Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.09.2013, 21:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Jos pussit on esim. kierrejousten sisällä, ja niin jos niille on omat venttiilit paineen nostoon/laskuun, niin toimii progressiivisesti; mitä enemmän painuu kasaan, sitä enemmän vaatii voimaa seuraava sentti...

Ja jos pussit on T-haaran kautta yhdessä, niin riippuu letkujen/putkien pituutesta ja poikkipinta-alasta, kuinka paljon "matkii-" sitä, että pussi olisi keskellä akselia. (siis kuinka toimii ANTI-kallistuksenvakaajana)

Ja jos pussit on yhteydessä ilmasäiliöön, niin tuo progressiivisuus pienenee, sitä pienemmäksi mitä isompi säiliö on. (Jos on isot paineilmalinjat, pienillä linjoilla toimii taas hitaammin)

Mulla on tuohon hodariin Firestonin(?) pussit taakse (ei HDJ:n vakiomittaiset), ja molemmille pusseille omat 12v sähköventtiilit, siis pussit toimii omanaan, ja kompressorista saa paineilmaa myös muualle..
Mutta; noille pusseille on minimi- ja maksimipaineet, ja jos minimi paine alitetaan, alkaa hieromaan pussia jousta vasten.... ja hodarissa on kuminen "apujousi" kierrejousen sisällä, joka pitää luonnollisesti poistaa...
En muista tarkkaa, paljonko tuo pussi nostaa perää minimipaineella, mutta puhutaan useista senteistä....

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.11.2013, 15:18
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Toi mun ilmajousi ei ole näyttänyt vielä huonoja puoliaan, maastobussilla kun ei mitään extremejoustoja saavuteta. Lehtijousirakenteen rajallinen joustavuus sopii erinomaisesti tuollaiseen laillisesti ja ilmatikkuihin siirtyminen saa jääädä hienompiin laitteisiin. Mielestäni onnistunut kokeilu. Jos palje on yhteydessä säiliöön niin sen prgressivisuus vähenee, ts. hypyssä-kuopassa joustaa enemmän eikä kuormita banjoa niin pahasti.
Taka-akselin hypyt ei ole maastobussin ongelmia..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu ilmapussi /pussit/ palje/ jouset Jari O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 08.04.2014 16:29
Myyty Mb Unimog 404 ilman taka akselia ym ripustuksia myyty psychobilly O/M/V Ajoneuvot 0 18.01.2011 16:45
Kaivataan toitsun taka-akselia Nerd-O O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 12 16.06.2007 09:54
Ilmapussi rangeen bogen tilalle Paavo Tekniikka & Jutustelu 6 19.06.2006 18:53
Kierre keskelle wannabee Tekniikka & Jutustelu 28 01.04.2005 11:44


Sivu luotu: 17:44 (GMT +2).