Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.09.2013, 20:45
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- on kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
No laitoin tuon paikoittaisen appelsiinilakan liian vähäisen ohentamisen syyksi kun ohjeessa oli että max. 10 % ohennetta mutta vedin ilman ohennusta koska varmasti yhteensopivaa ohenninta ei ollut käytettävissä. Jouduin nostamaan painetta ja se vain tuntui lisäävän kraateroitumista ja levitti myös sumuharsoa ikävästi. Pienemmällä paineella ja vähemmällä lakkamäärällä ei sitten vain tavaraa tullut kovin tehokkaasti ja se alkoi vaatia kovin vakaata sumutuskättä... näin ne kokemattomat turaa...mutta oppia ikä kaikki.
TT
mie en oo lakkaa ohentanu ollenkaa, pelkkä kovike ja hyvin on tullu. ruiskupaine n.2.5bar ja 1.5mm suutin käytössä. eikä tuu tota appelsiinipintaa.

__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.09.2013, 01:40
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

no nyt kävi niin, että kun osat oli pultattu autoon paikalleen, niin rasviksella vetäisin ja polyliinalla vaan ja sitten uusi kerros lakkaa päälle 10% ohennettuna. Appelsiinipinta parani paljon ja hommasta tuli auton hintaan nähden täysin siedettävä lopputulos. Luulisin että seuraava maalaus sujuisi jo vähän paremmin, mutta taidan jatkossakin tyytyä uretaanimaaleihin. Ne on enempi mun luonteelle ;-)

TT
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.09.2013, 19:53
-JoNe-:n Avatar
-JoNe- -JoNe- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.06.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 446
Perusasetus

liuotin ohenteiset maalit ja yms tykötarpeet ei ole yleensä kylmän/pakkasen arkoja. vesipohjaiset maalit ja yms. ovat sitten jo kylmälle arkoja.

mitä vähemmän esim. kovetetta jää pulloon niin sen nopeammin se kuivaa. muovipurkeissa ja pulloissa maali ja kovetteet kuivaa nopeammin koska muovi itsessään hengittää jonkin verran. paras säilyvyys olis metalli purkissa/astiassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.09.2013, 10:52
RIKSRAKS RIKSRAKS ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Soomi
Viestit: 180
Perusasetus

Onko ketään koskaan levittänyt oikeaa automaalia telalla?
Millainen pinta tulee?
Olisi purkki raskaskalusto maalia ja pitäisi se levittää suzukin päälle...
Mutta tila on sellainen että maalisumua ei saisi tulla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 29.09.2013, 16:25
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Saaks tähän lisätä kysymyksen... Miks ihmeessä jokainen teini saa pakkupullolla siistiä jälkeä talon seinään, mutta jos itse pitäis jotain järkevää maalata niin valuu niin ...? (Mitä teen väärin vai liikaa maalia kerralla???)

Vastaan itseleni parin kokeilun jälkeen... Liikaa maalia kerralla ja liian läheltä sumuttaen... Riittävän kaukaa ja useita ohuita kerroksia kuten purkin kyljessä lukee niin välttävä tulee...

Viimeksi muokannut lavanelikko : 29.09.2013 19:00 Perustelu: Vastattu itselle...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.09.2013, 09:20
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIKSRAKS Näytä viesti
Onko ketään koskaan levittänyt oikeaa automaalia telalla?
Millainen pinta tulee?
Olisi purkki raskaskalusto maalia ja pitäisi se levittää suzukin päälle...
Mutta tila on sellainen että maalisumua ei saisi tulla.
En ole itse maalannut mutta vierestä katsoin kun kaivinkonetta telasivat. Ihan asiallinen pinta siitäkin tuli, ottaen huomioon ettei muita pohjia tehty kuin hiekkapuhallus. Ei kannata ohentaa, ainakaan ennen kokeilua miten tasoittuu.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.09.2013, 12:15
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
En ole itse maalannut mutta vierestä katsoin kun kaivinkonetta telasivat. Ihan asiallinen pinta siitäkin tuli, ottaen huomioon ettei muita pohjia tehty kuin hiekkapuhallus. Ei kannata ohentaa, ainakaan ennen kokeilua miten tasoittuu.
Itsellä ei hiekkapuhallusta harrastavana paljon parempaa pohjaa tule mieleen kuin hiekkapuhallettu, vaihtoehtoisesti jossain pienissä metallikappaleissa olen käyttänyt sitruunahapotettua pohjaa...

Tänä kesänä filmivanereita uretaanimaalilla valkoiseksi maalatessa kokeilin uutena välineenä vaahtomuovisivellintä ja se tuntui tasasella pinnalla kanssa hyvältä vaihtoehdolta.

Kaksikomponenttimaaleissa olen huomannut, että kovetteen määrän, kerrospaksuuden ja ilman lämpötilan kanssa on aikamoista tasapainoilua. Pahinta mitä voi tyriä on ehkä jos unohtaa kovetteen kokonaan purkkejen sekaantumisen takia. Muunlaisen kovettuvat epätasaisuudet on helppoa hioa vaikka epäkeskohiomakoneella.


Ylempänä ollut kysymys: "Saaks tähän lisätä kysymyksen... Miks ihmeessä jokainen teini saa pakkupullolla siistiä jälkeä talon seinään, mutta jos itse pitäis jotain järkevää maalata niin valuu niin ...? (Mitä teen väärin vai liikaa maalia kerralla???)"

Osansa tässä on sillä kun teinien maalaus talon tai sähkökaapin seinään ei pyri suojaamaan korroosiolta ei paljon miltään. Paksuihin pintoihin pyrkiminen on haastavaa ja siksi hirveän paksut maalaukset ei ole aina parhaat mahdolliset. Harvoja maaleja pystyy hyvällä menestyksellä laittamaan paksuja kerroksia kerrallaan.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 30.09.2013 12:20
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 30.09.2013, 23:07
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Itsellä ei hiekkapuhallusta harrastavana paljon parempaa pohjaa tule mieleen kuin hiekkapuhallettu,
Tarkoitinkin että kun kyseessä oli vanha kaivuri niin kaikki vanhat kolhut, rypyt ja naarmut paistoi läpi. Maalin pysymisen kannalta varmasti oli hyvä, mutta ei oikein läheltä katsottava pinta
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.11.2014, 11:05
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

Maalina temadur50 ja pohjilla kirkas pelti / vanhoja maalattuja orkkis peltejä. Idea oli
- Hionta
- Temadurille soveltuva pohja maali
- Hionta
- Värjäys
- Kuvioita päällä.

Kuvioiden alta pitäsi varmaankin hioa että tarttuu? Miten toteutuu?
Voisiko temadurin vetää Suoraan ilman pohjia/kestääkö miten? Kohta heitän ruiskun nurkkaan ja vedän pensselillä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.11.2014, 11:33
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Auton maalauksesta.


Tuttua maalaria haastattelin ja hän sanoi että omiin autoihin vetää ensin pelliille kili hapon, 2k epoksin, hionta pohjamaalin, pintavärin + lakan tai akryylimaalin.

Eli
1. missä pelti näkyy niin kili happoa ohut huntu.

2. sitten 2k epoksi ruiskulla ja kun on ohjeen mukaan ruiskulle ohennettu niin pitäisi saada sileä pinta. Ensin ruiskutetaan melkein peittävä pinta ja "tupakkatauon jälkeen" peittävä pinta.
Tauko on tärkeä se vähentää kovasti valumia.
2 K epoksi toimmii eristevärinä myös jos on pellin päällä monta kerrosta vanhija maaleja, ei keitä vanhat alta.

3. sitten hiontapohja maali. Jos ohenettu riittävästi niin pitäisi saada aikaiseksi tasaista pintaa. Jos paksumpaa niin tulee apelsiini pintaa ja vaatii nionnan. Ei välttämättä tarvi maasturiin.

4. pinta maaalin ruiskutus kahteen kertaan.
Ensin melkein peittävä ja "tupakka tauon jälkeen" peittävä pinta. tauko taas ehkäisee sitä valumista. Maalattavan pintaa pitkin valaisevan valon kiilta vasten näkee hyvin onko pinta vielä kuiva eli näkyykö appelssiini pintaa. Jos näkyy niin tarvii ruiskuttaa lisää maalia tosin maltilla. Helposti tulee ruiskutettua hieman liikaa ja sitten valuu.

5. jos maalauksen jälkeen näkyy häiritseviä valumia niin ne voi poistaaa vesihionnalla ja sitten vaan mylyttämällä pinta kiiltäväksi.

Oikeat maalaustilathan hyvine valoineen ja tulo- ja poistoilman puhalluksella helpottaa huomattavasti maalausta, vaan tallissakin saa ihan siistiä jälkeä aikaiseksi. Kanattaa vaan siivota ensin ja kastella lattia niin on vähemmän pölyä ilmassa.

Kaiken oppii ja niin se on malaamisesakin että mitä enemmän teet niin sitä helpompaa se on.

t. Ismo Ämmä
Ei mikään ammatti maalari.
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
verhoilu asiaa sos Tekniikka & Jutustelu 3 17.04.2013 20:05
Asiaa paskasta? Lehis Chit-Chat 24 14.01.2011 11:21
Hilux asiaa Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 08.09.2010 16:18
Auton katon maalauksesta kysymyksiä Timo_L Tekniikka & Jutustelu 27 03.03.2010 07:07
Maalauksesta ja maaleista. Neuvoja tarvitaan. jappe Tekniikka & Jutustelu 15 30.07.2009 22:56


Sivu luotu: 21:09 (GMT +2).