joistain näistä löytyy viskokytkimiä yms eli ei olekkaan "oikea" neliveto kun mennään tarpeeksi pahaan maastoon???. Itselle jeeppi on nyt ykkösvaihtoehto mut löytyykö noista japseista yms jeepille haastajaa maastojutuissa
Yksi käyttöauton ja maasturin lähes valmiista yhdistelmistä löytyy japanilaiselta autonvalmistajalta. Vakiovarusteena voi olla, jos hyvän löytää, vinssi ja 100% lukot. Turbolla varustettu kutoskone niissä on vakiona. Tai kaikissa malleissa ei oo turboo, että kannattaa vilkaista pellin alle.
Rakentamaan vähän joutuu; joko jousiriippujen muutaman kymmenen millin pidennykset, jotka maksaa itsetehtyina useita euroja tai korin parin tuuman korotus, joka on kalliimpi eli useita kymmeniä euroja ja vähän enemmän työtä. Sitten alle saa leimata 33 tuumaiset boggerit jotka ovat hyvät yleisrenkaat jos rengasmelusta ei häiriinny. Jotkut ajavat niillä metsässäkin kohtuullisen hyvillä mielin tarvitsematta selitellä toisille miks mulla on vaan boggerit.
Huonojakin puolia on. Auto on raskas ja koneen voi joutua remppaamaan alle puolen miljoonan kilometrin välein. Koneen voi remontoida työstöjä lukuunottamatta itse jos on katosalustaa muutama neliö. Erikoisavaimet, joita tarvitaan voi tehdä itse. Tarvikeosia löytyy.
Auto on myös raskas polttoainetaloudeltaan ja syö naftaa boggerit alla niin että heikompaa hirvittää, siksi oiva peli jenkkiharrastajallekin. Lisäksi helkilömallin lähes tonnin dieselvero.
Maastoajossakin auto on raskas, sen saa uppoamaan yllättävän kauas suolle lukkojen ja hyväpitoisten renkaiden avulla. Lisäksi auto murskaa etuvetareiden maljoja varsinkin kuin vedättää eturenkaat riittävän ääriasentoon käännettyinä. Maljan vaihto on ikävää puuhaa jos sataa. Jos ei sada on remontti tehtävissä myös avotaivaan alla aika mukavasti jos sitä on harjoitellut kotona.
Autossa on lehtijouset eli jos tietää että vain kierrejousialustalla pärjää niin tällä ei voi ollenkaan mennä maastoon. Jos taas ei tuosta asiasta tiedä niin maastoon voi mennä ja kovaa. Auto nimittäin kulkee liian kovaa hitaimmallakin ykkösellä joten hidas kiipeily ei onnistu ilman kallista jakolaatikkoratastusta. Tässä tulikin niin paljon noita huonoja puolia että en voi suositella kyseistä autoa kenellekkään. Itse voisin kyllä sellaisen ostaa jos jollakulla jonkinlainen aihio olis myydä. Se on niin isokin, että vie vaan turhaan tilaa.
|