![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Yhdistettyä teoreettista- ja käytännössä opittua.....
Lainaus:
Siis tuo lyijyakku (nuo rullakennot on mulle oudompia, joten allaoleva perinteisistä nesteakuista) on enemmän taikka vähemmän "Uppiniskaisia", siis tuo sinun laskurin sisäresistanssi riippuu akun varaustilasta ja purkaus/latausvirrasta. Jos saat sisällytettyä tuohon virtapiirilaskuriin lähdejännitteen ja sisäisen resistanssin väliin kaksi rinnankytkettyä, keskenään erisuuntaista diodia, joiden kynnysjännite olisi esim. 0,2 volttia, niin vois toimia paremmin käytännön tasolla. kokeileppa ladata akku täyteen, odota tunti, ja mittaa napajännite; on varmaan n.12,8V: kuormita vaikka 60w polttimella (siis 5 amppeerin virralla) 10 minuuttia (purettu muutama prosentti kapasiteetista) ja mittaa napajännite, vois olla jotain 12,4 V? ja sitten ala lataamaan 5 amppeerin virralla (vaatisi esim. labravirtalähteen) ja seuraa napajännitettä erityisesti tuossa 10 minuutin kohdalla... on jotain aivan muuta kuin 12,4 tai 12,8 Volttia ![]() Ja jotta porukka ei aivan täysin menisi "ulapalle", niin jätän purkaus/varaus virtasuhteen-, ja kokonais hyörysuhteen pois... Siinä olet oikeassa, että jos toinen akku on heikompi, niin tuo akkujen keskinäinen "tasausvirta" kulkee, mutta se on erittäin pieni, jo tunnin kuluttua käytännössä nolla. Mulla on veneessä starttiakku käytännössä kuollut, 95Ah salama, ikää noin 15vuotta, ja n.20mm2/yht, noin metrin pituisilla kaapeleilla kytketty hupiakkuihin, jotka on vajaa 10 vuotta vanhat, 60 ah exidet, 3 kpl. Hupiakuista puretaan (hupiakkujen pääkytkin auki) webasto, kylmälaukku ja muut "tupakinsytkärien" takana olevat kulutukset, mm. tietsikka ja gps. Tuosta kuolleesta starttiakusta toimii satamassa vain 3 kpl 5 watin sisävaloja , ja ne muuttuu punaiseksi noin 5 minuutin kuluttua koneen sammutuksesta ja HUPIAKKUJEN päävirtakytkimen avauksesta. -> siis aivan loppu. pitäs vaihtaa,,,, mutta on aika hankalassa paikassa/kippari on laiska ![]() Kerran unohtu avata hupivirta-akkujen päävirtakytkin, ja 2 viikon kuluttua lähti 6-diesel käymään hupiakuilla... Ja tuosta bilteman erotuskytkimestä; sen maksimivirta on muistaakseni n.100 Amppeeria, ja toimii nimenomaan jännite ohjattuna: -> siis tarkoitettu juurikin esim. tuohon minun veneen hupiakkujen lataamiseen.... SIIS ei voi käyttää esim. starttiakkujen toisistaan eroittamiseen. p.s tuosta bilteman erotusreleestä löytyy jossain toisessa topiikissa mm. mittaustietoa minun tekemänä... ja on vähintään hintansa arvoinen siihen käyttöön, mihin tarkoitettu!
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis tuo eroitusrele on tarkoitettu tilanteeseen, esim. että autoon laitetaan oma akku webastolle ja kylmälaukulle, ja halutaan että nuo eivät pääse tyhjentämään auton akkua, ettei lähde käyntiin... Siis toiminta on tyhjetyneellä hupiakulla seuraava; auto käyntiin, alkaa lataamaan, ja kun latausjännite ylittää 13,3???? niin rele kytkee hupiakun myös lataukseen, ja jos syystä taikka toisesta, latausjännite putoaa 12,8????? volttiin yli 5 sekunniksi, niin rele avautuu. -> sinun tapauksessa miettisin pikkasen sivistyneempää systeemiä, jos tuo vinssaamiinen on jatkuvaa... (Esim. ylimääräinen normiakku, jota latataan tuon bilteman releen kautta, ja josta ei saa sähköä muualle kuin startille... tuommoinen kytkentä tulee minulla jossainvaiheessa veneeseen...) |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja tuota "ja jos virta kasvaa liikaa, niin se erottaa akun" en edes mitannut, sillä ei käynyt mielessä että vois olla ylivirta- kytkentä ominaisuus. Epäilen suuresti, että nimenä olisi ylivirtasuoja kytkin tms. jos olisi k.o ominaisuus. Tuo bilteman rele on tarkoitettu hupiakun automaattiseksi latausreleeksi auton alkuperäiseltä laturilta/akulta; siis että jos esim. kylmälaukku unohtuu päälle, niin ei tyhjennä auton akkua, pelkän hupiakun vain, ja alkaa lataamaan automaattisesti, kun auton (releen laturin puoleinen liitin) jännite nousee noin 13,3 volttiin, ja kun auto sammutetaan, niin kun jännite laskee noin 12,8 volttiin niin rele kytkeytyy auki. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jaa täällä on taas jälleen kerran halottu hiuksia akuista.
![]() Ladatkaa keltanen ja punanen optima rinnankytkennässä (rinnankytkentä vaikka käynnistyskaapeleilla) täyteen ja laittakaa sen jälkeen keltasen ja punasen akun miinusnavat yhteen käynnistyskaapelilla ja mitatkaa yleismittarin ampeeri alueella akkujen plusnapojen välillä kulkeva virta. Pyöreä nolla, kun napajännitteet ovat samat. Eli erilaisten akkujen rinnankytkentä toimii 100% varmasti jos auto on ajossa edes kerran viikossa-kahdessa, eikä seiso kuukausia käyttämättä. Viimeksi muokannut Mika_T : 05.10.2013 11:54 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Se jää vajaaksi ja akku ei täyty ikinä.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu ostettu | _Jape_ | O/M/V Muut | 1 | 03.05.2013 05:41 |
optima akku jeep cherokee xj vm 93 | zeinica | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.01.2013 22:30 |
Ostetaan optima yellow tai red akku | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.09.2012 20:49 |
M:akku optima | pasi1 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 13.05.2007 19:57 |
M : ABT 8000 Sj 410 sovikkeilla ja optima akku | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 27.12.2005 21:20 |