Ihmettelinkin pee:n listauksessa, miten samalle kokonaismassalle annetaan noin isot erot rengaspaineisiin.

Hyvää tietoa tuo oli ja noita painoja ja vyö-/ristikudosrenkaiden paineita kattelemalla vieläkin vahvistui se ajatus, että tosiaan se 2,0 voisi olla oikeaa suuruusluokkaa paine minun autossa noilla renkailla, tyhjänä kun melkeenpä tulee vielä ajeltua.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59
Kuorma-autossa jossa on rumpujarrut edessä ja käsijarru vaikuttaa myös eteen, pitää etupyörät kiristää pysäköintijarru avattuna, mutterien holkit herkistettynä ja rasvattuna, ja kiristää pultit ristiin 650nm. Hyvä olisi, jos etuvanne pysyisi samalla puolella ja venttiili vielä samassa kohdassa suhteessa jarrurumpuun. Varsinkin Scaniat!
Toi 60km/h hypytys vaikuttaisi kovasti renkaan pystyheitolta, painoheitto tulee yleensä vasta yli 80 nopeuksissa, isoissa maastorenkaissa harvemmin niitä edes on!
Koeta vaihtaa etu- ja takarenkaat keskenään, muuttuuko miksikään?
|
Tuossa minun autossa käsijarru vaikuttaa vaan taakse ja ei ollut päällä pyöriä paikoilleen laittaessa. Kierteetkin oli putsattu ja rasvattu sekä mutterien laipat pyörivät hyvin. Ristiinkin kiristin, mutta en noin tiukalle, kun tuo on vain 20 mm pulteilla ja niiden momentiksi jostain muistelin reilu 400 Nm. Kiristin 380 Nm koneella niin paljon kuin menee ja avaimella sitten mahdollisimman samalla voimalla vähän lisää.
Vanteista ei varmaan yksikään ole samalla paikalla kuin oli alkujaan.
Pitää ottaa tuo renkaiden paikkojen vaihtaminenkin keinovalikoimaan, jos ei paineiden pudottaminen vaikuta ja ohjauskulmista ei vikaa löydy.