Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.10.2013, 22:07
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Yhdistettyä teoreettista- ja käytännössä opittua.....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Samaa mieltä, mutta kunnon rele väliin eikä diodeilla tehtyä. Toi bilteman kötöstys pudottaa jännitettä. Motonetissä noin 80e maksava on jo paljo parempi vaihtoehto, siinä on mm. ledi mikä osoittaa erotuksen tilan ja mahdollisuus erottaa akut erillisellä kytkimellä jos on siihen tarvetta, esim. silloin kun halutaa kaikki mahdollinen teho liikennevalokiihdyttelyyn
Tuossa sinun virtapiirilaskurissa on pari "epävarmuustekijää" kuten itse jo aavistelitkin.

Siis tuo lyijyakku (nuo rullakennot on mulle oudompia, joten allaoleva perinteisistä nesteakuista) on enemmän taikka vähemmän "Uppiniskaisia", siis tuo sinun laskurin sisäresistanssi riippuu akun varaustilasta ja purkaus/latausvirrasta.

Jos saat sisällytettyä tuohon virtapiirilaskuriin lähdejännitteen ja sisäisen resistanssin väliin kaksi rinnankytkettyä, keskenään erisuuntaista diodia, joiden kynnysjännite olisi esim. 0,2 volttia, niin vois toimia paremmin käytännön tasolla. kokeileppa ladata akku täyteen, odota tunti, ja mittaa napajännite; on varmaan n.12,8V: kuormita vaikka 60w polttimella (siis 5 amppeerin virralla) 10 minuuttia (purettu muutama prosentti kapasiteetista) ja mittaa napajännite, vois olla jotain 12,4 V?

ja sitten ala lataamaan 5 amppeerin virralla (vaatisi esim. labravirtalähteen) ja seuraa napajännitettä erityisesti tuossa 10 minuutin kohdalla... on jotain aivan muuta kuin 12,4 tai 12,8 Volttia

Ja jotta porukka ei aivan täysin menisi "ulapalle", niin jätän purkaus/varaus virtasuhteen-, ja kokonais hyörysuhteen pois...

Siinä olet oikeassa, että jos toinen akku on heikompi, niin tuo akkujen keskinäinen "tasausvirta" kulkee, mutta se on erittäin pieni, jo tunnin kuluttua käytännössä nolla.

Mulla on veneessä starttiakku käytännössä kuollut, 95Ah salama, ikää noin 15vuotta, ja n.20mm2/yht, noin metrin pituisilla kaapeleilla kytketty hupiakkuihin, jotka on vajaa 10 vuotta vanhat, 60 ah exidet, 3 kpl.

Hupiakuista puretaan (hupiakkujen pääkytkin auki) webasto, kylmälaukku ja muut "tupakinsytkärien" takana olevat kulutukset, mm. tietsikka ja gps.

Tuosta kuolleesta starttiakusta toimii satamassa vain 3 kpl 5 watin sisävaloja , ja ne muuttuu punaiseksi noin 5 minuutin kuluttua koneen sammutuksesta ja HUPIAKKUJEN päävirtakytkimen avauksesta. -> siis aivan loppu. pitäs vaihtaa,,,, mutta on aika hankalassa paikassa/kippari on laiska

Kerran unohtu avata hupivirta-akkujen päävirtakytkin, ja 2 viikon kuluttua lähti 6-diesel käymään hupiakuilla...

Ja tuosta bilteman erotuskytkimestä; sen maksimivirta on muistaakseni n.100 Amppeeria, ja toimii nimenomaan jännite ohjattuna: -> siis tarkoitettu juurikin esim. tuohon minun veneen hupiakkujen lataamiseen....
SIIS ei voi käyttää esim. starttiakkujen toisistaan eroittamiseen.

p.s tuosta bilteman erotusreleestä löytyy jossain toisessa topiikissa mm. mittaustietoa minun tekemänä... ja on vähintään hintansa arvoinen siihen käyttöön, mihin tarkoitettu!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.10.2013, 22:21
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja tuosta bilteman erotuskytkimestä; sen maksimivirta on muistaakseni n.100 Amppeeria, ja toimii nimenomaan jännite ohjattuna: -> siis tarkoitettu juurikin esim. tuohon minun veneen hupiakkujen lataamiseen....
SIIS ei voi käyttää esim. starttiakkujen toisistaan eroittamiseen!
Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.10.2013, 22:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?
On kyllä aikalailla paljon vartijana tuo bilteman "kytkentärele" tuossa tapauksessa: Viive oli muistaaksen noin 5 sekunttia, ja kun alat vinssaamaan, niin vinssi voi nypätä esim. 500 A? ja jos olet vinnssaillut pitenpään, niin tuo vinssiakku on aikalailla "kontallaan", siis tuon erotusreneen kautta voidaan teoriassa repiä tuo 500 amppeeria, ja kun tuommoisella virralla kuormitetaan 100 A kosketinta 5 sekunttia, ja vielä avataan se, niin voi olla liikaa....

Siis tuo eroitusrele on tarkoitettu tilanteeseen, esim. että autoon laitetaan oma akku webastolle ja kylmälaukulle, ja halutaan että nuo eivät pääse tyhjentämään auton akkua, ettei lähde käyntiin...

Siis toiminta on tyhjetyneellä hupiakulla seuraava; auto käyntiin, alkaa lataamaan, ja kun latausjännite ylittää 13,3???? niin rele kytkee hupiakun myös lataukseen, ja jos syystä taikka toisesta, latausjännite putoaa 12,8????? volttiin yli 5 sekunniksi, niin rele avautuu.

-> sinun tapauksessa miettisin pikkasen sivistyneempää systeemiä, jos tuo vinssaamiinen on jatkuvaa... (Esim. ylimääräinen normiakku, jota latataan tuon bilteman releen kautta, ja josta ei saa sähköä muualle kuin startille... tuommoinen kytkentä tulee minulla jossainvaiheessa veneeseen...)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.10.2013, 08:24
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
On kyllä aikalailla paljon vartijana tuo bilteman "kytkentärele" tuossa tapauksessa: Viive oli muistaaksen noin 5 sekunttia, ja kun alat vinssaamaan, niin vinssi voi nypätä esim. 500 A? ja jos olet vinnssaillut pitenpään, niin tuo vinssiakku on aikalailla "kontallaan", siis tuon erotusreneen kautta voidaan teoriassa repiä tuo 500 amppeeria, ja kun tuommoisella virralla kuormitetaan 100 A kosketinta 5 sekunttia, ja vielä avataan se, niin voi olla liikaa....

Siis tuo eroitusrele on tarkoitettu tilanteeseen, esim. että autoon laitetaan oma akku webastolle ja kylmälaukulle, ja halutaan että nuo eivät pääse tyhjentämään auton akkua, ettei lähde käyntiin...

Siis toiminta on tyhjetyneellä hupiakulla seuraava; auto käyntiin, alkaa lataamaan, ja kun latausjännite ylittää 13,3???? niin rele kytkee hupiakun myös lataukseen, ja jos syystä taikka toisesta, latausjännite putoaa 12,8????? volttiin yli 5 sekunniksi, niin rele avautuu.

-> sinun tapauksessa miettisin pikkasen sivistyneempää systeemiä, jos tuo vinssaamiinen on jatkuvaa... (Esim. ylimääräinen normiakku, jota latataan tuon bilteman releen kautta, ja josta ei saa sähköä muualle kuin startille... tuommoinen kytkentä tulee minulla jossainvaiheessa veneeseen...)
Eikö se viive oo toiseen suuntaan? Ainakin motonetin releessä kestää sekunteja ennen ku alkaa lataamaan ja jos virta kasvaa liikaa, niin se erottaa akun.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.10.2013, 11:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GaryRock Näytä viesti
Eikö se viive oo toiseen suuntaan? Ainakin motonetin releessä kestää sekunteja ennen ku alkaa lataamaan ja jos virta kasvaa liikaa, niin se erottaa akun.
Kun noin kysyt, niin en uskalla panna päätä pantiksi noista viiveistä, pitäs kaivaa taas rele jostain esille ja mitata.

Ja tuota "ja jos virta kasvaa liikaa, niin se erottaa akun" en edes mitannut, sillä ei käynyt mielessä että vois olla ylivirta- kytkentä ominaisuus.
Epäilen suuresti, että nimenä olisi ylivirtasuoja kytkin tms. jos olisi k.o ominaisuus.

Tuo bilteman rele on tarkoitettu hupiakun automaattiseksi latausreleeksi auton alkuperäiseltä laturilta/akulta; siis että jos esim. kylmälaukku unohtuu päälle, niin ei tyhjennä auton akkua, pelkän hupiakun vain, ja alkaa lataamaan automaattisesti, kun auton (releen laturin puoleinen liitin) jännite nousee noin 13,3 volttiin, ja kun auto sammutetaan, niin kun jännite laskee noin 12,8 volttiin niin rele kytkeytyy auki.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.10.2013, 11:48
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Jaa täällä on taas jälleen kerran halottu hiuksia akuista.

Ladatkaa keltanen ja punanen optima rinnankytkennässä (rinnankytkentä vaikka käynnistyskaapeleilla) täyteen ja laittakaa sen jälkeen keltasen ja punasen akun miinusnavat yhteen käynnistyskaapelilla ja mitatkaa yleismittarin ampeeri alueella akkujen plusnapojen välillä kulkeva virta.
Pyöreä nolla, kun napajännitteet ovat samat.

Eli erilaisten akkujen rinnankytkentä toimii 100% varmasti jos auto on ajossa edes kerran viikossa-kahdessa, eikä seiso kuukausia käyttämättä.

Viimeksi muokannut Mika_T : 05.10.2013 11:54
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.10.2013, 08:18
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 623
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mun kommentissa sillä erotettiinkin vain pelkkä latausvirta, siihen varmaan ihan OK...eikö?
Se jää vajaaksi ja akku ei täyty ikinä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu ostettu _Jape_ O/M/V Muut 1 03.05.2013 05:41
optima akku jeep cherokee xj vm 93 zeinica Tekniikka & Jutustelu 5 27.01.2013 22:30
Ostetaan optima yellow tai red akku korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.09.2012 20:49
M:akku optima pasi1 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 13.05.2007 19:57
M : ABT 8000 Sj 410 sovikkeilla ja optima akku finvalp O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 27.12.2005 21:20


Sivu luotu: 14:59 (GMT +2).