Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.10.2013, 07:01
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

kertokaas mua enemmän teorioita lukeneena, (tai mieluusti piirtäkää simppeli kuva nonhipo systeemistä) että wanhakin ymmärtäis, systeemistä jossa on:

1) VNT ahdin

2) muuttuvapituuksinen kaasuvaijeri (ahtop.)

3) morkooli pumpussa ja:
a) alasyöttö maksimissa / yläsyöttö vähentyvänä
b) alasyöttö maksimissa / yläsyötto maksimissa

4) bleed venttiili

5) pakopaine ohjaa siipikulmaa


... mä kysyn (ja näköjään ärsytän) sitten taas lisää, liittyen etenkin aiheisiin 1. 3. ja 4.

__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 24.10.2013 07:04
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.10.2013, 07:28
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Muuttuvapituuksinen kaasuvaijeri hahmoteltuna tuolla aikaisemmin. Sille on sama millä ylipaineella sitä ohjataan. Pakopaineella ilmeisesti ohjattava, että pysyy ahdin kasassa. Bleed venttiili tulee tietenkin ton pakosarjan ja kellon väliin. Mitä enempi vuotaa, niin sen korkeammaks paineet nousee ennen ku kello on täysin auki. Paine ohjaa siipikulmaa ainoastaan täyskaasulla, jolloin ohjaus on samanlainen kun pelkästään paineohjatussa ahtimessa. Osakaasulla pääsääntöinen siipien ohjaus tulee kaasupolkimelta ja kello ainoastaan rajaa ahtojen määrä(paineet nousee, kello aukee, siivet aukee). Pakopainetta käyttäessä pitäis varmaan laittaa joku suodin väliin, ettei bleedi ole aivan noessa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.10.2013, 09:33
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

.... eli meinaat pienentää syöttöjä kahteenkertaan, sekä vaijerilta että mörökölliltä ?
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.10.2013, 11:06
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Nyt ollaan puhuttu ahtimen ohjauksesta, ei pumpun ohjauksesta. Pumpun ohjaus pysyy samanlaisena kuin nytkin. Eli ennen ahtopaineiden nousua mennään perussyötöllä(joka pitäis nyt jo säätää kohdilleen eli lisää löpöä pyttyyn). Kun ahdot nousee, niin syöttöpumpulla oleva painekello(morkooli?) antaa ulkoisen säädön kautta lisää soppaa(nyt tulee aivan liikaa kun rajoitin liikaa auki). Lisäksihän tuota syötön määrää säätelee kaasupolkimen asento eli pumppu antaa tehoa/polttoainetta kun sitä pyydetään. Ilmeisesti aivan kaasu pohjassa(joutuu painamaan kovemmin, selvä jousimainen pykälä) pumppu menee pakkosyötölle(?) kun mustaa tulee silloin huomattavasti enempi kuin n.80% kaasulla. Pumppua ajattelin ohjata nykyiseen tapaan imusarjan paineen mukaan eli antaa lisää syöttöä kun koneeseen on menossa lisää ilmaa. Ahtimen toiminta ei vaikuta kaasupolkimeen käänteisesti eli ahdin ei ohjaa kaasupoljinta vaan toisin päin. Vieläkö on epäselvää mikä oli ajatuksena? Se on hyvä et porukkaa tenttaa niin sitä alkaa olee itsekkin kohta melko hyvin vanhan rivipumpun sielunelämästä ja siitä mikä tekee mitäkin...

Kerrataan nyt vielä:

- Tyhjäkäynnillä pumppu toimii perussyötöllä ilman kaasun asennon tuomaa lisäsyöttöä, ahtimessa siivet auki, ahtopaineet todennäköisesti 0-0,2bar
- Kaasu pohjassa tuon tilanteen jälkeen siivet menevät kiinni, pumppu antaa täyden tuoton perussäätöön nähden. Pakopaineen noustessa siivet aukeavat tarvittavan määrän, jotta saavutetaan määrätty pakopaine. Pumpun kello aukeaa ja antaa lisäsyöttöä säädetyn verran(ahdonalainen syöttö).
- Kun auto on kiihdytetty sopivaan vauhtiin täyskaasulla(hyvin kärjistetty tilanne, ei tapahdu tosielämässä koskaan =), niin kun kaasua höllätään vaikkapa 25% asentoon, niin ahtimen siivet aukeavat(todennäköisesti kokonaan koska vielä pakopainetta). Kun pakopaine hetkeä myöhemmin laskee niin siivet sulkeutuvat n.25% asentoon ellei pakopaine jää pitämään kelloa auki. Pumppu vähentää syöttöä heti kun kaasu päästetään ja ahtopaineen laskiessa syöttö vähenee entisestään lisää. Kaasua painetaan sen verta matka-ajossa, että haluttu matkanopeus säilyy.
- Tasakaasusta kun lähdetään kiihdyttämään vaikka 80% kaasulla, niin siivet menevät lähes kiinni(80%) siksi aikaa kun pakopaineet nousevat riittävästi jotta kello aukaisee siipiä tarvittavan määrän tasaiseen pakopaineeseen. Pumppu lisää taas syöttöä ensin kaasun asennon mukaan ja ahtopaineiden noustessa antaa lisää syöttöä.

Tälläisellä koevastauksella olettaisin saavani ainakin 5/6 pistettä jos olisin vielä koulunpenkillä ja pitäisi selittää tuollaisen systeemin toiminta. Tässä vaiheessa saa esittää vielä lisäkymysyksiä jos ei auennut täysin...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.10.2013, 11:12
valonviejä valonviejä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Suami
Viestit: 6
Perusasetus

Tatsgan suunnitelmat kuulostaa omaan korvaan vallan kokeilemisen arvoisilta, noin niinkuin savuttoman alavoiman kantilta ajatellen. OM603/606:sta saa sen n. 300Nm vääntöä @2000rpm ilman ahdintakin 7/8mm tapeilla, mutta se savun määrä... Itseä tuo savuaminen nyt ei niin häiritse ja taitaa tuo oma nimimerkkinikin liittyä samaan asiaan, mutta kyllähän 3L nakusta saa tuon 300Nm kaksinkertaisena ja savuttomana helposti kahteentonniin, jos niin vain haluaa. Ylätehonkaan ei tarvitse kärsiä, jos haluaa tosissaan väkästää, mutta topikin aloittajan kirjoituksista päätellen sillä ei ole tässä rakennelmassa merkitystä. Tuossa savuttamisessa on myös se huono puoli, että pakolämmöt ja sitämyöden moottorilämmöt nousevat rajusti, joka voi käyttötarkoituksesta riippuen olla huonokin juttu.

Tuolla Mersujen "Superturbo" touhuissa olemme päässeet 230hv/420Nm per litra lukemiin, mutta kyllähän tuollakin seuraava steppi on saada noita savuttomaksi ja vetoaluetta entistä leveämmäksi. Tätä ajattelutapaa on tuotu nyt myös tänne offipuolelle yhden projektin muodossa ja ensitestit lupaavat hyvää. Saa nähdä sitten missä kohtaa tulee mekaaniset rajat vastaan alaväännön suhteen, mutta koska sitä ei osaa kukaan kertoa, niin sepä on vaan kokeilemalla etsittävä. Ei siitä nyt niin kovin montaa vuotta ole, kun mersun omasta automaatista puhuttiin mahdottomuutena yli 400hv moottoreihin. Tuon kohdalla emme kuitenkaan ole vielä toistaiseksi kipurajaa löytäneet.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.10.2013, 12:33
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Tavoitevääntönä vois olla jotain 300-400nm välillä 1300-2800rpm. Huipputeho olis silloin palttiarallaa 170hv luokkaa, jos 400nm vääntöä osuis hieman yli 2000rpm. Tiedän et tuollaiset väännöt ovat myrkkyä OM617 kietokangille mut toivotaan toivotaan... Toi 600nm kuulostaa jo siltä et tulee kampiakseli lohkosta läpi =D Se kiva kuulla et paremmissakin piireissä toi turbon kanssa leikkiminen tapahtuu "kokeillaan jotain uutta ja katotaan mitä tapahtuu" periaatteella.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.10.2013, 15:12
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.915
Perusasetus

Se mitä mä ihmeksin on just tos kaasuvaijerin muuttumisleikis...

Syöttöä pienennät juurikin sillä kun venytät vaijeria.

Samalla tavalla,vaan hiukan eri konstein teet sitä sillä morkoolillakin vähentämällä savustusta... vrt. ALDA MB oriG.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty C Mersu MiKo O/M/V Ajoneuvot 3 12.04.2013 13:44
Myyty G-Mersu timoanterol O/M/V Ajoneuvot 2 02.09.2010 20:49
Myydään g mersu höpöhöpö O/M/V Ajoneuvot 12 30.05.2010 07:08
g-mersu Hennu Tekniikka & Jutustelu 7 24.04.2009 20:33
m: mersu cj5 O/M/V Muut 0 11.08.2003 13:47


Sivu luotu: 10:10 (GMT +2).