![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Tarina jatkuu.. Keväällä 2010 alkoi koneesta kuulua ilkeää kilinää ja kolinaa. Käydä hörskytti mutta kuormitettuna rupes pitämään ääntä. Suutinputkia irroittamalla kolina paikallistui ykköspyttyyn. Suuttimien vaihto 1 ja 2 välillä mutta kolina pysyy ykkösessä. Ei auttanut kuin ottaa kone pois. Sedältä sain lainaan samanlaisen moottorin jonka hän oli vaihtanut pois omasta 411 mogistaan öljyä vuotavana. Lainamoottori piti olla vain väliaikais ratkaisu mutta siellähän se vieläkin on. Ja sitä öljyä on tosiaan lähes yhtäpaljon koneen ulkopuolella kuin sisäpuolellakin. Nosturiauto on kätevä apulainen: Pannu irti: Purin moottorin ja ykkös mäntä näytti siltä niinkuin olis ajettu kiviä läpi. Männänrenkaat oli poikki mutta paloja ei puuttunut. Varsinainen kalkatuksen syy jäi kyllä vähän epäselväksi. Laakerit oli kaikki ihan kunnossa. Kai nuo katkenneet männänrenkaat sitten? Ihan murheitta tuo lainamoottorikaan ei ole kulkenut vaan kansipahvi piti vaihtaa syksyllä 2012. Sen sai sentään tehtyä nostamatta ohjaamoa pois koneen päältä. Välillä sentään käyty vähän ajelemassakin
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Etulukolta puuttui kytkentä, näissähän alunperin menee molemmat lukot päälle yhtäaikaa. Käytös on suht kankeeta varsinkin kun ohjaus on tehostamaton joten etulukon kytkentätanko oli poistettu. Rakentelin uuden kahvan että saadaan pieneen koppiin vielä yksi vipu lisää. Lukko kytkeytyy nyt vaijerin välityksellä.
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Autossa ollut lava ei ollut mieleinen oikeastaan missään vaiheessa, katsastusremontin yhteydessä maalasin sen kilikoli maalilla mustaksi niin ei ollut niin härskin näköinen. Lavan laidat oli tehty jostain kuljetinmatosta ja pohja alumiiniturkkipellistä. Pohjapellissä oli säästelty pultteja niin se piti kivaa räminää. Lankuista tehty flatbed pyöri mielessä. Ensin piti kuitenkin aloittaa lavan uusista kiinnityspisteistä, vanha oli nelipiste kiinnityksellä.
Vetokidan kaveriksi värkkäilin 15mm ”pellistä” korvakkeen lavan kiinnitystä varten, samanlaiset korvalliset on myös lavan etureunassa. Sitten tulikin ahaa-elämys että ensin pitää tehdä uudet lokasuojat että tietää mihin lava asettuu. Siispä peltiä kantaten. Sovituksessa, samalla tuli paikat takavaloille, jotka ei kylläkään näy vielä kuvassa. Maalattuna ja paikallaan. Lavan ja ohjaamon väliin oli tarkoitus tehdä varusteteline joten sekin piti tehdä ennen kuin pääsi lavaa tekemään. Mallailua: Telineeseen tulee pieni kaappi jonka kylkeen savupiippu ja toiseen laitaan varapyörälle teline. Kaapin ja varapyörän väliin on varattu tilaa paineilma- tai hydrauliöljysäiliölle. Kippis: Sitten alkoi lavan runko muodostua, rhs palkista, 80x40 tais olla. Runko rupes olemaan jo hepissään kun hoksasin että palkkien päihin piti porata reijät. Noh, ei hätää kun on tarpeeks iso porakone: Edellinen kuva on otettu helmikuussa ja tämä heinäkuussa, eli noin puolen vuoden tauko oli välissä. Tässä lavan runko on valmis. Lankkujen sovittelua: Valmis lava, lankut on käsitelty puuöljy terva seoksella. Käsittelyn jälkee auton läheisyydessä tuoksuin kivasti tervalta. Piti testata että mahtuuko kaikki olemaan. Just ja just, vähän niinku oli suunniteltu. Kaappi rupeaa olemaan valmis, elokuuta 2012 eletään jo tässä. Kärkölästä kävin koukkaamassa tämmösen, toyotan mekaaninenhan se. Ihmettelyä. Johonkin tohon se pitäs kai tulla. Määrävä tekijä, ulosoton akselin sijainti. Halusin vähän joustoa väliin, laakerikauppias ehdotti tuollasta, on kuulema paljonkin käytetty ja on kyllä yksinkertainen ja halpa, osat maksoi pari kymppiä. Ensimmäinen versio joka oli ihan liian rimpula mutta sai sillä vähän mallailtua kuinka se keula käyttäytyy kun käy vähän viruttelemassa. Kuvassa vinssin oikealla puolella oleva pulttiliitos kiertyi yli kaksi astetta virutuksessa. Seuraava versio vähän vakavammasta raudasta tehtynä. Pulttiliitos toimii saranana ja antaa rakenteiden elää. Toiselle puolelle on laitettu hitsattava vetovarrenpää jossa on kuula. Myötäilee rungon kiertyessä. Puskurille kiinnityskorvallisia. Puskurin ja korvakkeitten välissä on noin sentin paksuinen kumi. Rungon joustohan haluaisi vääntää puskuria kierteelle. Puskuri ja vinssi paikallaan, osatkin maalattuina. Tarrapajan kautta... ![]() Huhhuh, tulikii aika pitkälti sepustusta, elekää ampuko
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
hienoa jälkeä, hienoa luettavaa !
... ja tuo vinssin "kytkentärataspariketju" on mainio oivallus
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Kiesus on hieno Moggi!
![]() Itsellä pyörähti yhdessä vaiheessa tuommoinen:
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Tän päivitys ei vissiin ehtinyt vielä tän päivän tasalle, mutta kysynpä silti. Mites ton etuylityksen kanssa pärjää maastossa?
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Kauhiasti en oo tuolla maastossa rällänny niin ei ole toistaiseksi ollu haittaa. Kyllähän se varmasti tökkii mutta puskurin alla on viistosti levy joka suojaa ohjausvarsia niin sitä pitkinhän voi liu'uttaa. |
![]() |
| Luokat |
| unimog |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myydään unimog 411 osia | JV73 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 24.11.2010 18:20 |
| Myyty unimog 411 | VesaN | O/M/V Ajoneuvot | 24 | 16.08.2009 13:12 |
| o: unimog 411 osia... | VesaN | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 27.12.2006 15:04 |
| M: MB Unimog 411 | simppa | O/M/V Muut | 12 | 09.01.2005 00:34 |
| O:Unimog 411 osia | Racingrabbit | O/M/V Muut | 0 | 30.11.2004 09:03 |