Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #22  
Vanha 26.10.2011, 14:08
njp_racing njp_racing ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.09.09
Sijainti: Lahti
Viestit: 51
Perusasetus

Halpa-miedompi luokka syntyy, kun säännöt tehdään niin että

A) potentiaalisia autoja on jo valmiina mahdollisimman paljon

ja

B) autoihin tarvitsee lisätä mahdollisimman vähän tai niistä tarvitsee poistaa mahdollisimman vähän

Esim. (niitten surkeitten vakio-kitka) lukkojen kieltäminen/poistattaminen sulkee enemmän autoja ulkopuolelle, kuin niiden salliminen: Hiluxit, HJt, pickup Nissanit, Pajerot, Jeepit, jne. Montaako maasturia on edes myyty ilmaan mitään lukkoja, kummallakaan akselilla? "Lukollisia" on varmasti enemmän, näin ainakin uskoisin.

Ja uskon myös, ettei monikaan rupea mahdollisen halpisluokan takia POISTAMAAN lukkoa safariautosta. Poistaminenkin on usein kustannus, ja hullua sellaisesta downgradesta olisi maksaa.

Punakilpisyys on myöskin kaksipiippuinen juttu: äkkiä siellä viivalla onkin sitten kaikenlaisia lyhennyttyjä koreja, akseliswappeja ja renkaita, joita ei ole leimattu eikä välttämättä saakaan leimattua. Siinä onkin sitten väittely, mitkä muutokset on leimattavissa ja mitkä ei. Sellaisella plaanataan sitten pitkin puiden kylkiä, ja toisaalla toinen yrittää pitää katsastetun käyttiksen kyljet edes joten kuten suorassa.

Se nyt lienee kaikille selvää, että mitä enemmän vapauksia tai porsaanreikiä säännöissä on, sitä enemmän niitä myös käytetään. Punakilpisyys tarjoaa houkutuksen käyttää ratkaisuja, joita ei leimalla kelpuuteta. Jos punakilpisten kannattajat tarjoavat jonkin toimivan käytännön tämän välttämiseksi (tavalla, joka on selkeä todeta ilman lakikirjaa), niin siinä tapauksessa voisin myös kannattaa punakilpisten sallimista. Tällaisenaan (=ilman mitään) se ei kuulosta toimivalta ratkaisulta. Mm. sallitun rengaskoon määrittäminen olisi vaikeaa tai mahdotonta, ellei mentäisi johonkin autosta ja leimasta riippumattomaan maksimikokoon.

Suzuki-luokka-ajatusta koskee sama kuin ylempänä kirjoitin: tekemällä säännöt niin, että mahdollisimman suuri määrä autoja (eri merkkejä, Suzukit mukaan lukien) menee niihin, sitä suurempi on osallistujapotentiaali. Jos ei omista Suzukia, se pitäisi käydä erikseen ostamassa -se siitä halpuudesta ja matalasta osallistumiskynnyksestä.

Katsastettu auto (merkistä riippumatta + punakilpisten ehdotuksia odotellessa), yhdellä tai nollalla vinssillä, nykysäännön mukaan leimalle kelpaavilla renkailla (käytännössä sulkee isoimmat koot pois). Panssarit, snorkkelit, yms, ne kelpaavat leimalle (eivätkä haittaa auton normaalikäyttöä), eli ne kävisivät. Snorkkeli ei kuitenkaan olisi tarpeellinen, koska uittorasteja ei olisi ->eli sen paikallaanolosta ei myöskään saisi mitään lisähyötyä snorkkelittomaan nähden.

Tähän rajaukseen sopivia autoja löytyy PALJON.

Viimeksi muokannut njp_racing : 26.10.2011 17:20
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suunnistuskisojen rastien jako sähköisenä, vai ei? JERKKU Tapahtumat 18 07.08.2007 19:13
Toyotan pelastus/ Pylpyrä on hieno laite! Höpö Chit-Chat 4 26.01.2007 00:09
Suunnistuskisojen sääntö äänestys! hector Tekniikka & Jutustelu 32 20.12.2005 14:32
Suunnistuskisojen järjestelyt? Paavo Tekniikka & Jutustelu 33 25.01.2005 15:41


Sivu luotu: 01:33 (GMT +2).