Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #17  
Vanha 30.03.2012, 22:53
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Minulla on tuollainen Superwinchin solenoidi parissakin Warnilaisessa. Jos tuo on samanlainen solkku niin
-valkoiseen +12 v sisään
-keltainen F2
-punainen A
-sininen F1

Tämä tietämyös perustu siihen että tiedän miten johdot on minulla kytkettynä. Mulla solenoidi on asennettu moottorin päähän ja johdot moottorit menevät suoraan joten järjestys on sama sekä moottorissa että solenoidissa. Värit ja F1/F2/A on katsottu allaolevasta kuvasta joten niiden oikeellisuudesta en tiedä sen enempää.

Edit: Jos F1 ja F2 menee väärin päin niin vinssi pyörii väärään suuntaan - en mene vannomaan kumpi on "oikea" suunta kun vinssin ohjauskin on minulla osittain omavalmiste joten voi olla että se on käännetty väärin päin siinä vaiheessa.Tällöin siis tuplanegaatio kääntää pyörimissuunnan taas oikein.

Edit2: ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ TÄTÄ KYTKENTÄÄ: A JA + OVAT VÄÄRINPÄIN.
Tänään palailin varovasti aiheeseen, on ikäänkuin ajankohtainen tallilla...

Alkuperäinen kysymys koski tällaista poksia.



Ja tässä on se viisaus joka tuli todistettua mittauksilla ja Jounin kokemuksilla:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Mittaa lepotilassa vastukset nastojen välillä, 3 nastaa on samassa piirissä ja 1 nasta erillään. Tämä yksinäinen nasta on akulta tuleva +12v.
Kun "kelaat" sisään/ulos, liittyy jokin kolmesta nastasta tuon yksinäisen +12v nastan kanssa piiriin. Näin saat selville nastat F1 ja F2. Viimeinen jäljellä oleva on A. A ei ole koskaan suoraan yhteydessä +12v nastaan. F1 ja F2 vaihtamalla keskenään, suunta vaihtuu.
Näin ainakin saa mitattua vaihtokärkisolenoidiboksin?
Katselkaan vaikka http://www.madecor.fi/manuals/Xdyna_usermanual_FI.pdf sivulle 10 ylempää kuvaa (PIIRIKAAVIO: YHDELLÄ MOOTTORILLA VARUSTETUT VINSSIT). Jopa talonpoikaisjärjellä tuosta selviää just se mitä baxxter selitti.

Eli lepotilassa A, F1 ja F2 on oikosuuljettu keskenään, ja se akulta (lue: vinssin päävirtakytkimeltä) tuleva +12V on se noista "irrallaan" oleva napa.

Eli tuosta mun solenoidipoksin kuvasta
- punainen = +12V akulta/päävirtakytkimeltä
- keltainen ja sininen = F1/F2 (saa ihan itse valita kumpi on kumpi, voi vaihtaa keskenään ja ulos/sisään vaan vaihtuu päikseen)
- valkoinen = A

Eli oikea kytkentä on näin:



Musta, punainen ja keltainen paksu piuha menee vinssin moottorille, mustalla kurkkutorvella suojattu paksu punainen akulle.

Musta ja keltainen = F1/F2
Punainen = A
Mustalla kurkkutorvella suojattu punainen = +12V akku/päävirtakytkin

-Paavo

Viimeksi muokannut Paavo : 30.03.2012 22:57
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kierroslukumittarin kytkentä? Poor Tekniikka & Jutustelu 5 11.10.2012 20:59
sysäysreleen kytkentä RHINO Tekniikka & Jutustelu 2 05.06.2008 16:32
Virtamittarin kytkentä SaiQmon Tekniikka & Jutustelu 6 22.04.2007 11:29
Peräskärryn kytkentä Tapsa_ja_Dumbo Tekniikka & Jutustelu 10 19.02.2005 14:21
Lisävalojen kytkentä 4x4 Tekniikka & Jutustelu 0 26.02.2003 19:15


Sivu luotu: 01:25 (GMT +2).