Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
En tiiä perhan onko tämä enää voimassa mutta:
(18.6.1993/530)
2. Kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan auto sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan auto katsotaan maastoautoksi (N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokka), jos:
a) se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä; tai
b) se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
i) vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
ii) vähintään yksi auton akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
iii) auton laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
Eli eikös tuo täyty??
|
Koska katsastuskonttorilla alettiin aikanaan vaatimaan maahantuojan todistuksia, kysyin asiaa trafista ja sain vastauksen:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TRAFI
Hei
Maastoauton vaatimukset on määritelty asetuksessa 1248/2002:
6 §
1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo, jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja
d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 20°;
iii) ylityskulma on vähintään 20°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
Terveisin,
Mikko Nurmi
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Liikennevälinetekniikka
|
Tulostin mailin ja kävin uudestaan konttorilla, nyt lukee otteessa N1G. Kerroin ekalla kerrallakin mitä asetuksessa lukee, mutta kun ei ollut lakikirjaa mukana, niin vetosivat omaan mielipiteeseensä tyyppikoodeista ja itse Trafilta saamistaan tiedoista.
Tuohon tai sanaan takertui nytkin ja varmisti että onhan minulla ainakin taka-akselilla tasauspyörästönlukko, jotta tuo TAI sanan jälkeen oleva 25 % mäen nousukyky täyttyy. Piti selventää TAI sanan merkitystä, jonka jälkeen asia oli täysin selvä molemmille, ei vaadita mitään vaihtoehdoista
No ei se G-kirjain tuosta sen enempää maastoautoa tee, mutta voipa vaikka korotella vapaammin, jos siltä tuntuu ja kiva olla OIKEASSA