Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.10.2013, 11:17
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Lähtökohtasestihan mulla on läpät aina auki kun ei kaasuun koske. Kaasun ku runttaa pohjaan, niin läpät on kiinni niin kauan et ahtopaine avaa ne uudestaan. Matka-ajossa läpät on hieman kiinni ellei ahtopainetta ole tarjolla sen vertaa että kello painaa ne auki. Ongelmakshan taitaa toi pakopesän tukkeutuminen tulla vaan ku antaa ns runtua isoilla kierroksilla. Tarkoitus olis ettei tarvis mettässä paljoa yli 2krpm kierrättää kun on alavääntöä niin et voi vaihteilla pelailla. Pakopainemittarinhan tais saada tehtyä perus painemittarista laittamalla suotimen väliin? Pakolämpöjen diagnosointi taasen on kalliimpaa puuhaa?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.10.2013, 12:21
valonviejä valonviejä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Suami
Viestit: 6
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tatsga Näytä viesti
Lähtökohtasestihan mulla on läpät aina auki kun ei kaasuun koske. Kaasun ku runttaa pohjaan, niin läpät on kiinni niin kauan et ahtopaine avaa ne uudestaan. Matka-ajossa läpät on hieman kiinni ellei ahtopainetta ole tarjolla sen vertaa että kello painaa ne auki. Ongelmakshan taitaa toi pakopesän tukkeutuminen tulla vaan ku antaa ns runtua isoilla kierroksilla. Tarkoitus olis ettei tarvis mettässä paljoa yli 2krpm kierrättää kun on alavääntöä niin et voi vaihteilla pelailla. Pakopainemittarinhan tais saada tehtyä perus painemittarista laittamalla suotimen väliin? Pakolämpöjen diagnosointi taasen on kalliimpaa puuhaa?
Pakopesän tukkiutuminen = liian suuri pakopaine, jolloin laakerointi hajoaa suht rivakasti. Pakopainemittaukseen vaikka teollisuusmittari 0-6bar (mittari pohjaa silti helposti VNT:n kanssa, jos setuppi pielessä) ja mittapiste pakoventtiilin ja ahtimen väliin johonkin (yleensä kollektori, ahtimen nielu yms.). Alkuun 20-40cm kupariputkea lämpöä hukkaamaan ja siitä normi putkella etiäpäin, mitään suodatinta et tarvitse, koska pakokaasu ei putkessa liiku.

Siipien lepuutusta (=polttoaineen säästö) ei tasakaasuajossa pysty oikein toteuttamaan, on sitten kyseessä paine- tai pakopaineohjaus. Yleensä tuo lepuutus tehdään sähköisesti kolmitieventiilillä. Ideahan tuossa paine-/pakopaineohjauksessa on, että siivet pysyy kiinni (=ahtoa tuottava asento), kun tavoitepaine on saavuttamatta ja avautuvat siitä paineen mukaan, joten ensimmäinen lauseesi hieman ihmetyttää minua: Läppien (=siipien) pitäisi pysyä kiinni myös silloin, kun et kaasuun koske, ellei sitten paineohjauksen lisäksi ole käytetty jotain lisäohjausta.

Kannattaa katsoa myös, ettei ns. stop screw (=määrää siipien pienimmän asennon) ole liian kiinni, jolloin auto tukehtuu jo lähes tyhjäkäynnillä. Tuon saa testattua ihan persdynolla ja pakopainemittaria tuijottamalla. Pakopaine ei saa näissä small core-kokoluokan ahtimissa koskaan mennä yli 3bar.

Nimim. VNT on pop ja sarja-ahto rock.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.10.2013, 13:17
tatsga tatsga ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 19.02.11
Sijainti: Vantaa
Viestit: 556
Perusasetus

Ekalla sivulla on kaavakuva tuosta aiotusta ohjauksesta. Eli poiketen paineohjatuista ahtimista, niin ajattelin ohjata VNT:tä kaasupolkimen asennolla(ei kaasua=läpät auki, kaasu pohjassa=läpät kiinni). Jottei ahtopaine nouse liiaksi tällä setupilla, niin "kaasuvaijerin" välissä on painekello, joka avaa läppiä("kaasuvaijeri" pitenee) kun ahtopaine saavutetaan kaasun asennosta riippumatta. Tällä tavalla pitäisi siis saada maksimi lepuutusaika ja läpät sulkeutuvat vain tehoa pyytäessä(=kaasua painaessa). Tuota stoppiruuvia ajattelin kokeilla vakioasennossa alkuun, toivottavasti ei ole läpät liian kiinni...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.10.2013, 15:12
valonviejä valonviejä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Suami
Viestit: 6
Perusasetus

Upeaa!!! Lepuutus ja kaikki.

Omassa pakussa aikanaan gt2359v-AMG (harvinainen variaatio tuosta mekkerin ahtimesta) antoi pelkällä paineohjauksella (siivet ahtoasennossa kunnes paine niitä avasi) 0,4-0,6bar satasen matka-ajossa, 1bar 120kmh ja täydet 1,7bar yli 140kmh vauhdeissa. Toimi varsin mukavasti tuolla ahtimella, mutta matka-ajopaine olisi varmasti ollut ongelma näillä herkemmillä uuden sukupolven VNT-ahtimilla. Lepuutus (ja koko säätö) tehtiin myöhemmin sähköisesti ja ahdotkin saatiin moottoria ja ruiskutusta optimoimalla (pienemmät pakolämmöt) nostettua samalla ahtimella 2,2 baariin pakopaineiden pysyessä kurissa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.10.2013, 18:50
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

http://www.youtube.com/watch?v=hkSTslJf7Z4

Hyvin kiskoo.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.10.2013, 23:21
valonviejä valonviejä ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 20.10.13
Sijainti: Suami
Viestit: 6
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Viereisen radan isolohko luuli pääsevänsä helpolla pakua vastaan, kun pomppasi hyvin viivasta. Maaliviivalla oli jo tasaista ja pakussa kovempi loppunopeus... Paikaltaan lähtiessä tuollainen painava FWD ei ole parhaimmillaan, mutta ohituskiihtyvyydet tuossa oli kohillaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.10.2013, 07:14
Eicca_ Eicca_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.11.10
Sijainti: Tuusula/Mäntsälä Finland
Viestit: 177
Perusasetus

Mietin tuota kaasuvaijerikello hässäkkää.. Mitä luulet että toi kone kiertää tuolla perjaatteella? Tuon kokoisella ahtimella saat varmaan jo 1300-1800rpm kohdalla täydet ahdot ja siinä vaiheessa alkaa vaijeri venymään..
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty C Mersu MiKo O/M/V Ajoneuvot 3 12.04.2013 13:44
Myyty G-Mersu timoanterol O/M/V Ajoneuvot 2 02.09.2010 20:49
Myydään g mersu höpöhöpö O/M/V Ajoneuvot 12 30.05.2010 07:08
g-mersu Hennu Tekniikka & Jutustelu 7 24.04.2009 20:33
m: mersu cj5 O/M/V Muut 0 11.08.2003 13:47


Sivu luotu: 08:12 (GMT +2).