![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() On se liikaa. Kyllä pitäisi olla 0.0jotain
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Jeepistä ei kokemusta.
0,27 Amppeeria tekee vuorokaudessa 6,5 Amppeerituntia , viikossa 45 Ah! Paljon luonnollisemmalta kuulostaisi 0,027 A (siis 27 mA), mutta sekin kuulostaa minun korvaan paljolta, mutta jos on hälytin ja popikonetta yms...
-> siis 100 Ah akku ei edes täyteen ladattuna kestä yli 2 viikon seisontaa. Ja sitten se, että miten pitkään pitää ladata 100 Ah tyhjää NORMAALI akkua 13.2---13,4 voltin jännitteellä, oli lämpötila vaikka +30 C, että se olisi edes 75% latauksessa? (13,2 V jännitteellä puolityhjä akku ei tosiaankaan ota vastaan mitään suurta virtaa 30 asteen lämmössä, 75% täysi akku ei edes sitä!) Ja jos on ongelma, että on akun lämpötilan tunnustelu, ja ei lataa tuon paremmin, niin juurikin vinssauksessa yms. lienee mahdollista huijata lämpötilan tunnustelua? Mulla on veneessä 3 kpl. hupiakkua, ja kun latausjännite laskee (laturissa lämpötilan tunnustelu kuumassa konehuoneessa, Max n. 60-70 C) 14.0 voltista 13,8 volttiin, niin akkut (n.+25 C) eivät ota virtaa vastaan läheskään yhtä hyvin. p.s Mittaa mitä jännitehäviöitä tulee a) koneen kannen ja akun miinusnavan välillä? (ja koneen kannen ja rungon välillä; jos ei ollut rungoton auto) b laturin + -navan ja akun + navan välillä. JOS PITÄISI ARVATA; niin 13,4 Voltin latausjännitteellä +30 C lämmössä normaali kalsium akku ei tule 25% -> 95% varatuksi muutamaan tuntiin, jos edes "työpäivässä". Itse olen huijannut lataussäätimiä; kesäkuumalla normaali ylläpitolataus n. 13,8V, lataus 14.0V ja "teholataus" 14,6V; nollakelillä noin 0,2 Volttia suuremmat jännitteet; ja pakkasessa; -20 ja enemmän: vielä 0,2 Volttia lisää: ylläpitolataus n. 14,2 V, lataus 14.4 V ja "teholataus" Max 15 V. Ja teholatauksella kannattaa seurata akun käyttäytymistä: Pikkupakkasessa maahan jäätynyt akku lämpeää niin, että sulaa irti maasta.... (siis akku kuumuu, ja hajoittaa vettä Vedyksi ja Hapeksi: pieni kipinä, ja PAM: Vety ja Happi on taasen kosteutta ilmassa... Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 29.07.2013 22:50 Perustelu: Lisätty jännitehäviöiden mittaus |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole tuo akun purku ollut ongelma, ei yleensä seiso viikkoa, ja jos seisoo yli päivän niin on yleensä ctekissä kiinni - ei sitten ole siihen jaksanu enemmän paneutua.
Huomannu itekki jos paljo vinssailua niin ei laturi ehdi mukaan. Saa lämpöanturia huijattua melko helposti, laittaa vastuksen katkaisijan taakse kabiiniin joka vastaa vaikka tuota 20-80F lämpötilaa ja siitä anturille. Pitänee rakennella kokeeksi... Kaikki jännitehäviöt on mitattu noista ja paljo muistaki. Ennen ja jälkeen kun kaikki maadoituspisteet tuli aukaistua ja hiottua kirkkaaksi. Häviöt oli jotain 0,0...v luokkaa, eli ei merkittäviä. Eikä muuttuneet oikeestaan mihkään puhdistuksen jälkeen Tällaset viitteelliset latausjännitteet jeeppi ilmottaa: -40 to 20F - 14.5V to 15V 20 to 80F - 13.8V to 15V 80 to 140F - 13.2V to 14.3V 140-160F - 13.2V to 13.7V 20F = -6,67C 80F = 26,67C 140F = 60C Kesällä lämpimällä konehuoneessa on aina yli 60c... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mulla 5,9 GC Jeepissä purkuvirta 0,012 A.
Viime talvella oli vastaavia ongelmia latauksen kanssa. Uusin keltaisen Optiman akun ja 150A laturin(ei saa enää uusiamistään, vain tehdaskorjattuna saa) ja nyt kesällä kuumassa näyttäisi latausjännite pysyvän aika kiltisti 14V tietämissä.
__________________
________________ -98 Jeep Grand Cherokee 5.9 LX |
#5
|
|||
|
|||
![]()
ZJ 5.9 meinaa käynnistyä heikosti, laiskasti.
Tänään sitten huomasin, että latausmittarin viisari putosi reilusti normaalista 14:sta. Yleismittarilta mitattuna navoilta käynnissä about 13,4 (pitkät päällä, puhallin isolla) ja sammuksissa 12.5. Mutta kun jähyttimen flekti lähtee pyöriin käynnissä ollessa navoilta vain 12,3 (ehkä vähempikin...) tyhjäkäynnillä. Normaalia vai laturi menossa? |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Flektin käynnistyessä voi notkahtaa noin alas, mutta pitäisi nousta sen jälkeen aikalailla normaaleihin lukemiin. Millaisia lukemia näyttää ajaessa tai n.1200-1500 kierroksilla? Ihan tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella kesällä, ilmastointi päällä ja sähköflekti isolla omassa taitaa olla myös alle 13V, mutta en pidä sitä mitenkään huolestuttavana. Ajaessa normilukeöat eikä ikinä mitään hämminkiä käynnistymisessä.
Jos tuntuu että flekti vie liikaa virtaa, niin ei ole ihan mahdotonta että alkaa olla moottorissa tunnit täynnä. Uuttaa saa (ainakin vielä) tietyllä VDO/ Siemensin osanumerolla + liittimellä jenkkifordiin tarkoitettuna n.100$ hintaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 30.06.2015 04:48 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Latasin yöllä akun yläpitolaturilla. Nyt aamulla työmatkalla latauksen viisari seisoi jämttisti 14:sta. Oiskohan sitten jo akku heikolla hapella...
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Jeep Grand Cherokee Limited V8 -96. 168tkm. H.6000€ *MYYTY!* | Trophy | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 31.07.2011 08:52 |
Ostettu Jeep Grand Cherokee ZJ V8 -93-96 etujouset | Kepu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 26.10.2010 22:42 |
Myydään Jeep Grand Cherokee -96 V8 | noniin | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 22.08.2010 07:53 |
Myyty VOI POISTAA | Sam66 | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 12.08.2010 13:55 |
O: Jeep Grand Cherokee V8 vm.96-98 | Joukka | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 06.12.2007 19:55 |