![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Kuka vaihtaa öljyt tämän testin perusteella alle 8v vanhaan autoon?Lainaus:
Lainaus:
Minusta on mielenkiintoista, että diesel- ja bensakoneen öljyjä myydään samassa purkissa ja nimenomaan erinomaisena vaihtoehtona molempiin: (turbo)Dieselissä öljyyn päätyvät "palamisjätteet" on aika paljon erit, kuin bensaturbossa, ja jos tuota öljyä kierrätetään max 30 tkm, niin meneekö joku ominaisuus hukkaan?/jää vähälle huomiolle? Ja noiden raskaan kaluston dsl- öljyjen käyttö "pienissä" turbodieseleissä: Siis noita raskaan kaluston öljyjä ei suositella henkilöautoihin; ja jossain perusteet oli; kuorma-autojen käyntinopeus on puolet henkilöautoista yms. Totta toinen puoli; mäntä menee ylös/alas puolet hitaammin, MUTTA: kun matka on tuplat, niin nopeus on sama ![]() Mutta: noiden kuoppuriöljyjen aika- kestävyys voi tulla vastaan: noihin öljyt vaihdetaan väh. kerran vuodessa. Ja on markkinointi kikka myydä öljyä, oliko se sitten mikä, mutta max 4 litran kannussa, sillä perinteisesti tuplasti isompi pakkaus maksaa vain puolet enemmän. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Suomessa kuitenkin mennään erittäin harvoin tuonne -35* tienoille, ja jos mennään niin käytetään varmasti lohkolämmitintä. Itse ainakin huomasin selvän eron käynnistyvyydessä 10w mineraalilla ja 5w synteettisellä. 10w öljy hyydyttää koneen jo -20* pakkasessa kun taas 5w öljy pyörii vielä ihan kevyesti.
Tuo öljyn pilaantuminen on ihan totta. Dieselipadat ei pilaa öljyä läheskään samaa tahtia kuin bensakoneet. Kaikkein pahin on talvella lyhyt pätkäajo. Kone käy kokoajan todella rikkaalla ja bensaa menee suoraan öljyn sekaan tehden siitä aivan litkua. Sori OT |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Raskaan kaluston öljyissä ei usein ole kevyemmän kaluston luokitusta ACEA B3 tai B4 (dieseliin). Joku ilman B3-merkintää oleva merkkiöljy voi hyvinkin täyttää myös sen B3:n, mutta öljy-yhtiö ei ole hakenut sille kyseistä hyväksyntää. Joku tutkimuslaitos ne myöntää ja ottaa siitä rahaa tai sitten öljy-yhtiö vaan joutuu vastaamaan omalla persauksellaan vahingot, jos tuote ei täytäkään luokitusvaatimuksia. Tai sitten se ei vaan täytä B3- tai B4-vaatimuksia.
Osassa ns. "rekkkaöljyjä" on hyväksyntäluettelossa myös B3/B4, joka on usein vaatimuksena kevyen kaluston dieselmoottoreille. Esimerkiksi Teboil Super HPD eri viskositeetit, mineraali ja synt: B4 Neste Turbo LXE eri viskositeetit, mineraali, osasynt. ja synt: B3/B4 Mobil Delvac Super 1400 15W-40: B3 jne. Kaikkia näitä mainittuja on tullut käytettyä sekä "raskaissa" että pakettiauton dieselmoottorissa, paikallismoottoreissa jne.
__________________
Jukka Viimeksi muokannut JiiPee : 21.07.2013 19:57 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeepin Stereot (infinity gold)? | JeepGC | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 30.03.2010 16:25 |
M:TEBOIL FLUID D (DEXRON II ) 20L | Ipe64 | O/M/V Muut | 0 | 29.07.2006 13:26 |
Gold strike | SamppaFIN | Computer Games | 2 | 02.02.2004 20:54 |