Olin silloin armeijassa, kun Mika muranen oli karkuretkellä. Muistan hyvin, kun seurasimme tilannetta radiosta, telkkarista, ja lehdistä. Rynkyn kuulien säilytys komppaniassa kiristyi tuona aikana, kapiaiset olivat tarkkoina niiden kanssa. Välillä jopa kantoivat avattuja laatikoita itse.
Leireillä elettiin edelleen suurpiirteisesti. Kuulat laskettiin yhden kappaleen tarkkuudella, mutta useasti ammus varaston lukumäärä heitti inventaariossa tasan 100 tai 1000 kappaletta. Syynä lasku taidottomat kapiaiset. Siinä olisi pystynyt helposti vetään tuhat kuulaa liiveihin. Leiriläiselle tehtiin repputarkastukset kasarmilla. Mutta ei mulle, kun olin kuskina. Piilotin SK-150 sisuun muutaman 12.7 it-kk:n hylsyn muistoksi, olis siellä tuhat rynkyn "kovaakin" mennyt samalla.
Lainaus:
Muranen oli jo aiemmin tuomittu muun muassa lukuisista vahingonteoista, laittomista uhkauksista ja murhapoltosta. Muraselle oli tehty vuonna 1987 mielentilatutkimus, jossa hänen todettiin olevan täyttä ymmärrystä vailla.
Muranen oli sotilasarvoltaan tykkimies.
|
Kaikkihan sen tietää, että saa olla tyhmä muttei tykkimies. Mutta jos kaveri on ollut 1987 täyttä ymmärrystä vailla, niin saapumisryhmässä 2/93 tai 3/93 kelpas armeijaan..!? Vitun hyvä idea, pannaan hullu armeijaan. Siellä tehdään pojista miehiä?