Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.12.2013, 10:33
petpi petpi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 10.03.10
Sijainti: Tampere
Viestit: 251
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Vastussarja sitä hoitaa ja käyttöpaneli vaan ohjaa, yleensä tuohon vikaan on riittänyt vastussarjan vaihto, ne on joskus ollu jopa uutena viallisia...
Saako sun kautta vastussarjaa? Linkkiä?
Missä se sijaitsee autossa? Eli kuinka paljon pitää purkaa?

__________________
________________

-98 Jeep Grand Cherokee 5.9 LX
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.12.2013, 11:23
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petpi Näytä viesti
Saako sun kautta vastussarjaa? Linkkiä?
Missä se sijaitsee autossa? Eli kuinka paljon pitää purkaa?
Saa, tuossa: http://www.jamant.fi/vastus-9798-mop...aa-p-2890.html , kojetaulun alla, lämmityslaitekotelossa puhaltimen ja ilmastoinnin kennon välissä, kotelon alapuolella (kumarru syvään jalkatilaan), kahdella ruuvilla kiinni...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.01.2014, 15:03
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Vaimo alkoi ihmetellä kun Jeepin kulutus oli kasvanut, ja kun sitten itsekin ajoin sillä niin kulutusmittarin lukemat olivat noin viisi litraa poskellaan, eikä voimaakaan oikein ollut. No, tossa 5.2 Magnumissa on muunmuassa ongelmaa plenumin tiivisteen kanssa joka aiheuttaa kulutuksen nousua ja katin tukkeutumista pitkässä juoksussa. Kun sitten kurkkasin imusarjan sisälle niin öljyähän siellä oli. Sen isompaa testiä en sille tehnyt, mutta jos epäilee plenumin tiivisteen olevan paskana niin PCV-venttiilistä ja kampikammion huohotusventtiilistä letkut poistamalla ja peukaloilla tukkii k.o venttiilien reiät, pitäisi ehjässä koneessa syntyä painetta. Jos tiiviste on viallinen niin sitten venttiileissä tuntuu imu.
Purkaessa eka ongelma oli polttoaineputken kiinnitys kiskoon. Siihen tarvitaan samanlainen työkalu kuin millä ilmastoinnin liittimet aukeaa, mutta mistäs sellaisen lauantai-iltana saat. Hetken mietittyäni otin kaapelikengän jossa on 8mm sisäreikä holkissa, sahasin sen poikki ja halki, jolloin sillä sai painettua lukon auki.



Imarin päädyissä oli öljyvuotoa, välissä olevat korkkitiivisteet olivat poikki.



Oli melko rytöisen näköinen tuo imusarjan pohja sekä nostinlaakso, useampi milli tuota palanutta karstaa kiinni.



Olihan siellä öljyä, ei kuitenkaan ihan posketonta määrää mitä joillain on ollut, ja tiivistekin oli ehjä, vaikkakin jo hyvää matkaa irtoamassa.



Öljy on todennäköisesti peräisin viallisesta PCV-venttiilistä, joka olikin aika täys karstaa, joten tuo kara ei edes peittänyt reikää vaikka miten käänteli.



Uus venttiili. Oli tuo PCV:n letkukin halki imarin päästä, saattoi sekin osaltaan sekoittaa käyntiä.



Ja kun amerikassa laitetaan alumiinia, niin miksen minäkin Noissa tiivistevioissa yks tekijä lienee se, että alumiinin ja teräksen lämpölaajeneminen on erilaista, joka sitten aikaa myöten johtaa ruuvien löystymiseen. Ja ne ruuvitkin on tehtaan toimesta liian pitkät, pohjaavat just liian aikasin.



Ihan valtavasti en jaksanut hifistellä ton muotoilun kanssa kun saha otti ja hajosi, enkä viitsinyt snurralla ajaa muotoja kun siihen ois tarvinnu ohjurin lisää.



Ja jotta homma ei liian helposti sujuisi, kaikista veemäisimmässä paikassa oleva ruuvi meni poikki!!



Lämpöä vähän niin irtoaa



No, jakajan joutui ottamaan pois että pääs kunnolla pihtien kanssa käsiksi, jolloin onnistuin pyöräyttämään jakajan akselia. Siinä on sitten 50/50 mahollisuus osua oikeaan, joten tuotti pientä lisähommaa saada se kohdalleen. Tässä vaiheessa oli jo 13 tuntia töitä takana, kun heti palkkatyön jälkeen kävin Jeepin kimppuun, niin välillä löi aivoissa rattaat tyhjää.

Onnistuihan sekin lopulta. Vesimpumpunkin vaihdoin samalla, olihan se jo pari vuotta odottanut hyllyssä Laakeri oli kunnossa, mutta aina kun käytti lohkolämmitintä se kusi nestettä maahan.



Jätin korkit laittamatta, sen sijaan mustaa paskaa hyvän kokoinen palko ja annoin sen kuivua kosketus kuivaksi, sitten imari paikalleen. Jälkeenpäin olen kironnu ku en hoksannu laittaa liimaa vesikanavien ympärille, nyt nimittäin vaikuttais siltä että jostain vuotaa pikkasen nestettä palotilaan. No, jos se irrotuttaa imarin uudelleen, niin sujuu ainakin nopeammin



Nuo imarin ruuvit on eräiden lähteiden mukaan mallia TTY, eli uudet aina kun joutuu imarin irroittamaan. Mä en riittävän pitkiä saanut mistään siihen hätään, joten riskillä kiristin vanhat. Ja kyllä niissä tuntui venymistä, yhden jouduin jättämään löysemmälle kun momenttiavain ei naksahtanu vaikka kuin käänsi, voi olla että se mahdollinen nestevuoto on just siellä.
Ja koska olin yhtä 5/16-18 x 2 1/4" ruuvia köyhempi, oli pakko tehdä M8-kierre yhteen kannen nurkkaan. Pitää etsiä jotain insertti ja korjata se jos ton vielä avaan.

Arvatenkaan kulutus ei muuttunut tolla remontilla, joten lainasin kaverilta OBD-skannerin ja katsoin anturitietoja. Muuten kaikki ok, mutta MAP näytti tyhjäkäynnillä 10-11 kPa lukemaa, ja kierroksilla 7-9 kPa. Kierroksilla (WOT) sen pitäis olla noin 100 kPa. Vikakoodia ei ollut, koska sähköisesti se oli rajoissa eikä ollut katkoksia piirissä.

Tuossa läppärungon edessä se sijaitsee. Putsasin ton putken ettei sinne jää mitään ahdistamaan, samaten anturin pohjaan tulevan 90-asteisen letkun pätkän tarkistin ettei ole rikki.



Siinähän se. Nyt kulkee niinku ennenkin, ja kulutuskin tippui entisiin lukemiin.

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 11.01.2014 15:47
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.01.2014, 15:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Jeps, tuo plenum on vähän ongelmallinen näissä koneissa alkuperäisessä mallissaan. Köykämiinistä uusi niin pitäisi toimia moitteetta. Minulla ei vielä ole (*KOP KOP*) oireillut, mutta ensi kesänä ajattelin vaihtaa kuitenkin. Alkaa olla ikä ja kilsat sellaisia että hajoaa kohta kuitenkin. Samalla uusii sitten muutaman muunkin jutun (nokkaketju & tiivisteet, alkanut vähän pissiä vettä ja öljyä etupäästä).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.01.2014, 15:57
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Kannattaa tosiaan varata reilusti tiivisteitä tohon remonttiin, mä en hoksannu esimerkiks suuttimien o-renkaita ja tb:n tiivistettä ostaa, joten en voinut laittaa imusarjaa pesukoneeseen. Kyl sieltä enimmät sai pois mut mielellää oisin pessy viimisen päälle puhtaaks.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.01.2014, 21:16
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

No paljos kulutus oli ennen remonttia ja sen jälkeen?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.01.2014, 21:19
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janne1986 Näytä viesti
No paljos kulutus oli ennen remonttia ja sen jälkeen?
Siellähän luki että viitisen litraa poskellaan.. Eiköhän tuo 5.2 vie kaupungissa sen 18-25, ja maantiellä 13-17 kaasujalasta ja rengastuksesta riippuen. Plenumin tiivisteen vuodon huomaa ajossa ihan varmasti jos on yhtään pahempi, sen lisäksi että kulutus kasvaa ja paskaa on koneessa, niin ainakin riittävän pahasti vuotava aiheuttaa myös nakutusta kun konetta rasittaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.03.2014, 20:27
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Arvatenkaan kulutus ei muuttunut tolla remontilla, joten lainasin kaverilta OBD-skannerin ja katsoin anturitietoja. Muuten kaikki ok, mutta MAP näytti tyhjäkäynnillä 10-11 kPa lukemaa, ja kierroksilla 7-9 kPa. Kierroksilla (WOT) sen pitäis olla noin 100 kPa. Vikakoodia ei ollut, koska sähköisesti se oli rajoissa eikä ollut katkoksia piirissä.

Tuossa läppärungon edessä se sijaitsee. Putsasin ton putken ettei sinne jää mitään ahdistamaan, samaten anturin pohjaan tulevan 90-asteisen letkun pätkän tarkistin ettei ole rikki.



Siinähän se. Nyt kulkee niinku ennenkin, ja kulutuskin tippui entisiin lukemiin.

[/QUOTE]


Tulikos sulla uusi anturi?
Vai riittikö pelkkä letkun puhdistus?
Itse äsken kattelin tolla bluetooth lukijalla noita arvoja.
Näytti sellasta 30kpa tyhjäkäynnillä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.03.2014, 11:41
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Uuden anturin laitoin. Ei se putki/letku tukossa ollut, varmuuden vuoksi suhautin cleaneria läpi. Anturin vaihdolla alkoi toimia, mutta se mikä ihmetyttää on että BT-skanneri ja Torque näyttää edelleen samoja lukemia.
30 kPa tyhjäkäynnillä on kohdallaan.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.03.2014, 13:25
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Niin millä kierroksilla pitäisi olla 100kpa?
Kun ei tuntunut paljon muuttuvan noin 2000rpm
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.03.2014, 14:00
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

WOT = wide open throttle eli kaasu pohjassa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 29.04.2014, 19:48
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Vaimo alkoi ihmetellä kun Jeepin kulutus oli kasvanut, ja kun sitten itsekin ajoin sillä niin kulutusmittarin lukemat olivat noin viisi litraa poskellaan, eikä voimaakaan oikein ollut. No, tossa 5.2 Magnumissa on muunmuassa ongelmaa plenumin tiivisteen kanssa joka aiheuttaa kulutuksen nousua ja katin tukkeutumista pitkässä juoksussa. Kun sitten kurkkasin imusarjan sisälle niin öljyähän siellä oli. Sen isompaa testiä en sille tehnyt, mutta jos epäilee plenumin tiivisteen olevan paskana niin PCV-venttiilistä ja kampikammion huohotusventtiilistä letkut poistamalla ja peukaloilla tukkii k.o venttiilien reiät, pitäisi ehjässä koneessa syntyä painetta. Jos tiiviste on viallinen niin sitten venttiileissä tuntuu imu.
Purkaessa eka ongelma oli polttoaineputken kiinnitys kiskoon. Siihen tarvitaan samanlainen työkalu kuin millä ilmastoinnin liittimet aukeaa, mutta mistäs sellaisen lauantai-iltana saat. Hetken mietittyäni otin kaapelikengän jossa on 8mm sisäreikä holkissa, sahasin sen poikki ja halki, jolloin sillä sai painettua lukon auki.



Imarin päädyissä oli öljyvuotoa, välissä olevat korkkitiivisteet olivat poikki.



Oli melko rytöisen näköinen tuo imusarjan pohja sekä nostinlaakso, useampi milli tuota palanutta karstaa kiinni.



Olihan siellä öljyä, ei kuitenkaan ihan posketonta määrää mitä joillain on ollut, ja tiivistekin oli ehjä, vaikkakin jo hyvää matkaa irtoamassa.



Öljy on todennäköisesti peräisin viallisesta PCV-venttiilistä, joka olikin aika täys karstaa, joten tuo kara ei edes peittänyt reikää vaikka miten käänteli.



Uus venttiili. Oli tuo PCV:n letkukin halki imarin päästä, saattoi sekin osaltaan sekoittaa käyntiä.



Ja kun amerikassa laitetaan alumiinia, niin miksen minäkin Noissa tiivistevioissa yks tekijä lienee se, että alumiinin ja teräksen lämpölaajeneminen on erilaista, joka sitten aikaa myöten johtaa ruuvien löystymiseen. Ja ne ruuvitkin on tehtaan toimesta liian pitkät, pohjaavat just liian aikasin.



Ihan valtavasti en jaksanut hifistellä ton muotoilun kanssa kun saha otti ja hajosi, enkä viitsinyt snurralla ajaa muotoja kun siihen ois tarvinnu ohjurin lisää.



Ja jotta homma ei liian helposti sujuisi, kaikista veemäisimmässä paikassa oleva ruuvi meni poikki!!



Lämpöä vähän niin irtoaa



No, jakajan joutui ottamaan pois että pääs kunnolla pihtien kanssa käsiksi, jolloin onnistuin pyöräyttämään jakajan akselia. Siinä on sitten 50/50 mahollisuus osua oikeaan, joten tuotti pientä lisähommaa saada se kohdalleen. Tässä vaiheessa oli jo 13 tuntia töitä takana, kun heti palkkatyön jälkeen kävin Jeepin kimppuun, niin välillä löi aivoissa rattaat tyhjää.

Onnistuihan sekin lopulta. Vesimpumpunkin vaihdoin samalla, olihan se jo pari vuotta odottanut hyllyssä Laakeri oli kunnossa, mutta aina kun käytti lohkolämmitintä se kusi nestettä maahan.



Jätin korkit laittamatta, sen sijaan mustaa paskaa hyvän kokoinen palko ja annoin sen kuivua kosketus kuivaksi, sitten imari paikalleen. Jälkeenpäin olen kironnu ku en hoksannu laittaa liimaa vesikanavien ympärille, nyt nimittäin vaikuttais siltä että jostain vuotaa pikkasen nestettä palotilaan. No, jos se irrotuttaa imarin uudelleen, niin sujuu ainakin nopeammin



Nuo imarin ruuvit on eräiden lähteiden mukaan mallia TTY, eli uudet aina kun joutuu imarin irroittamaan. Mä en riittävän pitkiä saanut mistään siihen hätään, joten riskillä kiristin vanhat. Ja kyllä niissä tuntui venymistä, yhden jouduin jättämään löysemmälle kun momenttiavain ei naksahtanu vaikka kuin käänsi, voi olla että se mahdollinen nestevuoto on just siellä.
Ja koska olin yhtä 5/16-18 x 2 1/4" ruuvia köyhempi, oli pakko tehdä M8-kierre yhteen kannen nurkkaan. Pitää etsiä jotain insertti ja korjata se jos ton vielä avaan.

Arvatenkaan kulutus ei muuttunut tolla remontilla, joten lainasin kaverilta OBD-skannerin ja katsoin anturitietoja. Muuten kaikki ok, mutta MAP näytti tyhjäkäynnillä 10-11 kPa lukemaa, ja kierroksilla 7-9 kPa. Kierroksilla (WOT) sen pitäis olla noin 100 kPa. Vikakoodia ei ollut, koska sähköisesti se oli rajoissa eikä ollut katkoksia piirissä.

Tuossa läppärungon edessä se sijaitsee. Putsasin ton putken ettei sinne jää mitään ahdistamaan, samaten anturin pohjaan tulevan 90-asteisen letkun pätkän tarkistin ettei ole rikki.



Siinähän se. Nyt kulkee niinku ennenkin, ja kulutuskin tippui entisiin lukemiin.


Tuo oma grändi näyttäs kans tykkäävän bensasta, kun ajotietokoneen mukaan menee 27,9 litraa seka ajossa sataselle ja siltä se suurinpiirtein tuntuukin

Myös edellisen omistajan mukaan ei meinaa mennä päästötestistä läpi ilman että irrottelee huohotinletkuja, niin tuli vaan mieleen että oliskohan jotain samanlaisia oireita kun nämä?

Pystyykös tommosesta alkupään zj:stä tutkimaan jollain lukijalla noita anturitietoja?
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.04.2014, 20:36
JAMANT:n Avatar
JAMANT JAMANT ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 07.05.03
Sijainti: Espoo, .
Viestit: 4.071
Perusasetus

Testerillä pystyy lukemaan kaikkia anturitietoja vuosimallista -91 lähtien...
__________________
Killing time is not murder
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 29.04.2014, 22:59
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT Näytä viesti
Testerillä pystyy lukemaan kaikkia anturitietoja vuosimallista -91 lähtien...
Ok, pitänee käyttää jossain piuhanpäässä, niin jos vaikka sais jotain tolkkua tohon suureen kulutukseen. Lienee tuo risa map anturi ainakin vaikuttaa siihen, toki moni muukin. Samalla kun mittaisi hajut pakoputkenpäästä näkis mikä niitä vaivaa.
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 30.04.2014, 20:12
TsKo TsKo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.05.09
Sijainti: Loppi
Viestit: 208
Perusasetus

Joo, se PCV venttiili on ilmeisesti ihan takaiskuventtiilityyppinen kun tossa sitä tutkailin muunmuassa ja se ainakin pitaa ihan ok ja ei ollu ees kovin karstassa, että se päästöhäiriö on kyllä jossain muualla
__________________
-95 Dodge Ram 2500 4x4 5.9cummins td
-Miekka ja nakki risa polkupyörä kuskista ainakin tulee neliveto jossainkohtaa iltaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (0 jäsentä and 3 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 04:57 (GMT +2).