Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.07.2013, 22:12
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Joo ton ristiinkytkennän tiesinkin. On edellinen omistaja tehnyt moottorin viereen sivulle uuden akkutelineen jossa nyt yks 12V akku. Tosiaan tuo johtohelvetti pellin alla voi olla todellakin osasyyllinen siihenkin miksei vanha laturi tehnyt virtaa.

Mutta laitetaan tämä homma kuntoon kun kerran ruvettiin!

juu rele museoidaan, ei valmettia . Perunannosto tässä taas kohta alkaa ja täytyy saada batteryyn virtaa ja sitten voimasauhua putkesta yötäpäivää kolmen pytyn voimin perkele!

__________________
Mersumies.

Viimeksi muokannut farmforest : 24.07.2013 22:42
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.07.2013, 00:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Sorry, sotken topiikkia pikkasen:


Siis: Olen muutamaan traktoriin yms. päivittänyt laturin, siis 10-20 Amppeerisen! DC Dasasähkö (tasasähkö) laturin vaihtovirta laturiiin.

Hyvä,halpa,helppo, Kestävä ja huoltoystävällinen laturi on ollut BOSCH:in puhallin jäähdytteiset, sisäisellä säätimellä olevat. siis noita on "kaikissa" saksalaisissa autoissa -70 luvun lopulta? pari-kolme vuosikymmentä. siis olen kangistunut 1900 luvulle kun noihin latureihin vaihtaa merkkilaakeri, alkuperäiset liukurenkaat ja hiilet, niin kestää niin pitkään että! (pitempään, kuin uudet mustahiuksisten kopiot)

Ja kytkentä on helppoa: siitä b+ mutterin alta suoraan akun + napaan paksu kaapeli. (jos + maadoitettu, kuten esim. saaressa rakennetut Fordson:it, niin vaihdetaan vaan akun kengät kaapelista toiseen: -> nyt miinusmaadoitettu!, jos on jotain elektoniikkaa, esim. radio, led- tai zenon valoja, niin ne täytyy muuttaa myös miinus maadoitetuksi)
Ja sitten siihen latta- Abiko liittimeen tuodaan virtalukolta Latauksen Merkkivalon (noin 2-3 wattia) kautta sähköä akun + navalta.

Tietysti laturi pitää saada mekaanisesti kiinni moottorin kylkeen, ja vielä siten, että se pyörii... traktoreissa mahdollisimman lujasti: täysillä kierroksilla mieluusti (vähintään?) 6000 r/min, mutta ei juurikaan yli 15 000 r/min, koska traktorit voi periaatteessa "huutaa-" tunnista toiseen?
Siis miksi? bosch:n puhallin jäähdytteisissä latureissa (siis niissä, missä pyörii hihnapyörän mukana iso keskipako tuulettajan siipi) ilmoitetaan latausvirta esim. seuraavasti: 90/34 Amppeeria. tuo 90 amppeeria on latausvirta 6000 r/min laturin pyörimisnopeudella, ja tuo 34 amppeeria on 1500 r/min laturin pyörimisnopeudella, joka on kokemukseni mukaan "turvallisella" alueella, siis laturi toimii niin kuin on suunniteltu. -> siis tuo kierrosluku, siis laturin pyörintänopeus, on vähintään yhtä tärkeä, kuin se, että pistetäänkö 55 A Ford Fiestan laturi, vai yli 100 A Audin laturi!
-> Siis: jos esim 90 A bosch:ia yritetään herättää pienellä merkkivalo polttimolla, niin tuo 11A tasavirta "Luukas" lataa enemmän 700 r/min nopeudella (mm. erään saksalaisen maastopakettiauton voi käynnistää, peruuttaa sähkölaitoksen hallista ulos, ja latauksen merkkivalo ei sammunut.(siis ei latannut ollenkaan, liekkö yksittäinen vika?) toki auto oli 1980 luvun alkupuolelta, mutta vain alle 10v ikäinen silloin)

Mutta kun on yritetty pistää 2-3 wattia merkkivaloksi, ja pyörimään niin nopeaa, kuin laturin/vesipumpun hihna antaa myöten (siis n. 13mm levyistä hihnaa ei viitsi taittaa 5cm halkaisijaiselle hihnapyörälle, 7,5 cm vaatii jo hammastetun ?)
-> Fordson Major: n. 70 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä yli 20A, max kierroksilla noin "70"A (orkkis laturi noin 2-3?A, ja täyskaasulla 11?A
-> Belarus 821(?) 90 A Boschi:lla tyhjäkäynnillä n.40 A, max kierroksilla noin 100 A 13,5 volttiin.
Toki jo vakiona vaihtovirtalaturilla, ja säädettävällä lataussäätimellä, siis -80 luvun käyttöohjekirjassa oli MUISTAAKSENI ohjeet k.o meisselisäätöön, meisseli luonnollisesti kuului vakiovarustukseen...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.07.2013, 06:42
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Jos ja kun daihatsun laturi vaatii ulkoisen säätimen, niin itse heittäisin menemään kyseisen kapistuksen
Biltemasta saa sisäisellä säätimellä olevan laturin satasella, tai kaivaa jostain vanhasta ooppelista tai muusta saksalaisesta käytetyn.
Ja kytkentä olikin tuossa edellä jos tekstin seasta löytää, eli akun plus-navasta kaapeli laturin suurimpaan napaan. Virtalukon tai muun katkaisijan kautta 2-3w merkkivalon toiseen napaan ja toisesta merkkivalon navasta laturille herätteen nastaan.
"+ maadoitus" selviää kun katsoo kumpi akun johto menee trattorin runkoon.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.07.2013, 08:42
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Vooi perse, olenko tehny turhaa hommaa nyt, tai ainakin liian vaikeasti. Mulla on uusia latureita eri automerkkeihin varastossa noin parikymmentä kappaletta, eipä vaan yhtään saksalaista. Jotain Valeota löytyi ja sitten noita yuki-merkkisiä.. pääasiassa jaappanialaisiin autoihin.

Jos tuon laturin nyt otan vielä irti niin mistä noista muista sen tunnistaa että siinä se säädin on omasta takaa? Kun ei mitään papereita ole missään mukana.

Olin ihan siinä uskossa että se säätäjä olisi tuossakin jo ollut mutta pitäisi tänne kai kirjoitella jo ennen ku ottaa työkalut käteen.. Kaiken puolin ulkomitoiltaan sopivankokoinen olisi tuo laturi tuohon, osa noista muista on isompia klönttejä..

Vai voiko nyt tätä hommaa vielä soveltaa jotenkin helposti?
__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.07.2013, 09:23
farmforest:n Avatar
farmforest farmforest ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.10
Sijainti: Salo
Viestit: 376
Perusasetus

Tässä vielä kuvia hommasta. Sekä yks valeon laturi missä luulen säätäjän olevan? Sekä myös kuva direktiivien mukaisista sähkökytkennöistä .
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	laturi 001 (Large).jpg‎
Views:	5097
Size:	125,2 Kt
ID:	39079   Click image for larger version

Name:	laturi 002 (Large).jpg‎
Views:	3681
Size:	74,1 Kt
ID:	39080   Click image for larger version

Name:	laturi 003 (Large).jpg‎
Views:	2849
Size:	117,5 Kt
ID:	39081   Click image for larger version

Name:	laturi 004 (Large).jpg‎
Views:	2591
Size:	106,0 Kt
ID:	39082   Click image for larger version

Name:	laturi 005 (Large).jpg‎
Views:	1843
Size:	90,9 Kt
ID:	39083  

__________________
Mersumies.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
ATK-apua kaivataan Heguli Chit-Chat 147 22.01.2018 20:14
Apua kaivataan Kaustisella Lord of flies Chit-Chat 4 07.04.2013 22:26
LJ asiantuntian apua kaivataan. kauha-apina Tekniikka & Jutustelu 8 17.01.2013 08:47
Apua, laturin hihnapyörä! Liffi Tekniikka & Jutustelu 3 25.10.2006 18:55
Nörteiltä apua kaivataan.... ¤Offi-Osku¤ Chit-Chat 18 11.10.2005 09:55


Sivu luotu: 11:36 (GMT +2).