![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() On siinä sellanen pieni ero, että suuntauskoneella tehtäessä säädetään ne etuauraukset taka-aksellin nähden suoraan (eli kulkukulma kohdalleen). Ei se auta mitään vaikka ne auraukset etupäästä saisi millilleen kohdalleen omatekosten mittakeppien kanssa jos ne ei ole linjassa taka-akselin kanssa...
__________________
HDJ100 -99 Ex: HDJ80 -91 VW Taro -90 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Niin siis siihen kulkukulmaan ei vaikuta kuin vinossa oleva taka-akseli ja se kulkukulma ei muutu aurausta säätämällä, se auraus/haritus kun ei ole etupäässä toispuoleista koskaan, vaan tasaa sen heiton molemmille puolille samaan arvoon.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
"kotitekoisilla mittakepeillä" pärjää kyllä myös sen vinossa olevan taka-akselinkin kanssa. Työläämpää nyhräämistähän se on, mutta jos tarvii säästää, niin voihan sitä yrittää.
Mun mielestä se raja rupeaa olemaan siinä, että jos caster on päin mäntyä auton eri reunoissa niin sitä on paha saada kohdilleen. Camberit ja auraukset saa hehtaarilleen. Mutta näissä jäykkäakselisissahan noihin pyörän kallistumisiin ei tartte edes puuttua ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Enpä kyllä jäykkäakselista autoa nelipyörä suuntaukseen veis. Mitäs sitte kun huomaa että taka-akseli on mutkalla, ankara vitutus ja mitään et voi tehdä. Sen etupään kyllä saa kohdalleen vatupassien ja kaverin kans. Takatankoa rukkaamalla pikkusen haritusta siihen ja ohjausvarrella ratti suoraan ja valmis.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Mukava et , asiallista keskustelua akseleiden suoruuden ym paikkojen säätämisestä.
Olen ainaskin mitannut taka-akselin auraus/harituksen "onko linjassa kulkusuuntaan? sillein.. Toki kotikonsteja mut.. Takarenkaan kyljestä lauta keulaan päin, laidasta rullamitalla "tarkasti mitta koria kohti esim oven saumaan, osaan joka samanlainen toisellakin puolella. Mittaus tuloksii vertailemalla puolin toisin nähtävissä onko akseli linjassa koriin/keskellä auton alla (panhardien pituudet) ,poikittain alla himpun ym ... ja sit mittailemaan akseleita keskenään linjaan.. Toki voisi olla viisain viedä mittauspenkkiin mutta onnistumisesta saa ainakin hyvän mielen jos ei muuta ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis jos millään ei ole mitään väliä, niin miksi huolehtia siitä aurauksestakaan.... Ja tuolla "tieto luo tuskaa" linjalla; jos meinaa/haluaa saada autosta hyvä kyytisen/helpon ajettavan, niin tuon alustageometrian tarkastaminen/kohdalleen saattaminen on aikalailla kaiken perusta. Ja jos tarkastus/aurauskulmien/ratin säätäminen maksais vaikka 500e, niin voisin itsekkin harkiata monta kertaa, mutta kun hinta on muutamia kymppejä/alta satasen, jos nuo tangot on herkistelty, että säätöön ei tuhraudu tarpeettomasti aikaa. Aurauksen saa säädettyä kyllä aivan kotikonsteillakin, ja jos on huolellinen, niin aika tarkastikkin. (toki ammattilaisillakaan ei aina onnistu, vaikka on kuinka hienot vehkeet) |
#7
|
|||
|
|||
![]() hdj:n korotus
Ajattelin hommata omaan hodariin 3" korotus jouset. Onko välttämätöntä homata pidemmät iskarit yms.?
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vähän neuvoa ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ja jarruletkut taitavat alkaa käydä lyhyeksi, samoin kuin akselin huohottimet, ja lukkojen johtosarjojen riittävyys kannattaa tarkistaa. Kallistuksen vakaajat tulee aika hassuun asentoon, siis "koiranluu" tankoja kannattaa jatkaa |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 8 (0 jäsentä and 8 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |