Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.07.2013, 20:23
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja solihull Näytä viesti
Eiköhän liki kaikki merkkiöljyt täytä perusoffaajan tarpeet kun kelpaavat raskaampaankin ja vaativampaankin kalustoon.
Mutta sillä 15W-.. -mineraaliöljyllä saa edelleen pilattua terveen koneen kun -25 pakkasesta vääntää kalisemaan. Se kun ei tapahdu kerrasta niin tuhon huomaa vasta vuosien päästä. Huonompi öljy alkaa vanhetessaan hupenemaan nopeempaa mitä kunnollinen, joten vaihtoväli oltava tiheempi jos mineraaliliemillä ajelee.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.07.2013, 01:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Kuka vaihtaa öljyt tämän testin perusteella alle 8v vanhaan autoon?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
On niissä tosiaan oikeestikki eroa, halpisöljy harvoin pakkasessa pärjää ns. laatumerkeille: http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf
Tuossakin oli viitteitä, että "nimetön" öljy ei ole välttämättä samaa kamaa...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mutta sillä 15W-.. -mineraaliöljyllä saa edelleen pilattua terveen koneen kun -25 pakkasesta vääntää kalisemaan. Se kun ei tapahdu kerrasta niin tuhon huomaa vasta vuosien päästä. Huonompi öljy alkaa vanhetessaan hupenemaan nopeempaa mitä kunnollinen, joten vaihtoväli oltava tiheempi jos mineraaliliemillä ajelee.
Joo, Jos koneessa on 15W-40 öljyt, niin k.o öljyistä johtuva vaurio/kuluminen on -25 C pakkasessa samaa suuruusluokkaa kuin 5W-40 öljyillä -35 C pakkasessa. Siis noiden öljyjen pumpattavuudesta puhutaan, niin tuo 15w ja 5w ero ei ole "kuin" 10 C astetta, mutta minustakin hajontaa on, kuten yllä oleva linkki osoittaa, siitä ei ole täsmätietoa, miten eri öljymerkit/laadut suhtautuu kylmään.

Minusta on mielenkiintoista, että diesel- ja bensakoneen öljyjä myydään samassa purkissa ja nimenomaan erinomaisena vaihtoehtona molempiin:
(turbo)Dieselissä öljyyn päätyvät "palamisjätteet" on aika paljon erit, kuin bensaturbossa, ja jos tuota öljyä kierrätetään max 30 tkm, niin meneekö joku ominaisuus hukkaan?/jää vähälle huomiolle?

Ja noiden raskaan kaluston dsl- öljyjen käyttö "pienissä" turbodieseleissä:
Siis noita raskaan kaluston öljyjä ei suositella henkilöautoihin; ja jossain perusteet oli; kuorma-autojen käyntinopeus on puolet henkilöautoista yms.
Totta toinen puoli; mäntä menee ylös/alas puolet hitaammin, MUTTA: kun matka on tuplat, niin nopeus on sama ja sama pätee moneen muuhunkin.....
Mutta: noiden kuoppuriöljyjen aika- kestävyys voi tulla vastaan: noihin öljyt vaihdetaan väh. kerran vuodessa.

Ja on markkinointi kikka myydä öljyä, oliko se sitten mikä, mutta max 4 litran kannussa, sillä perinteisesti tuplasti isompi pakkaus maksaa vain puolet enemmän.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.07.2013, 13:34
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Suomessa kuitenkin mennään erittäin harvoin tuonne -35* tienoille, ja jos mennään niin käytetään varmasti lohkolämmitintä. Itse ainakin huomasin selvän eron käynnistyvyydessä 10w mineraalilla ja 5w synteettisellä. 10w öljy hyydyttää koneen jo -20* pakkasessa kun taas 5w öljy pyörii vielä ihan kevyesti.

Tuo öljyn pilaantuminen on ihan totta. Dieselipadat ei pilaa öljyä läheskään samaa tahtia kuin bensakoneet. Kaikkein pahin on talvella lyhyt pätkäajo. Kone käy kokoajan todella rikkaalla ja bensaa menee suoraan öljyn sekaan tehden siitä aivan litkua.

Sori OT
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.07.2013, 19:10
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.383
Perusasetus

Raskaan kaluston öljyissä ei usein ole kevyemmän kaluston luokitusta ACEA B3 tai B4 (dieseliin). Joku ilman B3-merkintää oleva merkkiöljy voi hyvinkin täyttää myös sen B3:n, mutta öljy-yhtiö ei ole hakenut sille kyseistä hyväksyntää. Joku tutkimuslaitos ne myöntää ja ottaa siitä rahaa tai sitten öljy-yhtiö vaan joutuu vastaamaan omalla persauksellaan vahingot, jos tuote ei täytäkään luokitusvaatimuksia. Tai sitten se ei vaan täytä B3- tai B4-vaatimuksia.

Osassa ns. "rekkkaöljyjä" on hyväksyntäluettelossa myös B3/B4, joka on usein vaatimuksena kevyen kaluston dieselmoottoreille. Esimerkiksi

Teboil Super HPD eri viskositeetit, mineraali ja synt: B4
Neste Turbo LXE eri viskositeetit, mineraali, osasynt. ja synt: B3/B4
Mobil Delvac Super 1400 15W-40: B3

jne.

Kaikkia näitä mainittuja on tullut käytettyä sekä "raskaissa" että pakettiauton dieselmoottorissa, paikallismoottoreissa jne.
__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 21.07.2013 19:57
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeepin Stereot (infinity gold)? JeepGC Tekniikka & Jutustelu 6 30.03.2010 16:25
M:TEBOIL FLUID D (DEXRON II ) 20L Ipe64 O/M/V Muut 0 29.07.2006 13:26
Gold strike SamppaFIN Computer Games 2 02.02.2004 20:54


Sivu luotu: 16:50 (GMT +2).