Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.05.2013, 22:57
Sinko Sinko ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 10.05.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 2
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
J
Mielenkiintoista kuulla tietoa näistä.

Armeija-aikana oli Autosotamies, ja ajelin Proto-Sisulla. Kelaperseillä (viestimies) oli GAZ-66 radioilla varustettuna. Oulussa ei viesti-pönttöjä ollut.
Kelaperseet tai ränksäperseet oli puhelinpuolen viestimiehiä, jotka raahasivat sitä tapsikelaa perseensä jatkona.
Radio Uazit oli Titarien eli sähköttäjien valtakuntaa, ei sinne kelaperseitä päästetty...

Gaz69 oli toinen radioautona käytetty malli.
Siinä oli vähän pienemmät radiot, mutta jenkki vermeitä nekin.

Myös ambulansseina noita Pullia käytettiin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.05.2013, 23:10
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinko Näytä viesti
Kelaperseet tai ränksäperseet oli puhelinpuolen viestimiehiä, jotka raahasivat sitä tapsikelaa perseensä jatkona.
Radio Uazit oli Titarien eli sähköttäjien valtakuntaa, ei sinne kelaperseitä päästetty...

Gaz69 oli toinen radioautona käytetty malli.
Siinä oli vähän pienemmät radiot, mutta jenkki vermeitä nekin.

Myös ambulansseina noita Pullia käytettiin.
Olin 1.ErAutoK:ssa 3/93. Siellä (PSVP) oli myös puhelinkomppania ja radiokomppania, jonka ajoja teimme. Tasapuolisesti kutsuimme molempia kelaperseiksi. Ihan tarkkaa muistikuvaa heidän tehtävien erosta ei ole, useammin olimme RadK:n ajossa. Heillä oli niitä Kela-moloja (GAZ) käytössä. Yhden molon vinssasin ojasta protolla pois.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.05.2013, 20:23
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus



Kun 6x139.7mm pulttijaosta hitsaa yhden reiän umpeen, niin eikö tuloksena ole 5x139.7mm?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.05.2013, 21:35
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Toi oli hyvä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.05.2013, 18:57
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus



Lisää hitsaamista, nyt tuloksena 4x139.7mm. Kuulostaa vanhalta subarulta.

Mitähän tästäkin vielä tulee?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.05.2013, 23:40
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Toki sen 5 pulttisen jaon voi porata ilman täyttöäkin. Käytät yhtä olevaa reikää ja neljä poraten, näyttää tuolta:
Niin minä teinkin, ja puhki olis reikä mennyt. Minkä kokosia on sun reikäs? UAZissa on 14x1.5 mm pyörän pultit, joten porasin 15 mm reiät vanteeseen.

Mutta aloitetaan koko tarina alusta, että varmasti kaikki ehtii kyllästymään.

Kyselin valmiiksi oikealla jaolla olevia vanteita, mutta kun ei puoli-ilmaisia löytynyt, niin päätin että teen ihan ite. Googlettelin tuota reikäjaon muutosta, ja ameriikan foorumilla sanottiin ettei onnistu. Eli hyvä pohja jatkaa projektia. Sitä en tiedä kuinka tuo pitäis tehdä, mutta minä tein näin:



In Sisu-verstas we have this thing called reilu materiaalin vahvuus. Kaivelin nurkista tuommoisen pyöreän levyn palasen, paksuutta 35 mm. Sen päälle löytyi vanha vesipumpun koplinki, jonka sorvasin mittaan (muistaakseni) 108 mm. Rautalaippaan pari M8 kierrereikää, ja koplinki siihen pultilla kiinni. Laipan alla on edelleen nurkista löytynyt putken pätkä, seinämä vahvuus noin 1 tuuma. Luulis kestävän?



Sitten heitin komeuden päälle UAZin pyörän. 108 mm mittaan sorvattu koplinki keskittää vanteen täydellisesti. Pultin reikään tein tuntemattoman moottorin keinuvipuakselista holkin. Ulkohalkaisijaa sorvasin 16 milistä vähän pienemmäksi, niin istu kuin hanska. Holkin keskellä on 7 mm reikä. Siihen sopii puolestaan, jälleen täydellisesti, katkenneesta kierretapista tehty pistepuikko. Ei niitä kaikkia työkaluja osteta kaupasta, ne tehdään ite. Sitten vaan pistepuikolla joka pultin reikään piste.



Pisteen kohtiin 4 mm reikä, ja viidenteen M10 kierre pultille. Poraus jigi valmis.



Jigin päälle pahaa-aavistamaton 6x16 mangels. Mulla on siunaantunut nurkkiin noita 6-pulttia 16" vanteita toista kymmentä. Päätin uhrata sosialistiseen käyttöön kaksi mangelsia, ja kaksi nissanin vannetta. Taisivan maksaa joskus 10e/kpl?



Sitten heitin vanne-jigi yhdistelmän nurin päin. 4 mm poraterä boschiin, ja reikiä tekemään. Japsi/brazil vanteissa on 110 mm keskireikä, joten ne eivät istu jigiin täydellisesti. Mutta huolellisella valmistelulla asettuvat keskelle. Täytyis tehdä jigiin toinen M10 pultinreikä?



Mangels esireijillä porattua. Tuon perusteella päätin täyttää kaksi pultin reikää, tulee muuten hankaluuksia isolla terällä.



Siinä mangels-parkaan hitsattu kaksi reikää umpeen, ja porattu neljä uutta reikää. Porakone taattua laatua, made in taiwan.

Viimeksi muokannut sisua45 : 18.05.2013 23:43
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.05.2013, 23:53
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Perusasetus

ei tylsistytty täällä näin se menee. ei kaikkee tarvi kaupasta asti hakea... no ehkä jano juomat
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.05.2013, 09:09
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Näkyy nuo vanteen pultinrei'ät olevan sen verran venyneet, että siinäkin häviää jo 2 mm. Pienistä eroista näyttää tulevan...
Ei ole pultinreiät venyneet, ihan olivat pyöreät. Reiän kohta on kupera, jolloin senkkaus näyttää soikealta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 00:49 (GMT +2).