Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.01.2014, 22:00
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Kyllä mulla on nyt kahdesta autosta mitattu. Verrataan johonkin valmistajan ilmoittamaan mittaan. Mulla oli molemmissa tapauksissa verrokkina kattokorkeus. Ja uuteen otteeseen merkattiin sitten matka pyörän navasta lokarin reunaan niin on helppo virkavallan seurata ettei nostella jälkeenpäin lisää.

Ja tuo dokumentti mistä alkuperäinen korkeus katsotaan pitää olla sulla itselläsi, ei kuulu inssin hommiin alkaa haalia sitä jostain.
Multa ei ainakaan ole koskaan mitään lappuja vaadittu minkään vehkeen kanssa, että ihan vain ilmoittanut paljon alusta korottaa. Eihän tuollaisilla kattokorkeuslapuilla mitään tee, koska jos renkaat ovat jotain muuta kuin tehdasoriginaalit(ja kukaan ei voi vaatia leimarenkaiksi just sen kokoisia), niin kyllä tulee epäluotettavia tuloksia joka tapauksessa.

EDIT: Sitäpaitsi on helppo mitata paljon soa korottaa ilman mitään lappuja muutenkin, kun käytössä täytyy kuitenkin olla vakiolatit...

Kyllähän ne tuppaa merkkaamaan otteeseen juurikin nuo navasta lokarin reunaan, mutta ei kyllä ole kukaan koskaan niitä tarkastellut missään, ei konttorilla eikä tien päällä.

__________________
-Pauli-

Viimeksi muokannut Palex : 24.01.2014 22:06
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.01.2014, 22:07
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Multa ei ainakaan ole koskaan mitään lappuja vaadittu minkään vehkeen kanssa, että ihan vain ilmoittanut paljon alusta korottaa. Eihän tuollaisilla kattokorkeuslapuilla mitään tee, koska jos renkaat ovat jotain muuta kuin tehdasoriginaalit, niin kyllä tulee epäluotettavia tuloksia joka tapauksessa.

Kyllähän ne tuppaa merkkaamaan otteeseen juurikin nuo navasta lokarin reunaan, mutta ei kyllä ole kukaan koskaan niitä tarkastellut missään, ei konttorilla eikä tien päällä.
Dokumentissa tulee lukea millä renkailla mitta on annettu ja loppu on ollut matematiikkaa ja rullamittaa.

Mulla on kerran sattunut sellainen ratsia kohdalle missä oli jotain katsureita mukana ja ne tarkisti mitat. Syksyaikaa se oli et oiskohan ollu pääpaino renkaiden tarkistuksissa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.01.2014, 22:09
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti

EDIT: Sitäpaitsi on helppo mitata paljon soa korottaa ilman mitään lappuja muutenkin, kun käytössä täytyy kuitenkin olla vakiolatit...
Mites toi sitä helpottaa?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.01.2014, 22:11
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Mites toi sitä helpottaa?
Siten, että jos akseli on aluperin pakan päällä, niin aika helppo siitä päätellä paljon tulee korotusta kun se vain yksinkertaisesti siirtyy pakan alapuolelle. Matematiikkaa ja rullamittaa nääs...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.01.2014, 22:17
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Noup.

Ensimmäinen kohta missä menee metsään on pakkojen kiinnityspintojen korkeus. Harvoin jää se vanha sinne alle vertailukohdaksi. Tai uusi tulee samoilla mitoilla päälle. Toinen asia on että säilyykö kaikki lehdet pakassa.
Ja kolmas on jousien kuoleentuminen. Valmistajan mitat on tietysti otettu uusilla ja ryhdikkäillä jousilla ja silloinkin yläkanttiin eli korotusvaraa voi olla aika reilustikin.

Bj-75 johon taannoin tein soan oli vaipunut jo valmiiksi 5 senttiä noista ilmoitetuista mitoista eli kun soata suunnittelin niin pelivaraa olikin 200mm kokonaiskorotukselle niin että kaikki pykälät vielä täyttyvät.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.01.2014, 22:26
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Noup.

Ensimmäinen kohta missä menee metsään on pakkojen kiinnityspintojen korkeus. Harvoin jää se vanha sinne alle vertailukohdaksi. Tai uusi tulee samoilla mitoilla päälle. Toinen asia on että säilyykö kaikki lehdet pakassa.
Ja kolmas on jousien kuoleentuminen.
Puhutaan kuitenkin melko pienistä mitoista miten paljon nuo jousipedit voivat korkeuden puolesta heittää, ennen kuin aletaan jo puhumaan korottavista jousipedeistä, joten ihan samanlaisia "noin-mittoja" saa kyllä aikaiseksi kun muutenkin rullamitan kanssa esim auton korkeutta ja renkaan halkaisijaa mittaillessa...

Ja on kyllä teilläpäin vainoharhaisia ja epäileväisiä katsureita, jos kaikki pitää millilleen dokumenttien kanssa käydä läpi, eikä edes uskota asiakkaan sanaan pätkääkään!

Ja kerran tuo korottamishomma ei muutenkaan pitäisi olla mikään kilpailu siitä, että kuka onnistuu korottamaan laillisesti autoaan eniten, niin mitä vitun väliä sillä on paljon on jouset lässähtäneet ja paljon on nykyinen kattokorkeus yms. Minä ainakin korotan autojani vaan justiinsa niin vähän kuin vain on mahdollista, enkä yritäkään minkään selkeästi puoli metriä korotetun kötöstyksen kanssa leimalle. Asiallisesti rakennettu auto näyttää asialliselta ihan ilman mitään turhaa pilkun viilausta ja rullamittailuja...
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.01.2014, 22:34
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Juu niin määkin. Mut se tahtoo olla melkoisen vaikeaa toteuttaa soa tuon 75mm sisällä.
Varsinkin jos akseliputkikin on jo 82mm...et sikäli hyvä kun todennetaan jotenkin muuten.

Toki susukissa on varmaan sen verran pienempää osaa että mahtuu mittoihin mutta isommissa tulee vastaan.

Renkaita ei mitata, ne katsotaan kirjasta.
Eikä toi ainakaan mua ole koskaan rieponut että tarkistetaan. Selkeä meininki eikä jätä varaa jossittelulle. Nää oli molemmat tiedossa jo tekovaiheessa et mitataan ja rajoissa tulee pysyä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.01.2014, 23:08
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Juu niin määkin. Mut se tahtoo olla melkoisen vaikeaa toteuttaa soa tuon 75mm sisällä.
Varsinkin jos akseliputkikin on jo 82mm...et sikäli hyvä kun todennetaan jotenkin muuten.
Ok, tuo oli kyllä hyvä pointti, joten I stand corrected! Ehkä se on parempi joo kun mittaillaan kattokorkeuksia vain! Itse kun vaan kierrejousia harrastan, niin ei ole niin tarkkaan tarvinnut pohtia noita soa-hommia, joten ei tullut ihan loppuun asti kyllä ajateltua tuota hommaa...

Taidan mennä nukkumaan täältä höpöttämästä!
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kieron etuakselin mittaaminen Killer-Wo Tekniikka & Jutustelu 5 22.01.2013 20:58
Vitarasta yleensä? Jouni_S Tekniikka & Jutustelu 17 13.09.2012 20:32
Korotuksen suuruus? Vihavainen Tekniikka & Jutustelu 3 02.02.2009 18:01
Safarit yleensä T€€MU Tekniikka & Jutustelu 27 19.07.2005 06:35


Sivu luotu: 20:35 (GMT +2).