Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kovakalu69
Kuinka toi käämien ehjyyden testaaminen yleismittarilla?
Mittari "piippaus" asentoon ja karvat kiinni käämin piuhoihin. Jos piippaa, niin johtaa virtaa = Kunnossa?
|
Ei noin, koska se piippari-toiminto ei erottele oikosulkua ehjästä käämistä. Ne piippari- eli johtavuusmittaukset tulkitsee monesti kaikki alle 40 ohmin vastukset johtavaksi tilaksi ja sitten piippaa.
Ne käämit pitäisi irrottaa siitä liitinrimasta ja mitata jokaisen vaiheen käämin vastusarvo, vaikka sillä piippimodella, mutta katsoa mittarin näytöstä oikea arvo. Ne ei saisi poiketa toisistaan isommin. Mittaus pitäisi tehdä sekä ensiö- että toisiokäämeille, siis 6 mittausta. Ensiöistä löytyy isommat vastusarvot kuin toisioista. Toisiot on ne tasasuuntaajan puoleiset ja ensiöt on imatran voiman puolella.
Tuolla mainittiin, että tuulettimen kytkentä on outo. Se voi hyvin olla kahden vaiheen välissä, siis 400V moottori siinä flektissä. Joskus sitä kytkentää luullaan viaksi, mutta voi olla noinkin jos moottori on sille jännitteelle tarkoitettu.
Liitinrimassa on voinut olla löysä ruuvi ja siitä se on alkanut kuumenemaan. Meillä meni kerran sähköliesi Kuusakosken kuormaan juuri liitinrimassa olleen löysän liitoksen vuoksi, kun rima suli möykyksi ja siitä aiheutui muutakin damagea.
Siinä hitsissä sen riman kuumenemisessa on se huono puoli, että ne hitsin paksut kuparijohdot johtaa lämpöä hyvin, joten käämiltä tulevan johdon eristelakkaus saattaa olla sulanut kohti sitä käämiä. Ei näytä kovin huonolta. Joku sähkömies sen varmaan tutkii ja mittaa. Nehän toimii kaljalla, siis ne sähkömiehet