Ei tuo mitenkään paha rasti ole. Saksan läpi on oikeastaan melko mukava ajaa, koska autobahnien ympärillä kulkee maan pienempi ja paljon mukavampi tieverkosto. Siellä on melkein viiden kilometrin välein kyliä, joista kaikista löytyy 1.bensa-asema, 2.Gasthaus, 3.Turkkilainen autojobbari! Jos helmi hajoaa, niin talsii seuraavaan kylään ja ostaa uuden helmen alle.
Ajotouhut kannattaa hoitaa päivällä. On kuitenkin orpo fiilis, jos yöllä vieraassa maassa helmi hajoaa; apu, gasthausit ja jobbarit löytyvät päiväsaikaan helpommin.
Ihmiset auttavat mielellään matkamiestä, autetaanhan me Suomessakin, niin myös muualla. Auton on hyvä olla mahdollisimman yksinkertainen, että siitä jotain ymmärtää. Ja auto kannattaa valita kohdemaan mukaan: Ranskaan kannattaa mennä rellulla tai sitikalla, Italiaan fiatilla. Silloin joku saattaa vielä huoliakin keksinnön varaosiksi.
Via Balticaa myöten kannattaa mennä. Se on isolla rahalla laitettu kuntoon. Puolassa tieverkkoa parannetaan just nyt, koska siellä on jalkapallon EM-kisat ensi vuonna. Mutta yleensä ottaen Puola on hitaampi maa läpiajettavaksi, kuin etukäteen luulisi.
Viimeksi muokannut Lassard : 12.12.2011 11:06
|