Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.11.2013, 16:49
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

No ensinnäkin se systeemi tunnistaa moottorin lämpötilan ja valitsee hehkutusajan sen mukaan.

Sitten se rupeaa hehkuttamaan, ja samalla se tutkii hehkujen ottamaa virran määrää joka myös vaikuttaa hehkutusaikaan. Jos on esimerkiksi yksi hehku pimeänä niin hehkusysteemi ei ota virtaa suunnitellusti -> hehkutusaika menee pieleen, käytännössä lyhenee = toimivat hehkutkaan eivät hehkuta niin pitkään kuin niiden pitäisi.

Boschilaisia kun kokeilin niin niiden virranotto oli ilmeisesti aika paljon pielessä koska hehkutti törkeän kauan, ja kun 6v hehkua hehkutetaan 12 voltilla turhan pitkään niin nehän pimenee - ja näin kävi juuri itsellänikin. Kun 2 oli pimeänä niin hehkuaika oli jo niin lyhyt että huomasni siitä että taitaa olla taas pari pimeänä. Huomasi sen toki siitäkin että kone lähti jo aika huonosti käyntiin.

Merkkivalon palamisella ei ole ihan hirveästi tekemistä todellisen hehkutusajan kanssa, sehän sammuu jo hyvän aikaa ennenkun hehkutus todellisuudessa sammuu (=rele naksahtaa). Käyttöohjeessa kuitenkin sanotaan että kun se sammuu niin voi startata, olisiko toi 'valoton lisäaika' sitä varten että jos on vähän hitaampi starttaaja niin hehkut eivät kerkeä jäähtyä sillä välin kun kuljettaja huomaa että valo on sammunut ja rupeaa starttaamaan.

Kun kone saadaan käyntiin niin jälkihehku menee päälle, ja sen pituuteen vaikuttaa ainoastaan moottorin lämpötila. Omasta pihasta kun lähden niin tuossa läheisissä liikennevaloissa yleensä kuuluu kun jälkihehkun rele naksahtaa pois päältä. Jälkihehkulle ei ole mitään merkkivaloa tai muuta koska kuljettajan ei tartte ehjässä autossa tietää siitä toiminnasta. Jälkihehkuhan on 6 volttia (toisin kuin normaalihehkutuksen 12v 6v hehkuille) ja jännite lasketaan sillä imusarjan pohjassa olevalla vastuksella jota erheellisesti myös imusarjahehkuksi sanotaan.

Ja tämä kirjoitus koskee siis pyöreälamppuista Läjää jotka ovat käsittääkseni kaikki 6v hehkuilla.

__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/

Viimeksi muokannut Krisse : 30.11.2013 16:53
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.12.2013, 12:45
OffBeast:n Avatar
OffBeast OffBeast ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland
Viestit: 641
Perusasetus

Missäköhä mahto olla RJn puhaltimen sulake? Kerran sen jo löysin muutama vuos sitte mut eihä sitä enää muista. Sellane automaattisulake tms... nappi oli. Viittiskö joku muistava jelppiä? Kiitos.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.12.2013, 02:06
Marko H Marko H ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.08
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 97
Perusasetus

Paljonkos LJ70:sen pitäis ladata tyhjäkäynnillä/ajossa???
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.12.2013, 06:28
vv87 vv87 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.13
Sijainti: Liminka
Viestit: 97
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marko H Näytä viesti
Paljonkos LJ70:sen pitäis ladata tyhjäkäynnillä/ajossa???
Mulla läjä antaa akuilta mitattuana 13-14 volttiin kuormitettuna.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.12.2013, 12:25
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marko H Näytä viesti
Paljonkos LJ70:sen pitäis ladata tyhjäkäynnillä/ajossa???
Se lataa ihan hyvin, älä huoli :-D

Kun omani hommasin niin ihmettelin tuota 12.x ja 15.x välillä vaihtelevaa latausjännitettä ja tein, mittasin, remppasin ja vaihdoin ~kaiken millä on mitään tekemistä jännitteen säätämisen kanssa ja se on vielä ihan samanlainen. Ja mitä tältäkin foorumilta on luettu niin ne vaan on tollasia.

Jos akut on kovasti vajaat niin jännite ei nouse paljon 12.6 voltista ylöspäin moneen tuntiin edes kierroksilla ja kun ne taas on hyvässä latingissa niin voltit voivat olla tyhjäkäynnilläkin kaikki valot päällä yli 14
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.12.2013, 14:04
Esko90:n Avatar
Esko90 Esko90 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 15.01.13
Sijainti: Orivesi
Viestit: 333
Perusasetus

tuli tossa mieleen krisse että ootko koskaan kattonu hehkuista amppeeri lukemia?
tossa kaverin kanssa mietittiin että oli hehkun merkki mikä tahansa mutta jos löytää sellaisen 6 tai 7 voltin hehkun mikä vastaa amppeerimääriltä alkuperäistä niin sillonhan ei hehkuajan pitäisi mennä sekaisin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.12.2013, 16:06
Krisse:n Avatar
Krisse Krisse ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 22.03.09
Sijainti: Kotka
Viestit: 1.105
Perusasetus

Taitaa mennä sen verran virtaa ettei ihan meikäläisen ampeerimittarit piisaa :-)

Eikä o mulle niin väliä, oon ite käytelly noita halpiksia ja on toimineet ihan hyvin niin ei mulla itellä ole niin väliä.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.12.2013, 18:42
Jaska_S Jaska_S ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.11
Sijainti: Hankasalmi
Viestit: 147
Perusasetus

RJ:n (22R) käyntihäiriötä ihmetelty tässä useampana päivänä. Toimii ihan normaalisti noin 200m matkan kerrallaan, tai tyhjäkäyntiä käyden/paikallaan kaasutellen pari minuuttia. Sitten täysi hyytyminen, uuden startin jälkeen käy tyhjäkäynnin, muttei kestä yhtään kaasua, hetken kun antaa käydä tyhjäkäyntiä pääsee taas 200m ja sama uusiksi. Sama ilmiö niin lämpimällä kuin kylmälläkin koneella.

Bensaa on imetty kanisterista veden eliminoimiseksi yhtälöstä, kohokammio on tarkistettu roskien varalta jo kahdesti, sekä bensapumpun toiminta varmistettu.

Laitos pelasi paratiisi offissa hienosti, seisoi kesän ja nyt syksyn ja pakkasten myötä alkoi tämä ongelma. Kun laiton auton myyntiin lokakuussa, pelasi se tekemälläni testilenkillä hyvin ja olin onnellisen tietämätön viasta siihen asti kun viime viikolla ostajan matkanteko hyytyi autolla parin kilometrin päähän. Sinä päivänä pelasi siis nykytilannetta paremmin...

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Hyviä veikkauksia?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hdj:n omistajat tänne. Kratz Tekniikka & Jutustelu 2309 03.09.2025 06:41
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Volvon omistajat tänne hoojii Chit-Chat 77 12.12.2014 23:54
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27


Sivu luotu: 11:33 (GMT +2).