![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Ei sitä oksidikerrosta tartte ton puhtausluokan levyst juuri putsailla.jos nyt perus siisti sauma käy. Jos toi on jotai 4mm levyä ni alkaa vaatii virtaa jos on pulssitus päällä.tietysti jos saa saadettyy pulssin päällä olo aikaa esim, 70% ja alempaa virtaa vaikka 40% ni onnistuu pulssillaki niin et saa tunkeumaa ilman et kaikki 200a käytössä. Itse en pulssii juurikaa käytä kun jossai kerääjä säiliöissä missä ulkonäkö tärkein.toinen missä helpottaa kun tarvii saada ilmarako kiinni.joskus helpottaa myös lähellä reunaa hitsaamista ettei särmät sula. Tossa enemmänkin mun mielest vikana et joko saastunu elektrodi ja balance perseellää ja iha liian vähä virtaa.kaasulinssi voi olla myöski huono. Kokeile balance 65% negatiivista ja taajuus vaikka 100-120hz ja virtaa 130-150a. Pulssi päällä tarvii hitosti enemmä virtaa jos perinteinen hidas pulssi. Muista tuikkaa sitä lankaa sulaan reippasti kun lopetat ettei halkee.mitä puhtaampi alumini seos ni sitä halkeama ja vetykupla herkempi johtuen kapeasta sulaolo ajasta, noin 630-660astetta. Jos enemmän seos aineita niin pysyy sulana suuremmalla lämpötila alueella jolloin vety ehtii poistua. Alumiini lämpöliike raju ja jähtyessään supistuu ja jos ei tuuppaa lopetettaessa ylim lankaa ni saattaa halkee.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kyllä tossa pulssin aikaa saa säädettyä sekä virtoja. Aika opettelu kaikissa niissä napeissa. Kokeilen huomenna uudestaan noilla ohjeilla. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Minkä näköinen on saastunnut elektrodi?
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Siis jos siinä on vähänki muuta materiaalia.tai tummentunut eli palanut. Jos tummunu ni poikki yläpuolelta ja terotus elektrodin suuntaisesti ja sitte kevyt tylpistys.tykkään pistää akuporakoneesee ja sillä pyörittää kun terotan.
Smirgelissä tai nauhahiomakoneessa. Helpoin on jos vähäki on epäilyttävän näköne elektrodi ni poikki ja terotus. Mitä terotus kulmalla voi vaikuttaa kaaren terävyyteen.tosin vaikuttaa enemmän dc puolella. Jyrkkä terotus ni levee kaari ja loiva kulma ni päin vastoin. Kun mennään yli 120a ni muutuu toisteppäin.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Menee mustaksi, siniseksi, murenee, hapertuu...
Eli kaikki epämääräiset muutokset siinä nätissä piikissä, minkä alunperin teroitit/askartelit. ![]() Enpä ole tätä ketjua huomannut aiemmin. Yritän neuvoa parhaani mukaan. Koitetaan ehtiä taas joskus siellä paikan päällä kattomaan. Kyllä siihen hyvät säädöt löytyy. Muistat vaan, että se puhtaus on puoli ruokaa tig-hommissa ja varsinkin alumiinilla. Pidät kaikki laikat, teräsharjat, yms missä on jotakin mustaa materiaalia, poissa alumiinista. Poistat rasvan ja muista ettet pyörittele myöskään alumiinilisäainelankoja lattioilla/et käpäile niitä öljyisillä hanskoilla. Toki nättiä perussaumaa tulee vähän vähemmällä siisteysintoilullakin. ![]() Suutinta jos kallistat liikaa menosuuntaan, löytyy siitä yksi syy miksi tulee mustaa nokea sauman ympärille. Kaikki ylimääräinen palava lika/paska = sama homma. Ostin ilmastoidun maskin, voin lainata sitä jos tarvit. Suosittelen alumiinihommissa kiinnittämään huomiota siihen, ettei hengitä sitä paskaa yhtään. Äkillisiä vaikutuksia vittumainen pääkipu ja kuume, pitkäaikaisesti sitten muita juttuja... |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Onko porukalle kertynyt kokemuksia/näkemyksiä näista stahlwerk koneista?
Tarkoitus olisi hommailla jossain vaiheessa valovirta TIG, millä pystyisi tekemään satunnaisia köykämiinin hitsauksia sekä peltien liittelyjä. Houkuttelisi tuo 200a kone missä on plasmasta lähtien kaikki, mutta epäilyttää rajusti nuo kaikki samassa laitteet. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Alumiiniin en ole itse vielä kokeillu, mutta kaverin testien mukaan toimii siihenkin tuo TIG ihan jees. Puikkopuoli on ainakin certaniumin puikoilla hyvän tuntuinen. Sen verran kuitenkin tullut plasmailtua että lisäsuuttimia tilailin tuolta Stahlwerk myyjältä, nopea oli toimitus ja hinta kohtuullinen. Säätöjä löytyy paljon ja kaikki merkinnät saksan kielellä, tuskin ongelma sellaiselle joka TIGgiä enemmän on käytelly, muuten vaatii hieman ohjekirjan tulkintaa alkuunsa. Tosin plasma ja puikko puolen säätöjen kanssahan ei paljon tarvi nuppeja väännellä, vain kaapeleiden paikkoja muutella. Ihan hyvän olonen vehje kuitenkin, varsinkin hintaansa nähden. Näkee nyt sitten kuinka kestää vuosien mittaan.
__________________
www.jrasennus.fi |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Hitsailen työkseni alumiinia migillä ja tigillä. Pallo on OK perushommissa, mutta jos haluaa mitää vähän päätä ns. terävenpänä ja tehdä tarkenpaa työtä on taajuuksia muutettava. + - 50hz kokeilee. Jos murenee muuttuu mustaksi, siniseksi tuo elektrodi, toden näköisesti "jälkikaasu" aikaa pitäisi pidentää. Suosittelen elektrodiksi Mustalla tai tumman harmaalla leimalla olevaa. Toimii parhaiten, vihreä esim, joskus saattaa räkästä sytyttäessä tai joskus hitsatessa. alumiinilla puhtaus on kaikkein... Ja liika alumiinipitoisuus vaikuttaa keskushermostoon. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
itse en vihreätä elektrodia ole käyttänyt enään ollenkaan.
oikeestaan pelkästään kultasta. vihreä todellakin palloutuu helposti, mikä ei mun mielestä ole välttämättä kovin tavolteltavaa. ennen kun ei ollu invertteri koneita missä pääsee balancee pelaamaan niin käytettiin vihreätä paljonkin. nykyään minä ainakin haluan pitää elektrodin mahdollisimman terävänä jolloin valokaari on tarkka. jos se on täysin pallo niin valokaari vaeltaa, varsinkin pienemmillä virroilla. jos balance on säädetty sopivaksi niin elektrodi pysyy terävänä.ei tosin yhtä terävänä kuin dc puolella hitsattaessa. lievästi palloutuu siis, mutta vain hieman. eli balancella pidetään elektrodi terävänä ja taajudella vaikutetaan kuin leveetä saumaa tulee. jos elektrodin pää on täysin pallo ja suurempi halkaisialtaan kun muu elektrodi, vaihda suurempi elektrodi ja säädä balancea korkeemmalle. säädöt alkaa olee kohdillaan kun elektrodi pysyy suht terävänä ja vain kärki on pyöristynyt, yleensä vielä sähkön sininen väriltään. tällöin ollaan aika hyvissä säädöissä. joissakin hommissa on suurempi palloutuminen haluttua, mutta harvemmin ainakin omissa hommissa. itse harvemmin hitsaan alle 100Hz. tykkään että kaari ei vaella. osin kun kone alkaa oleen äärirajoilla ja halutaan mahdollisimman paljon lämpöä kappaleeseen, silloin kun tiputtaa taajuutta esim 60Hz niin saadaan suurin lämmöntuotto. myös kaarimuodolla voi vaikuttaa hitsaustapahtumaan. vahhat muuntajat kykenee vaan siniaaltoon mitä en itse käytä ollenkaan. järkyttävä ero nykyiseen kanttiaaltoon missä alkaa tavara sulaa huomattavasti nopeemmin. ja puhtaus on puoliruokaa alsa hommissa. useimmiten balancen pystyy säätämään 75% ja edelleen tulee siistiä saumaa. suosittelen käyttämään kaasulinssiä, kaasusuoja pysyy huomattavasti parempana kun perinteisellä, jolloin sauma on edustavamman näkönen. muutenkin alumiini hommissa elektrodin koko on tärkeempää valita oiken kun dc puolella hitsattaessa.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Siinä on tietopakettia. Itellä huonompi ulos- anti.. ![]() Mutta juu muistan että kultasiakin elektrodeja olis, mutta kyllä melkein meijän firmas vaan mustia on.. Kun hyväksi todettu, mutta enpäs nyt muista oliko erivalmistajilla eri värit vai oliko nuo standardit.. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Se elektrodi on aika tarkka sitte, eli jos oot vaik mustaa hitsannu aikasemmi ja yrität sillä putsaa ni onnistu hyvin.
Mikä eletrodi, ite suosin kultasta. Puhdasta volframia en käytä kun ees tykkää et se palloutuu hirveesti. Suosiolla poikki ja terotus sopivasti. Jos balance kunnos ni pystyy hitsaa noin puhdasta aika mukavasti elektrodi hieman terotettuna. Epäilen et sul on kaasun saannissa häikkää jos ei onnistu ilman linssiä. Noin 7l/min pitäis riittää. Pistä esikaasua vaikka puol sekunttia. Virran laskuaikaa vai 4sekunttia ja jälkikaasuu 7-10 sekuntia. Nii ja kai sul on johdot konees oikei päi? Eli poltin miinuksee.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. Viimeksi muokannut tjl : 29.12.2013 20:03 |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kultanen elektrodi. Kone kääntää napasuuden napista. |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Sitte noilla säädöillä onnistuu varmasti. Jos ei ni jossai vikaa.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| hitsaus | Kirk | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.05.2008 19:29 |
| m:ac/dc hitsaus keskus | SAMROCK | O/M/V Muut | 10 | 18.10.2007 11:49 |
| Banjon hitsaus | Uazmies | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 09.10.2007 18:57 |
| Hitsaus kysymys | panzer | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 28.03.2007 20:16 |
| HJ:n rungon hitsaus | _JJ | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 30.07.2006 19:42 |