Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925
Tämmöinen kysymys jäi kaivelemaan että onko nykyään UUSIA oikeita maastoautoja millään valmistajalla myynnissä?
Onko uudesta Hiluxista tai Landruiserista riskiretkelle vietävää?
Sitimaasturia on vaikka minkämoisia, niillä pääsee hiekkatietä myöten mutta jäykät akselit taitaa olla historiaa vai...?
Jos valmista ei ole niin mistä sellaisen rakentaa? Nykymääräykset ei varmaan helpota rakentelua uusien autojen osalta?
Miten juttu menee kertokaa tilanne.
Nimim. Melkein lottovoittaja.
|
On paljonkin hyviä, useat uudet. Se riippuu toki siitä kuinka paljon haluat rakentaa omaasi mutta järjestys on kuta kuinkin tämä.
Helpoimmat enemmän rakentelun lähtökohdat kunnollielle maastoautolle ovat:
Jeep Wrangler Rubicon, Land Rover Defender ja Nissan Patrol. Kaikissa edellä mainituissa on jäykät akselit ja paljon osia saatavana. Jeepissä myös akseleilla lukot vakiona. Nämä autot ovat sitten kaiken epämukavuuden huippuja, aika laiskoja ja hitaita, mutta alkluperäistarkoituksessaan toimivia.
Seuraava sarja on vähän maantienläheisempiä, mutta silti todella asiallisia pelejä, Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Jeep Grand Cherokee ja Land Roverit. Näissä on hyviä vaihtoehtoja joihin on kohtuullisesti osiakin saatavana. Jos haluaa sellaista autoa joka etenee kohtuullisen hyvin maastossa lievästi rakennettuna, mutta on silti samalla tilava ja hyvä vetoauto sekä mukava. Esim. Pajerossa on 100% kytkettävät tasauspyörästön lukot edessä ja takana, sekä erittäin toimiva neliveto luistonestoineen päivineen. Pieksee kyllä 80 ja 90 luvun Paperot mennen tullen, metsässäkin. Land Cruiserissa taas luotetaan täyteen luistonestoon, mutta käyännössä luistonesto on maailmalla arvostettu apu. Näihin kaikkiin edellä mainittuihin saa mm. ARB:ltä ja muilta valmistajilta jälkivaruste osia. Vaikka sinun ennakkoasenteestasi näkee jo että olet hyvin paljon tätä autoluokkaa vastaan, ovat nämä silti metsässä täysin asiallisia menijöitä. Ainut haitta on todella kova hinta Suomen verotuksella.
Eniten uusissa maastureissa on kehittyneet nelivedot, lähes kaikissa vetää kaikki neljäpyörää tiukan paikan tullen. Maavaraa on edelleen täysin saman verran(enemmänkin joissakin malleissa) ja joustovaroja on voitu lisätä erilaisilla ratkaisuilla kuten Jeepin ja Nissanin vapautettavat kallistuksenvakaajat. Tämä on syy miksi useimmat uudet maasturit menevät edelleen täysin asiallisesti tien ulkopuolella. Australiassa tämä edellä mainittu luokka on hyvinkin suosittu, koska saa sitä jotain mukavuuttakin olla.
Lava-Autot:
Land Rover Defender on se jäykkäakselinen vaihtoehto.
Sitten erillisjousitetulla keulalla on Hilux, L200, Navara. Paras vaihtoehto olisi Mitsun L200. Siinä on takana ja keskellä täydet lukot, kohtuullisen joustava alusta kierrejousitettuna ja niin edespäin.
Youtube on muuten loistava lähde, jos haluat vertailla uusien maasturien käytännön etenemiseroja. Niitä kun Suomessa on niin vähän, että harva on nähnyt läheskään kaikkien kyvyt käytännössä.
Voisit silti kertoa tarkemmin mihin käyttötarkoitukseen autoa hakisit ? Kuinka paljon sitä rakentaisit ? Ja onko mukavuudella, vetokyvyllä, turvallisuudella ja sen sellaisella mitään painoarvoa.