Tää on taas tätä perinteistä pikkumieli-virkamies säätämistä.... arvatkaapa tapettiinko tuolla lailla sitten doppeli pick-up:it taas kerran suomesta, voi V*ttu mitä pelleilysäätöä koko touhun kanssa....
Tuo verotus ois kait järkevää muuttaa siten että auton voi rekisteröidä pakuksi jos kantavuusraja anta siihen mahdollisuuden, rajan voisi vetää es. 550 kg kantavuutta ja jos autosta on maksettu täysi autovero saisi istumapaikkoja olla kantavuuslaskemlman mukaisesti ja silti olla pakuna. Tällä karsittaisiin heti penkkiviritelmät pois koska pikkufarkuissa ja malleissa joissa kantavuus ei riitä, muutoskatsastus olisi estety järjellisesti.
Tällöin saisi es. maasturit, tila-autot ja isot farkut pysyä pakuina, samoin jotkut pikkuautot es. WV caddy ja berlingo menisivät pakuina koska oikeasikkin ovat pikkupakuiksi tehtyjä autoja.
Onkohan virkamieskunta pohtinut sitäkään että mahtaako koko kaksikäyttöauto-asetelma olla EU-lakien mukainen siinä mielessä että se ei aseta kansalaisia eriarvoiseen asemaan?
Mitenkähän menisi ajattelumallina seuraava.
Autolla X on EU-tyypitys myös pakettiautoksi.
Valtiossa Y verotus kohtelee eriarvoisesti henkilömallia ja pakettiautomallia(autot identtiset, ero ainoastaan rek.otteessa), pakettiauto on edullisempi omistaa. Valtio Y menettää veroja joten lakia muutetaan siten että auton X pakettiauto-versio tulee yhtä kalliiksi kuin henkilöautoversio.
Kuinka tässä toimii EU:n sisäiset lait ja asetukset kun huomioidaan että kyse on koko EU:n kattavasta tyypityksestä pakettiautoksi, ja onko koko kaksikäyttöajoneuvo-käsitettä olemassa eu:n alueella. Ettei vaan taas kerran meidän kotoiset breznev-luokan viimeiset virkamiehet taas iskisi päätään karjalaiseen mäntyyn......
**tää on TAAS kerran tätä ihteään**
-- Wannabe OFF-roader --