![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() KataloogejaNetistä bongattua, pääosin Grand Cherokee ZJ:n kuvastoja ja opuksia. Grand Cherokee ZJ OEM parts catalog: https://db.tt/FuRtfG44 Grand Cherokee ZJ Service Manual: https://db.tt/zlFMnJEN Crown Jeep Parts catalog: https://db.tt/tBSKuOo1 - Saatavilla lähes joka kaupasta KTS-Parts ZJ catalog, DE: https://db.tt/BZY1HuDF - http://shop3.kts.de
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Uutena & onnellisena (?) Jeepin omistajana piti tehdä hieman nettiostoksia. Tein 11 kaupan hintavertailun tuonne "nettikaupat" osioon:
http://forums.offipalsta.com/showthr...81#post1098581 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Pinionin stefan vaihto
Meikäläinen täyttää näköjään tätä topicia, mutta kysyn kuitenkin =)
Perän pinionin stefa näyttää vuotava ja pitäisi vaihtaa uusi. Ohjeita on muutama täälläkin, mutta ensikertalaiselle silti uusi operaatio.. Samalla peräöljyt mennee vaihtoon. Meneekö edes suurin piirtein näin? - Perästä koppa auki ja öljyt pihalle + ilmeisesti letkulla pohjalta imemällä, kun roppua ei ole? - Merkitään kardaanin asento Yokeen nähdeen. Takakardaani irti. Takapäästä pultit auki ja kardaani tulee jakolaatikosta vetämällä pois? - Testataan viisarilla varustetulla momenttiavaimella pinionin akselin vierintävastus - Pinionin yokesta napakka ote ja mutteri auki - Yoke irti, stefa pois ja uusi tilalle - Mutteri takaisin ja tiukataan, kunnes vierintävastus pinionissa on sama. Mutterilukite väliin - Kardaani kiinni - Peräkopan tiivistepintojen puhdistus, uusi tiiviste (tai liimaa) kansi kiinni. - Peräöljyt sisään + purkki LS-lisäainetta - Kovaa ajoa Virallinen ohje näyttää olevan tuohon vierintävastukseen: "The required preload torque is equal to the amount recorded during removal plus an additional 0.56 N·m (5 in. lbs.)." Tässä kohtaa tosin hämää mm. täällä mainittu ohje mutterin kireydestä "255 ft-lbs" elikäs 345Nm. Eikös tuo ole jo melko napakasti väännetty? http://www.pirate4x4.com/articles/te...sta/Gear_Setup Vastaavasti Timo_L mainitsee täällä, että "tse olen aika usein tehnyt niin, että kiristää mutterin niin ettei enää tunnu klappia ja siitä jonkun 1/4 kierrosta kireämmälle ja testaa vielä ettei tunnu liian jäykältä." http://forums.offipalsta.com/showthr...eri#post878462 Jotenkin tuntuu että tuo 345Nm ja Timon ohje eivät täsmää..? Omasta momenttiavaimesta loppuu kyllä jo asteikkokin 210Nm kohdalla ![]()
__________________
* * * * * * * * * Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
345Nm on krymppirenkaan lyttäämiseen, jos käytetään uutta krymppirengasta (teoriassa aina pitäisi, mutta ei tosiaan ole iahn välttämättömyys). Tosin tuo lukema on aika pieni siihen, yleensä ohjeissa lukee jotain tyyliin "At least 250lbs/ft for crush sleeve...", mulla taisi yhtä välitystä asentaessa tarvita reilusti yli 400Nm.
Jos käytät uutta krymppirengasta, niin pitää kiristää niin kauan että pinionin esijännitys on oikea. Kun krymppirengas alkaa puristua kasaan, esijännitys kasvaa todella äkkiä, eli hyvin vähän kerrallaan kiristystä ja mittaus aina välissä. Viisarityyppinen momenttiavain on tuossa kova sana, tai sitten pieni kalavaaka ja suoraa vetoa sivulle millä sitten ikinä vääntääkään. Uusille pinionin laakereille esijännitys on danan pikkuperissä pinionia pyöritettäessä (vetarit ja murikka irrotettuna) n.2-4Nm, vanhoilla laakereilla n.1-2Nm. Eli ei kannata sekoittaa noita kahta momenttia kun on pikkuinen ero ![]() ..ja siksipä tuo ohje minkä joskus toisessa topikissa annoin jos ei vaihda krymppiä, kiristää juuri sen verran että välystä ei tunnu, ja siitä hitunen lisää. Ei ole oikea tapa tehdä, mutta ei silloin mene kovin helposti liian kireälle eikä jää myöskään väljäksi. Paras tapa on tiputtaa murikka irti joka tapauksessa, varsinkin jos ei ole ihan varma mitä tekee. Helpompi tuntea onko siellä minkälainen vastus. Ei käytännössä saa kädellä pyörittäessä harata yhtään vastaan, tai laakerit palaa alta aikayksikön. Pinionin mutterin kierteistä aina rasva/ muu paska veks, ja mutteri (vahvalla) lukitteella kiinni.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä että selvisi, niin en vetäisi vanhaa laakeria ensin 345Nm momenttiin =)
Näkemättä auton alle, en heti hahmota, minkälainen homma on irrottaa vetarit ja perämurikka. Tallissa on tilaa ainakin puoli metriä auton sivuilla, joten ei niitä vetareita ainakaan kokonaan saa pois vedettyä ![]() - Pystyykö tuon tekemään (laiskana ja osaamattomana..) pelkästään perä ilmaan ja renkaat pois -menetelmällä? Korjausopas antaa tällaista infoa Dana 35:n kohdalla ja vieläpä erillismaininta, etteivät jarrut saa laahata = murikka ja vetarit paikallaan. Siinä tosin otetaan myös pinionin akseli pois stefan vaihdon yhteydessä? Tai sitten tuli häiriö kielten ymmärryksessä..
__________________
* * * * * * * * * Jeep Grand Cherokee ZJ -94 5.2L V8 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ei tarvitse vetareita ulostaa, mutta jarrut pois, eli rumpu tai levyt pois, ettei mittaa pinionilta jarrujen laahausvoimaa ;-)
__________________
Killing time is not murder |
#7
|
||||
|
||||
![]()
^- oliskohan se ollut jotain pari newtonia kun vetarit ja murikka lisää tuota vastusta.. jos en väärin muista? Pääasia tosiaan että jarrut ei laahaa, en minä itse ole jaksanut stefan vaihdon yhteydessä vetareita tai murikkaa yleensä irrottaa.
Meinasin lähinnä tuossa yllä sitä, että jos ei ole kokemusta stefan vaihdosta ja/ tai pinionin tarvittavasta kireydestä, niin helpommin tuntee kun ei ole ylimääräistä pyörivää massaa mukana.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jeepin peilinlämmittimet ei toimi.
Missä muualla on sulakkeita kun repsikan jalkatilassa? Ja mikä sulake on peilinlämmittimille? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |