Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.05.2013, 22:26
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
tääl ois edelleen ne ravin 16" vanteet, hommaa kyyti vaan
Jos sulla on ne vanteet sopivasti tyrkyllä, niin mittaa keskiön halkaisija. Tai oikeastaan vanteen ohuin kohta, missä keskiö normaalisti on. Näissä tais olla hilux-tyylisesti keskiö kiinni ulkoreunassa.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinko Näytä viesti
Osa radiopullista tunnettiin nimellä neljäviiskymppinen.
Nimi johtui autoon sijoitetusta armeijakuntaradiosta LV 450 DX.
SA tyyppi radiolle oli siis LV450 (LV=Lähetin Vastaanotin)

Kyseessä oli Amerikkalainen Sunair GSB-900.
Taajuusalue 1,6-30MHZ
Teho SSB ja CW 100W

Auto ja asema oli varusmiesten suosiossa, koska radiossa oli automaattiviritys ja autossa lisälämppäri, joten siinä oli lämmin nukkua.
Mielenkiintoista kuulla tietoa näistä.

Armeija-aikana oli Autosotamies, ja ajelin Proto-Sisulla. Kelaperseillä (viestimies) oli GAZ-66 radioilla varustettuna. Oulussa ei viesti-pönttöjä ollut.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Vie pois jos on käyttöä, ei tota voi paalata.
En minä osta nyt yhtään autoa lisää, neljä on sopiva luku. Tai oikeastaan viis.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.05.2013, 22:47
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
En minä osta nyt yhtään autoa lisää, neljä on sopiva luku. Tai oikeastaan viis.
Kuus ois kyl kivempi tasaluku..
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.05.2013, 22:50
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 Näytä viesti
Kuus ois kyl kivempi tasaluku..
Itse asiassa ajokuntoisia autoja on 5 kpl. Siihen päälle rullaava pajero, ja hyvin sadetta pitävä URAL-375 ohjaamo. Yhteensä kuus?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.05.2013, 23:08
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Itse asiassa ajokuntoisia autoja on 5 kpl. Siihen päälle rullaava pajero, ja hyvin sadetta pitävä URAL-375 ohjaamo. Yhteensä kuus?
Eli aina voi yhen arkkupakastinpöntön ostaa lisää..? Etenkii jos halval saa..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.05.2013, 22:57
Sinko Sinko ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 10.05.13
Sijainti: Suomi
Viestit: 2
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
J
Mielenkiintoista kuulla tietoa näistä.

Armeija-aikana oli Autosotamies, ja ajelin Proto-Sisulla. Kelaperseillä (viestimies) oli GAZ-66 radioilla varustettuna. Oulussa ei viesti-pönttöjä ollut.
Kelaperseet tai ränksäperseet oli puhelinpuolen viestimiehiä, jotka raahasivat sitä tapsikelaa perseensä jatkona.
Radio Uazit oli Titarien eli sähköttäjien valtakuntaa, ei sinne kelaperseitä päästetty...

Gaz69 oli toinen radioautona käytetty malli.
Siinä oli vähän pienemmät radiot, mutta jenkki vermeitä nekin.

Myös ambulansseina noita Pullia käytettiin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.05.2013, 23:10
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinko Näytä viesti
Kelaperseet tai ränksäperseet oli puhelinpuolen viestimiehiä, jotka raahasivat sitä tapsikelaa perseensä jatkona.
Radio Uazit oli Titarien eli sähköttäjien valtakuntaa, ei sinne kelaperseitä päästetty...

Gaz69 oli toinen radioautona käytetty malli.
Siinä oli vähän pienemmät radiot, mutta jenkki vermeitä nekin.

Myös ambulansseina noita Pullia käytettiin.
Olin 1.ErAutoK:ssa 3/93. Siellä (PSVP) oli myös puhelinkomppania ja radiokomppania, jonka ajoja teimme. Tasapuolisesti kutsuimme molempia kelaperseiksi. Ihan tarkkaa muistikuvaa heidän tehtävien erosta ei ole, useammin olimme RadK:n ajossa. Heillä oli niitä Kela-moloja (GAZ) käytössä. Yhden molon vinssasin ojasta protolla pois.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.05.2013, 20:23
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus



Kun 6x139.7mm pulttijaosta hitsaa yhden reiän umpeen, niin eikö tuloksena ole 5x139.7mm?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.05.2013, 21:35
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Toi oli hyvä
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.05.2013, 18:57
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus



Lisää hitsaamista, nyt tuloksena 4x139.7mm. Kuulostaa vanhalta subarulta.

Mitähän tästäkin vielä tulee?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.05.2013, 23:40
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Toki sen 5 pulttisen jaon voi porata ilman täyttöäkin. Käytät yhtä olevaa reikää ja neljä poraten, näyttää tuolta:
Niin minä teinkin, ja puhki olis reikä mennyt. Minkä kokosia on sun reikäs? UAZissa on 14x1.5 mm pyörän pultit, joten porasin 15 mm reiät vanteeseen.

Mutta aloitetaan koko tarina alusta, että varmasti kaikki ehtii kyllästymään.

Kyselin valmiiksi oikealla jaolla olevia vanteita, mutta kun ei puoli-ilmaisia löytynyt, niin päätin että teen ihan ite. Googlettelin tuota reikäjaon muutosta, ja ameriikan foorumilla sanottiin ettei onnistu. Eli hyvä pohja jatkaa projektia. Sitä en tiedä kuinka tuo pitäis tehdä, mutta minä tein näin:



In Sisu-verstas we have this thing called reilu materiaalin vahvuus. Kaivelin nurkista tuommoisen pyöreän levyn palasen, paksuutta 35 mm. Sen päälle löytyi vanha vesipumpun koplinki, jonka sorvasin mittaan (muistaakseni) 108 mm. Rautalaippaan pari M8 kierrereikää, ja koplinki siihen pultilla kiinni. Laipan alla on edelleen nurkista löytynyt putken pätkä, seinämä vahvuus noin 1 tuuma. Luulis kestävän?



Sitten heitin komeuden päälle UAZin pyörän. 108 mm mittaan sorvattu koplinki keskittää vanteen täydellisesti. Pultin reikään tein tuntemattoman moottorin keinuvipuakselista holkin. Ulkohalkaisijaa sorvasin 16 milistä vähän pienemmäksi, niin istu kuin hanska. Holkin keskellä on 7 mm reikä. Siihen sopii puolestaan, jälleen täydellisesti, katkenneesta kierretapista tehty pistepuikko. Ei niitä kaikkia työkaluja osteta kaupasta, ne tehdään ite. Sitten vaan pistepuikolla joka pultin reikään piste.



Pisteen kohtiin 4 mm reikä, ja viidenteen M10 kierre pultille. Poraus jigi valmis.



Jigin päälle pahaa-aavistamaton 6x16 mangels. Mulla on siunaantunut nurkkiin noita 6-pulttia 16" vanteita toista kymmentä. Päätin uhrata sosialistiseen käyttöön kaksi mangelsia, ja kaksi nissanin vannetta. Taisivan maksaa joskus 10e/kpl?



Sitten heitin vanne-jigi yhdistelmän nurin päin. 4 mm poraterä boschiin, ja reikiä tekemään. Japsi/brazil vanteissa on 110 mm keskireikä, joten ne eivät istu jigiin täydellisesti. Mutta huolellisella valmistelulla asettuvat keskelle. Täytyis tehdä jigiin toinen M10 pultinreikä?



Mangels esireijillä porattua. Tuon perusteella päätin täyttää kaksi pultin reikää, tulee muuten hankaluuksia isolla terällä.



Siinä mangels-parkaan hitsattu kaksi reikää umpeen, ja porattu neljä uutta reikää. Porakone taattua laatua, made in taiwan.

Viimeksi muokannut sisua45 : 18.05.2013 23:43
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 12:25 (GMT +2).