![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Asiaa !
Eipä ole Jeep ZJ:tä pahemmin metsissä näkynyt vaikka se on mielestäni mukavuudeltaan yliveto mihin tahansa muuhun. Laita 31x10x5 renkaat ja unohda muut muutokset tai sitten: Helpoiten maastokelpoisemmaksi tekeminen onnistuu 33x10.5 renkailla. Laitat vaikka Mud Terrain renkaat, ovat mukavat myös kadulla (kesällä). Tosin niitä ei saa leimattua, mutta sehän ei haittaa, kun niillä ei ajele vuosikatsastukseen. Renkaat menee Jeepin 4.0L 15" vakiovanteille (5.9L ja 5.2L taitaa olla vakiokoko 16") ja ovat sen verran kapoiset, että ristiriipunnassa menevät takana lokasuojan ulkoreunan sisäpuolelle. Sisäänjoustoa tarvitsee rajoittaa edessä ja takana 5cm. Etu ja takapuskuskuri pitää avartaa renkaan puolelta n.4cm ja lisäksi takalokasuojan etureunan pellin poistamista myös n. 4cm eli sen mitä sitä nyt siinä on. Edessä pitää antaa hienosäätölekaa sinne tänne minne lekalla näyttää pystyvän nääpärästi lyömään. Leveämmät renkaat vaativat jo sitten n.10cm sisäänjouston rajoitusta ja lokasuojien avartamista myös ylhäältä tai vaihtoehtoisesti n.15cm sisäänjouston rajoitusta. Kummassakin tapauksessa sisäänjoustovara loppuu alkuperäisillä jousilla käytännössä kokonaan eli vaatii vastaavasti pidemmät jouset. Pidemmillä jousilla taas loppuu etukardaanistä liikevara ja takakardaanin eturistikko menee liian jyrkään kulmaan ja vaatii siis tuplaristikon. Takaata voi ottaa kallistuksenvakaimen kokonaan pois ja ilman sitä voi mennä vuosikatsastukseen, koska sitä ei ole tehtaan Grand Cherokeen (jeep zj) Up-country lisävaruste optiossa. Samainen optio sisältää n.1.5" korottavat jouset, joten tätä kautta maksimaalinen katulailinen korotus vakiosta on luokkaa 4-5". Lain mukaan saa korottaa 3" ja siihen päälle sis tuo tehtaan optiokorotus. Etuvakaajan voi pitää paikallaan, mutta irroittaa sen päistään ja sitoo sen vaikka narulla yläasentoon. Omasta mielestäni jousikorotus on sopiva silloin, kun sisään ja ulosjoustoa on suurinpiirtein yhtä paljon. Puuttuvan ulosjouston havaitsee mutkissa, kun takapää pompottaa iskari tapissaan ja sisäänjouston puutteen kun kaikenmaailman hidastetöyssyt lyö jousituksen pohjaanlyöntikumeihin. Korotusjousia on sitten ainakin kahta erityyppiä: Saksan moottoriteille tehtyjä jäykkiä ja metsään tehtyjä löysiä. Suosittelen ehdottomasti löysiä. Löysien liiallisen katulöysyyden saa balanssiin jäykkyyssäädöllä olevilla iskareilla. Kivikossa ajellesssa myös mukavuus on huipussaan kun laittaa jäykäksi, normi metsäajossa iskarit taas on mukavimmillaan kun ovat vetelät. Vakioiskaripituuksia voi käyttää, kun siirtää akselinpään iskarin kiinnikettä ylöspäin. Seuraavaksi voi sitten laittaa keulille vinssin kiinteäksi tai pikakiinnityksellä vaikka. Akselilukoilla ei Grand Cherokeessa ole mielestäni hirveästi tarvetta (ainakaan aluksi), koska Jeep ZJ:n 4-linkki akselituenta sallii akseleille erittäin hyvän liikevaran. Mutta eikös kaikissa 5.9L ole vakiona viscolukot myös akseleissa? Panssareita kannattaa tehdä tankille, jakolaatikolle ja automaattilaatikolle. Koneen öljypohja on sen verran suojassa ettei siihen ole pakko laittaa lisäsuojausta. Helmapakit jostain 60x120 palkista alkuperäisten peltikoteloiden tilalle. Alkuperäiset peltikotelot kun ei kestä ainuttakaan kivikosketusta ilman vaurioita, Tuossa noi niinkuin pääpiirteittäin, millä Jeep ZJ:n saa metsäkelpoisemmaksi. Tai anakin noin minä olen tehnyt ja vähän muutakin, tai itseasiassa paljon muutakin. Tutkaile tuota minun ZJ rakentelutopiikkia: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38737 Ensi viikolla varmaan lisäilen tuonne tarinaa, kun Jeeppini on kolmen vuoden seisoskelun jälkeen taas ajokunnossa ja tullut taas vähän muutettua sitä sun tätä. Piti nopsasti lyhyesti vastata, mutta tulihan tuohon tuota tekstiä kohtuu paljon näköjään, varsinkin kun tein esikatselun jälkeen mijoona korjausta ja lisäystä. /Joukka |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Fordin exploreria maastokelpoisemmaksi? | fomoko | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 21.10.2009 16:48 |
Jeep Cherokeeta hankkimassa? | Tractor | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 22.09.2009 12:51 |
Myyty Jeep Grand Cherokee V8 -94 | SauliS | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 09.04.2009 09:41 |
Miten Jeep Wrangler TJ maastokelpoisemmaksi? :) | derekki | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 22.04.2007 17:57 |
pari Grand Cherokeeta, Bronco ja 4Runner | -MaTTi- | Linkit | 7 | 19.10.2005 21:22 |