?? | Tapsa_ja_Dumbo | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 25.02.2005 21:12 |